Martírio e santidade na Antiguidade Tardia: Cipriano de Cartago nas obras de Pôncio e Prudêncio
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Data de Publicação: | 2019 |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
Texto Completo: | http://tede.unioeste.br/handle/tede/4421 |
Resumo: | The current composition brings the representation of Cyprian of Carthage (210-258) in the works of Pontius and Prudentius, laying emphasis on, therefore, a consistent relation with the ideas of martyrdom and sanctity. Thereby, we will be working with two narratives; the first one being Pontius’ Vita Cypriani, inserted in a context where Christianism was persecuted by the Imperial state (259 d.C). The second composition, “Crowns of Martyrdom” by Prudentius, implants itself in a context where the martyrdom had stopped being an usual manner among the christians, at which point, as from Theodosius I, it is seeked to establish, institutionally, the nicene belief as “orthodoxy”. Cyprian is one of the christian thinkers who was used to support such “orthodox” position. Accordingly, the figure of Cyprian is discussed regarding particular aspects related to what christians understood by episcopal authority and how this notion acquired a new profile on such different and chronologically distant authors’ works, like Pontius and Prudentius are. Although, owing not to only distinct temporalities but also their literary genres, we believe it is crucial to analyze Vita Cypriani’s target audience just as much as Crowns of Martyrdom’s. In that event, the question that guides our proposition concerns to how these discrete authors perceive the relation between martyrdom and sanctity through the figure of Saint Cyprian. |
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The second composition, “Crowns of Martyrdom” by Prudentius, implants itself in a context where the martyrdom had stopped being an usual manner among the christians, at which point, as from Theodosius I, it is seeked to establish, institutionally, the nicene belief as “orthodoxy”. Cyprian is one of the christian thinkers who was used to support such “orthodox” position. Accordingly, the figure of Cyprian is discussed regarding particular aspects related to what christians understood by episcopal authority and how this notion acquired a new profile on such different and chronologically distant authors’ works, like Pontius and Prudentius are. Although, owing not to only distinct temporalities but also their literary genres, we believe it is crucial to analyze Vita Cypriani’s target audience just as much as Crowns of Martyrdom’s. In that event, the question that guides our proposition concerns to how these discrete authors perceive the relation between martyrdom and sanctity through the figure of Saint Cyprian.O presente trabalho aborda a representação de Cipriano de Cartago (210-258) nas obras de Pôncio e Prudêncio, enfatizando, assim, uma constante relação com as noções de martírio e santidade. Desse modo, trabalharemos com dois relatos: o primeiro é uma obra de Pôncio (Vita Cypriani), inserida em um contexto no qual o cristianismo era perseguido pelo Estado imperial (259 d.C.). A segunda obra, o “Livro das Coroas” de Prudêncio, se insere em um contexto em que o martírio deixou de ser uma prática comum entre os cristãos, momento em que, a partir de Teodósio I, busca-se estabelecer, institucionalmente, o credo niceno como “ortodoxia”. Ora, Cipriano é um dos pensadores cristãos que foram utilizados para sustentar tal posição “ortodoxa”. Neste sentido, a figura de Cipriano é problematizada como levando-se em consideração certos elementos relacionados àquilo que os cristãos entendiam por autoridade episcopal e como essa noção adquiriu um novo contorno nos textos de autores tão diferentes e cronologicamente distantes entre si, como o são Pôncio e Prudêncio. Entretanto, tendo em vista que não somente as temporalidades são diferentes, mas também os gêneros literários, julgamos fundamental analisar o público-alvo tanto da Vita Cypriani quanto do Livro das Coroas. Dessa maneira, a problemática que norteaia nossa proposta diz respeito à maneira como autores diferentes como Pôncio e Prudêncio compreendem a relação entre martírio e santidade por meio da figura de Cipriano.Submitted by Helena Bejio (helena.bejio@unioeste.br) on 2019-08-02T13:46:58Z No. of bitstreams: 2 Gilmar_Senturião_2019.pdf: 2573653 bytes, checksum: f8c8894cfa02142118e091e5cd4acea5 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-08-02T13:46:58Z (GMT). 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