Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões

Bibliographic Details
Main Author: Andrade de Salame, Igor Murilo
Publication Date: 2023
Other Authors: Ferreira Júnior, Dionel Barbosa, Santos, Robson Alves dos
Format: Article
Language: por
Source: Revista Verde Grande (Online)
Download full: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319
Summary: This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment.  
id UNIMONTES5_15cbe2d9d7c6c1b1275ac965ebd9652f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6319
network_acronym_str UNIMONTES5
network_name_str Revista Verde Grande (Online)
repository_id_str
spelling Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexõesEducação AmbientalEnsino de GeografiaFormação CidadãEcocidadaniaEnvironmental educationGeography TeachingCitizenship TrainingEcocitizenshipEducación AmbientalEnseñanza de GeografíaFormación ciudadanaEcociudadanía.This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment.  Este ensayo aporta la enseñanza de Geografía como instrumento esencial en el trabajo escolar con la Educación Ambiental (EA). La metodología se trata de un estudio de revisión bibliográfica en documentos, autores y obras que discursan con el tema. Primero, se contextualizarán y se mostrarán las definiciones de EA; a continuación, el enfoque será la enseñanza de Geografía. En su trayectoria como ciencia y disciplina, la Geografía nos muestra su magnitud al formar ciudadanos y en ellos instigar el sentido crítico-reflexivo y conocedor de su espacio de convivencia. Nuestro objetivo es contribuir con las próximas discusiones sobre la temática y enriquecer el marco teórico y bibliográfico de estudiantes, investigadores y docentes en las instituciones de educación básica y de educación superior (IES), buscando interacción armónica y equilibrada entre hombre y medio ambiente.  Este ensaio traz o ensino de Geografia como instrumento essencial no trabalho escolar com a Educação Ambiental (EA). A metodologia trata-se de um estudo de revisão bibliográfica em documentos, autores e obras que discursam com o tema. Primeiro, serão contextualizadas e apresentadas às definições de EA; em seguida, o foco será o ensino de Geografia. Em sua trajetória como ciência e disciplina, a Geografia nos mostra sua magnitude ao formar cidadãos e neles instigar o senso crítico-reflexivo e conhecedor do seu espaço de convivência. Visamos a contribuir com as próximas discussões sobre a temática e enriquecer o arcabouço teórico e bibliográfico de discentes, pesquisadores e docentes nas instituições de educação básica e de Ensino Superior (IES), buscando a interação harmônica e equilibrada entre o homem e o meio ambiente.  Editora Unimontes2023-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/631910.46551/rvg2675239520232619632Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 02 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 619-6322675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319/6705Copyright (c) 2023 Igor Murilo Andrade de Salame, Dionel Barbosa Ferreira Júnior, Robson Alves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade de Salame, Igor MuriloFerreira Júnior, Dionel BarbosaSantos, Robson Alves dos2023-09-26T01:35:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/6319Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-09-26T01:35:54Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
title Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
spellingShingle Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
Andrade de Salame, Igor Murilo
Educação Ambiental
Ensino de Geografia
Formação Cidadã
Ecocidadania
Environmental education
Geography Teaching
Citizenship Training
Ecocitizenship
Educación Ambiental
Enseñanza de Geografía
Formación ciudadana
Ecociudadanía.
title_short Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
title_full Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
title_fullStr Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
title_full_unstemmed Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
title_sort Educação Ambiental e o Ensino de Geografia: tecendo diálogos e reflexões
author Andrade de Salame, Igor Murilo
author_facet Andrade de Salame, Igor Murilo
Ferreira Júnior, Dionel Barbosa
Santos, Robson Alves dos
author_role author
author2 Ferreira Júnior, Dionel Barbosa
Santos, Robson Alves dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade de Salame, Igor Murilo
Ferreira Júnior, Dionel Barbosa
Santos, Robson Alves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Ensino de Geografia
Formação Cidadã
Ecocidadania
Environmental education
Geography Teaching
Citizenship Training
Ecocitizenship
Educación Ambiental
Enseñanza de Geografía
Formación ciudadana
Ecociudadanía.
topic Educação Ambiental
Ensino de Geografia
Formação Cidadã
Ecocidadania
Environmental education
Geography Teaching
Citizenship Training
Ecocitizenship
Educación Ambiental
Enseñanza de Geografía
Formación ciudadana
Ecociudadanía.
description This essay brings the teaching of Geography as an essential tool in school work with Environmental Education (EA). The methodology is a study of bibliographic review in documents, authors and works that address the theme. First, the AE definitions will be contextualized and presented; then the focus will be on teaching Geography. In its trajectory as a science and discipline, Geography shows us its magnitude by forming citizens and instilling in them a critical-reflective sense and knowledge of their living space. We aim to contribute to the upcoming discussions on the subject and enrich the theoretical and bibliographical framework of students, researchers and professors in basic and higher education institutions (HEIs), seeking a harmonious and balanced interaction between man and the environment.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319
10.46551/rvg2675239520232619632
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319
identifier_str_mv 10.46551/rvg2675239520232619632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/6319/6705
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 5 n. 02 (2023): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; 619-632
2675-2395
reponame:Revista Verde Grande (Online)
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Revista Verde Grande (Online)
collection Revista Verde Grande (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.verdegrande@unimontes.br
_version_ 1797041970925797376