Burnout syndrome perception in futsal referees

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Manoel Victor Botelho
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pires, Daniel Alvarez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23132
Resumo: Background: Recurrent psychological pressure and demands for high performance may negatively influence the referee’s psychological health. This stress overload can make referee prone to the burnout syndrome known as burnout. Objective: The present study aims to compare the perception of burnout in futsal referees in relation to the educational level, the level of arbitration and the time of arbitration. Methods: 41 futsal referees with a mean age of 41.85±11.47 years, belonging to the Futsal Federation of Pará (FEFUSPA), participated in the study. The “Burnout Inventory for Referees” was used, composed of nine items that associate the three dimensions of the syndrome, and a demographic questio-nnaire. Descriptive statistics and the Mann Whitney U test (p≤0.05) were used for data analysis. Results: There were no significant differences in the perception of burnout dimensions in relation to the studied variables. Conclusion: The variables educational level, arbitration level and arbitration time do not interfere in the manifestation of burnout syndrome in referees.
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spelling Burnout syndrome perception in futsal refereesPercepção da síndrome de burnout em árbitros de futsalPsicologia do EsporteEsgotamento PsicológicoEstressePsychologySportsBurnoutStressBackground: Recurrent psychological pressure and demands for high performance may negatively influence the referee’s psychological health. This stress overload can make referee prone to the burnout syndrome known as burnout. Objective: The present study aims to compare the perception of burnout in futsal referees in relation to the educational level, the level of arbitration and the time of arbitration. Methods: 41 futsal referees with a mean age of 41.85±11.47 years, belonging to the Futsal Federation of Pará (FEFUSPA), participated in the study. The “Burnout Inventory for Referees” was used, composed of nine items that associate the three dimensions of the syndrome, and a demographic questio-nnaire. Descriptive statistics and the Mann Whitney U test (p≤0.05) were used for data analysis. Results: There were no significant differences in the perception of burnout dimensions in relation to the studied variables. Conclusion: The variables educational level, arbitration level and arbitration time do not interfere in the manifestation of burnout syndrome in referees.Introdução: A pressão psicológica recorrente e as exigências por um desempenho elevado podem influenciar de forma negativa a saúde psicológica do árbitro. Essa sobrecarga de estresse pode torná-lo propenso à síndrome do esgotamento profissional conhecida como burnout. Objetivo: O presente estudo tem como objetivo comparar a percepção de burnout em árbitros de futsal em relação ao grau de escolaridade, ao nível de arbitragem e ao tempo de arbitragem. Participaram do estudo 41 árbitros de futsal com média de idade de 41,85±11,47 anos, pertencentes à Federação de Futsal do Pará (FEFUSPA). Métodos: Foram utilizados o “Inventário de Burnout para Árbitros”, composto por nove itens que associam as três dimensões da síndrome, e um questionário demográfico. Para a análise de dados foram utilizados a estatística descritiva e o teste U de Mann Whitney (p≤0,05). Resultados: Não houve diferenças significativas na percepção das dimensões de burnout em relação às variáveis estudadas. Conclusão: As variáveis grau de escolaridade, nível de arbitragem e tempo de arbitragem não interferem na manifestação da síndrome de burnout em árbitros.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2019-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2313210.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p65Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 17 No. 2 (2019): Caderno de Educação Física e Esporte; 65-69Caderno de Educação Física e Esporte; v. 17 n. 2 (2019): Caderno de Educação Física e Esporte; 65-692318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23132/pdf_1Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Manoel Victor BotelhoPires, Daniel Alvarez2023-07-31T13:03:45Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/23132Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-31T13:03:45Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
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