Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2023 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Revista Verde Grande (Online) |
Download full: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319 |
Summary: | This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment. |
id |
UNIMONTES5_15cbe2d9d7c6c1b1275ac965ebd9652f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6319 |
network_acronym_str |
UNIMONTES5 |
network_name_str |
Revista Verde Grande (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexõesEducação AmbientalEnsino de GeografiaFormação CidadãEcocidadaniaEnvironmental educationGeography TeachingCitizenship TrainingEcocitizenshipEducación AmbientalEnseñanza de GeografíaFormación ciudadanaEcociudadanía.This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment. Este ensayo aporta la enseñanza de Geografía como instrumento esencial en el trabajo escolar con la Educación Ambiental (EA). La metodología se trata de un estudio de revisión bibliográfica en documentos, autores y obras que discursan con el tema. Primero, se contextualizarán y se mostrarán las definiciones de EA; a continuación, el enfoque será la enseñanza de Geografía. En su trayectoria como ciencia y disciplina, la Geografía nos muestra su magnitud al formar ciudadanos y en ellos instigar el sentido crítico-reflexivo y conocedor de su espacio de convivencia. Nuestro objetivo es contribuir con las próximas discusiones sobre la temática y enriquecer el marco teórico y bibliográfico de estudiantes, investigadores y docentes en las instituciones de educación básica y de educación superior (IES), buscando interacción armónica y equilibrada entre hombre y medio ambiente. Este ensaio traz o ensino de Geografia como instrumento essencial no trabalho escolar com a Educação Ambiental (EA). A metodologia trata-se de um estudo de revisão bibliográfica em documentos, autores e obras que discursam com o tema. Primeiro, serão contextualizadas e apresentadas às definições de EA; em seguida, o foco será o ensino de Geografia. Em sua trajetória como ciência e disciplina, a Geografia nos mostra sua magnitude ao formar cidadãos e neles instigar o senso crítico-reflexivo e conhecedor do seu espaço de convivência. Visamos a contribuir com as próximas discussões sobre a temática e enriquecer o arcabouço teórico e bibliográfico de discentes, pesquisadores e docentes nas instituições de educação básica e de Ensino Superior (IES), buscando a interação harmônica e equilibrada entre o homem e o meio ambiente. Editora Unimontes2023-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/631910.46551/rvg2675239520232619632Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 02 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 619-6322675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319/6705Copyright (c) 2023 Igor Murilo Andrade de Salame, Dionel Barbosa Ferreira Júnior, Robson Alves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade de Salame, Igor MuriloFerreira Júnior, Dionel BarbosaSantos, Robson Alves dos2023-09-26T01:35:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6319Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-09-26T01:35:54Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
title |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
spellingShingle |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões Andrade de Salame, Igor Murilo Educação Ambiental Ensino de Geografia Formação Cidadã Ecocidadania Environmental education Geography Teaching Citizenship Training Ecocitizenship Educación Ambiental Enseñanza de Geografía Formación ciudadana Ecociudadanía. |
title_short |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
title_full |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
title_fullStr |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
title_sort |
Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões |
author |
Andrade de Salame, Igor Murilo |
author_facet |
Andrade de Salame, Igor Murilo Ferreira Júnior, Dionel Barbosa Santos, Robson Alves dos |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Júnior, Dionel Barbosa Santos, Robson Alves dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade de Salame, Igor Murilo Ferreira Júnior, Dionel Barbosa Santos, Robson Alves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Ensino de Geografia Formação Cidadã Ecocidadania Environmental education Geography Teaching Citizenship Training Ecocitizenship Educación Ambiental Enseñanza de Geografía Formación ciudadana Ecociudadanía. |
topic |
Educação Ambiental Ensino de Geografia Formação Cidadã Ecocidadania Environmental education Geography Teaching Citizenship Training Ecocitizenship Educación Ambiental Enseñanza de Geografía Formación ciudadana Ecociudadanía. |
description |
This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319 10.46551/rvg2675239520232619632 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319 |
identifier_str_mv |
10.46551/rvg2675239520232619632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319/6705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 02 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 619-632 2675-2395 reponame:Revista Verde Grande (Online) instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Revista Verde Grande (Online) |
collection |
Revista Verde Grande (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.verdegrande@unimontes.br |
_version_ |
1797041970925797376 |