Branquidade e controle do não-branco: análise de materiais didáticos e contornos indígenas no Brasil ao longo da década de 1930
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Verde Grande (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/5680 |
Resumo: | This article focuses on different discursive elaborations related to the Brazilian indigenous element (inserted, in turn, in the colonial historical period), present in the didactic material entitled "Rudiments of History of Brazil: primary course", prepared by João Ribeiro de Andrade Fernandes and used in national school education throughout much of the 20th century. Our efforts are based on the hypothesis according to which relevant distortions, omissions and simplifications regarding the indigenous worlds - present in the intersections between religious fields, economic, social, cultural, daily life, among others, and guided, as a rule, by nuclear and a priori negative meanings – were presented in didactic materials edited and managed in Brazilian school environments, catalyzing – albeit potentially – introjections of aversion to “others” (in this case, Brazilian indigenous ethnicities and historical subjects), opposing them to the naturalization of “whiteness” as a structurally accepted standard of normality. |
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Branquidade e controle do não-branco: análise de materiais didáticos e contornos indígenas no Brasil ao longo da década de 1930ÍndiosBranquidadeMateriais DidáticosportuguêsThis article focuses on different discursive elaborations related to the Brazilian indigenous element (inserted, in turn, in the colonial historical period), present in the didactic material entitled "Rudiments of History of Brazil: primary course", prepared by João Ribeiro de Andrade Fernandes and used in national school education throughout much of the 20th century. Our efforts are based on the hypothesis according to which relevant distortions, omissions and simplifications regarding the indigenous worlds - present in the intersections between religious fields, economic, social, cultural, daily life, among others, and guided, as a rule, by nuclear and a priori negative meanings – were presented in didactic materials edited and managed in Brazilian school environments, catalyzing – albeit potentially – introjections of aversion to “others” (in this case, Brazilian indigenous ethnicities and historical subjects), opposing them to the naturalization of “whiteness” as a structurally accepted standard of normality.Este artículo se centra en diferentes elaboraciones discursivas relacionadas con el elemento indígena brasileño (inserto, a su vez, en el período histórico colonial), presente en el material didáctico titulado "Rudimentos de Historia de Brasil: curso primario", elaborado por João Ribeiro de Andrade Fernandes y utilizado en la educación escolar nacional durante gran parte del siglo XX. Nuestros esfuerzos parten de la hipótesis según la cual las distorsiones, omisiones y simplificaciones relevantes respecto de los mundos indígenas -presentes en las intersecciones entre lo religioso, lo económico, lo social, lo cultural, lo cotidiano, entre otros- y guiadas, por regla general, por significados nucleares y a priori negativas- estaban presentes en materiales didácticos editados y gestionados en ambientes escolares brasileños, catalizando -aunque potencialmente- introyecciones de aversión a los “otros” (en este caso, etnias indígenas brasileñas y sujetos históricos), oponiéndolos a la naturalización de la “blancura” como un estándar estructuralmente aceptado de normalidad.O presente artigo debruça-se sobre distintas elaborações discursivas atinentes ao elemento indígena brasileiro (inserido, por sua vez, no período histórico colonial), presentes no material didático intitulado “Rudimentos de História do Brasil: curso primário”, elaborado por João Ribeiro de Andrade Fernandes e empregado no ensino escolar nacional ao longo de boa parte do século XX. Nossos esforços baseiam-se na hipótese segundo a qual relevantes distorções, omissões e simplificações a respeito dos mundos indígenas – presentes nas intersecções entre os campos religioso, econômico, social, cultural, cotidiano, entre outros, e orientadas, via de regra, por sentidos nuclear e aprioristicamente negativos – encontravam-se presentes em materiais didáticos editados e manejados nos ambientes escolares brasileiros, catalisando – ainda que potencialmente – introjeções de aversão aos “outros” (no caso, as etnias e os sujeitos históricos indígenas brasileiros), contrapondo-os à naturalização da “branquidade” enquanto padrão estruturalmente aceito de civilidade. Os métodos mobilizados ao longo do artigo dialogam com a análise qualitativa dos discursos contidos no referido material didático. Editora Unimontes2022-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/568010.46551/rvg2675239520222237255Revista Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade; v. 4 n. 02 (2022): Verde Grande: Geografia e Interdisciplinaridade ; 237-2552675-2395reponame:Revista Verde Grande (Online)instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/article/view/5680/5857Copyright (c) 2022 Yuri Araujo Carvalho, Rafael Cardoso de Mello, Andrea Coelho Lastoria, Sérgio Luiz de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo Carvalho, YuriCardoso de Mello, RafaelLastoria, Andrea CoelhoSouza, Sérgio Luiz de2023-05-14T03:40:26Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/5680Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrandePUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/verdegrande/oairevista.verdegrande@unimontes.br2675-23951808-6764opendoar:2023-05-14T03:40:26Revista Verde Grande (Online) - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
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