Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
Texto Completo: | http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2474 |
Resumo: | The present study aims at analysing, based on the Rhetorical theory, the rhetorical arguments used in printed advertisements, focusing the ones in which metaphorical phrases are used as an argumentative/persuasive strategy. The corpus of this research constitutes of advertisements which deal with the most preferred topics by the young audience, both masculine and feminine, taken from nationwide magazines of 2006. The theoretical framework that supports the corpus analysis consists of the Rhetorical theory proposed by Aristotle and Perelman, the advertising theories by Sant Anna, Gomes, Gade and Carrascoza, the theories of metaphor postulated by Richards, Ricoeur, Lakoff and Johnson, as well as the Semiotic theory by Barthes, Barros and Santaella. This study has the purpose of promoting a reflection on the usefulness of Rhetorics as a device of self-defense and acting, verifying that the argumentativity is found in the discursive activity, as well as the globalizing character of Rhetorics is found in printed advertisements. |
id |
UNIOESTE-1_a74ef78ea644da1336cd4349162e99f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.unioeste.br:tede/2474 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
repository_id_str |
|
spelling |
Dittrich, Ivo JoséCPF:36827932915http://lattes.cnpq.br/9420421193388790CPF:96929685968http://lattes.cnpq.br/4964637606456282Pilatti, Patricia Maria2017-07-10T18:56:15Z2011-01-042011-11-23PILATTI, Patricia Maria. Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva. 2011. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Sociedade) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Cascavel, 2011.http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2474The present study aims at analysing, based on the Rhetorical theory, the rhetorical arguments used in printed advertisements, focusing the ones in which metaphorical phrases are used as an argumentative/persuasive strategy. The corpus of this research constitutes of advertisements which deal with the most preferred topics by the young audience, both masculine and feminine, taken from nationwide magazines of 2006. The theoretical framework that supports the corpus analysis consists of the Rhetorical theory proposed by Aristotle and Perelman, the advertising theories by Sant Anna, Gomes, Gade and Carrascoza, the theories of metaphor postulated by Richards, Ricoeur, Lakoff and Johnson, as well as the Semiotic theory by Barthes, Barros and Santaella. This study has the purpose of promoting a reflection on the usefulness of Rhetorics as a device of self-defense and acting, verifying that the argumentativity is found in the discursive activity, as well as the globalizing character of Rhetorics is found in printed advertisements.O presente trabalho tem por objetivo analisar, com base na teoria Retórica, os mecanismos retóricos utilizados na publicidade impressa, atendo-se a anúncios em que as expressões metafóricas são usadas como estratégia argumentativa/persuasiva. O corpus da pesquisa constitui-se de anúncios publicitários de maior preferência entre o público jovem masculino e feminino, retirados de revistas de circulação nacional no ano de 2006. O referencial teórico que fundamenta e sustenta a análise do corpus apóia-se na teoria Retórica proposta por Aristóteles e Perelman, ancoradas nas teorias da publicidade de Sant Anna, Gomes, Gade e Carrascoza, juntamente com as teorias da metáfora postuladas por Ricoeur e Lakoff e Johnson, além de apoiar-se na teoria Semiótica de Barthes, Barros e Santaella. O estudo propõe levantar reflexões acerca da funcionalidade da retórica como um mecanismo de defesa e de atuação do sujeito, verificando que a argumentatividade está presente na atividade discursiva, assim como o caráter globalizante da retórica está presente nos anúncios da publicidade impressa.Made available in DSpace on 2017-07-10T18:56:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PATRICIA MARIA PILATTI.pdf: 4095463 bytes, checksum: 8fa8a4315be023021a273f595b3ce4ce (MD5) Previous issue date: 2011-11-23application/pdfporUniversidade Estadual do Oeste do ParanaPrograma de Pós-Graduação "Stricto Sensu" em LetrasUNIOESTEBRLinguagem e SociedadeRetóricadiscurso publicitáriometáforaargumentosRhetoricsadvertising discoursemetaphorargumentsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASUm estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTEinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEORIGINALPATRICIA MARIA PILATTI.pdfapplication/pdf4095463http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/2474/1/PATRICIA+MARIA+PILATTI.pdf8fa8a4315be023021a273f595b3ce4ceMD51tede/24742017-07-10 15:56:15.22oai:tede.unioeste.br:tede/2474Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.unioeste.br/PUBhttp://tede.unioeste.br/oai/requestbiblioteca.repositorio@unioeste.bropendoar:2017-07-10T18:56:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
title |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
spellingShingle |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva Pilatti, Patricia Maria Retórica discurso publicitário metáfora argumentos Rhetorics advertising discourse metaphor arguments CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
title_full |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
title_fullStr |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
title_full_unstemmed |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
title_sort |
Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva |
author |
Pilatti, Patricia Maria |
author_facet |
Pilatti, Patricia Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dittrich, Ivo José |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:36827932915 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9420421193388790 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:96929685968 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4964637606456282 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pilatti, Patricia Maria |
contributor_str_mv |
Dittrich, Ivo José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Retórica discurso publicitário metáfora argumentos |
topic |
Retórica discurso publicitário metáfora argumentos Rhetorics advertising discourse metaphor arguments CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Rhetorics advertising discourse metaphor arguments |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The present study aims at analysing, based on the Rhetorical theory, the rhetorical arguments used in printed advertisements, focusing the ones in which metaphorical phrases are used as an argumentative/persuasive strategy. The corpus of this research constitutes of advertisements which deal with the most preferred topics by the young audience, both masculine and feminine, taken from nationwide magazines of 2006. The theoretical framework that supports the corpus analysis consists of the Rhetorical theory proposed by Aristotle and Perelman, the advertising theories by Sant Anna, Gomes, Gade and Carrascoza, the theories of metaphor postulated by Richards, Ricoeur, Lakoff and Johnson, as well as the Semiotic theory by Barthes, Barros and Santaella. This study has the purpose of promoting a reflection on the usefulness of Rhetorics as a device of self-defense and acting, verifying that the argumentativity is found in the discursive activity, as well as the globalizing character of Rhetorics is found in printed advertisements. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-10T18:56:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PILATTI, Patricia Maria. Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva. 2011. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Sociedade) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Cascavel, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2474 |
identifier_str_mv |
PILATTI, Patricia Maria. Um estudo retórico do discurso publicitário: a metáfora e sua funcionalidade persuasiva. 2011. 153 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem e Sociedade) - Universidade Estadual do Oeste do Parana, Cascavel, 2011. |
url |
http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/2474 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Parana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação "Stricto Sensu" em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNIOESTE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Linguagem e Sociedade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Parana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.unioeste.br:8080/tede/bitstream/tede/2474/1/PATRICIA+MARIA+PILATTI.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8fa8a4315be023021a273f595b3ce4ce |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.repositorio@unioeste.br |
_version_ |
1811723369885728768 |