Pedagogia Libertadora e Pedagogia Histórico-Crítica: aproximações e distanciamentos
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
Texto Completo: | https://tede.unioeste.br/handle/tede/5840 |
Resumo: | This work addresses two pedagogical trends led by Brazilian educators: the Liberating Pedagogy, by Paulo Freire, and the Historical-Critical Pedagogy, by Demerval Saviani. The main objective is to carry out a comparative study of those trends, seeking to identify their approximations and their distances in relation to, mainly, their theoretical-philosophical foundations. From a methodological viewpoint, the research has a bibliographic character, constituted from a bibliographical review. The main works consulted in this research are from the authorship of Freire (Educação como Prática da Liberdade e Pedagogia do Oprimido) and of Saviani (Escola e Democracia e Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações), also the works from authors that analyze and/or develop new reflections from the contributions of the Liberating Pedagogy and Historical-Critical Pedagogy. As results from the research, it was found that the conception of man in each of the referred trends are according to the philosophical-theoretical references and experiences that the authors had contact throughout their trajectory, and in both, man differentiates himself from the animals by the process of labor, however, in the Liberating Pedagogy, this man receives a mystical connotation, with their vocation of being more, what is associated with Freire‟s link with Christianity. In relation to the school curriculums contents and to the importance of school, there are approximations and estrangements, as the criticism made by those authors about the trends that prevailed till then, especially, the Traditional Pedagogy. Both Freire and Saviani criticize this trend, however, while the former author denies it, the latter seeks to overcome it through incorporation. |
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From a methodological viewpoint, the research has a bibliographic character, constituted from a bibliographical review. The main works consulted in this research are from the authorship of Freire (Educação como Prática da Liberdade e Pedagogia do Oprimido) and of Saviani (Escola e Democracia e Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações), also the works from authors that analyze and/or develop new reflections from the contributions of the Liberating Pedagogy and Historical-Critical Pedagogy. As results from the research, it was found that the conception of man in each of the referred trends are according to the philosophical-theoretical references and experiences that the authors had contact throughout their trajectory, and in both, man differentiates himself from the animals by the process of labor, however, in the Liberating Pedagogy, this man receives a mystical connotation, with their vocation of being more, what is associated with Freire‟s link with Christianity. In relation to the school curriculums contents and to the importance of school, there are approximations and estrangements, as the criticism made by those authors about the trends that prevailed till then, especially, the Traditional Pedagogy. Both Freire and Saviani criticize this trend, however, while the former author denies it, the latter seeks to overcome it through incorporation.Este trabalho aborda duas tendências pedagógicas protagonizadas por educadores brasileiros: a Pedagogia Libertadora, de Paulo Freire, e a Pedagogia HistóricoCrítica, de Dermeval Saviani. O objetivo geral é fazer um estudo comparativo dessas tendências, buscando identificar as aproximações e os distanciamentos no que se refere principalmente às suas fundamentações teórico-filosóficas. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa é de caráter bibliográfico, constituída a partir de revisão bibliográfica. As principais obras consultadas são de autoria de Freire (Educação como prática da liberdade e Pedagogia do oprimido) e Saviani (Escola e democracia e Pedagogia histórico-Crítica: primeiras aproximações), bem como de autores que analisam e/ou desenvolvem novas reflexões a partir da contribuição da Pedagogia Libertadora e Pedagogia Histórico-Crítica. Como resultados da pesquisa, constatamos que a concepção de homem em cada uma das referidas tendências se dá de acordo com os referenciais teórico-filosóficos e vivências que os autores têm contato ao longo de sua trajetória, sendo que, em ambas, o homem se diferencia dos animais pelo processo de trabalho, contudo, na Pedagogia Libertadora, esse homem recebe uma conotação mística, com sua vocação a ser mais, o que está associado à ligação de Freire com o cristianismo. No que diz respeito aos conteúdos escolares e à importância da escola, há aproximações e distanciamentos, como a crítica feita por esses autores às tendências que vigoravam até então, sobretudo, a Pedagogia Tradicional. Tanto Freire quanto Saviani criticam tal tendência, mas o primeiro a nega e o segundo busca a sua superação por incorporação.Submitted by Neusa Fagundes (neusa.fagundes@unioeste.br) on 2022-03-03T17:56:07Z No. of bitstreams: 2 Nayara_Roteski2021.pdf: 1446838 bytes, checksum: f1a578e9830bad0f088099e43745ee32 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2022-03-03T17:56:07Z (GMT). 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