Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Matheus Lima de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Taffarel, Celi Nelza Zulke
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27284
Resumo: BACKGROUND: The text presents results of the study carried out in the Practical Teaching discipline IV of the Physical Education Degree Course at UFBA. It deals with the regularities in the performance of Physical Education teachers in different work fields at Calabar, in Salvador, Bahia.  OBJECTIVE: To identify the regularities and possibilities of training and performance of Physical Education teachers in different fields of activity existing in a community. METHODS: The procedures were: survey, systematization and exposure of empirical data from pedagogical experiences carried out in the neighborhood institutions. RESULTS: The regularity in training work refers to dealing with knowledge, the form and the recipients. An inseparable triad for any planning in any formative space. CONCLUSION: We can conclude that the division in the formation of Physical Education teachers is not justified, epistemologically and professionally, since the pedagogical work characterizes the professional performance in any field of work.
id UNIOESTE-3_c6351454bbfb7db7ddb5ed272e6a1624
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/27284
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relationsFormação e atuação de professores de educação física em diferentes campos de trabalho: nexos e relaçõesFormação e Atuação em Educação FísicaCampos de TrabalhoTrabalho Pedagógico.BACKGROUND: The text presents results of the study carried out in the Practical Teaching discipline IV of the Physical Education Degree Course at UFBA. It deals with the regularities in the performance of Physical Education teachers in different work fields at Calabar, in Salvador, Bahia.  OBJECTIVE: To identify the regularities and possibilities of training and performance of Physical Education teachers in different fields of activity existing in a community. METHODS: The procedures were: survey, systematization and exposure of empirical data from pedagogical experiences carried out in the neighborhood institutions. RESULTS: The regularity in training work refers to dealing with knowledge, the form and the recipients. An inseparable triad for any planning in any formative space. CONCLUSION: We can conclude that the division in the formation of Physical Education teachers is not justified, epistemologically and professionally, since the pedagogical work characterizes the professional performance in any field of work.INTRODUÇÃO: O texto apresenta resultados do estudo realizado na disciplina Prática de Ensino IV do Curso de Licenciatura em Educação Física da UFBA. Trata da atuação dos professores de Educação Física em diversos campos de trabalho no Calabar, em Salvador, Bahia. OBJETIVO: Identificar as regularidades e possibilidades de formação e atuação dos professores de Educação Física em diferentes campos de atuação existentes em uma comunidade.  MÉTODOS: Os procedimentos foram: levantamento, sistematização e exposição de dados empíricos de experiências pedagógicas realizadas nas instituições do bairro. RESULTADOS: A regularidade no trabalho formativo refere-se ao trato com o conhecimento, a forma e os destinatários. Tríade inseparável para qualquer planejamento em qualquer espaço formativo. CONCLUSÃO: Podemos concluir que não se justifica, epistemologicamente e profissionalmente, a divisão na formação dos professores de Educação Física, vez que, o trabalho pedagógico caracteriza a atuação profissional em qualquer campo de trabalho.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2021-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Originalapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2728410.36453/cefe.2021.n2.27284Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 19 No. 2 (2021): Caderno de Educação Física e Esporte; 35-40Caderno de Educação Física e Esporte; v. 19 n. 2 (2021): Caderno de Educação Física e Esporte; 35-402318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27284/17387Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Matheus Lima deTaffarel, Celi Nelza Zulke2023-11-03T23:36:13Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/27284Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-03T23:36:13Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
Formação e atuação de professores de educação física em diferentes campos de trabalho: nexos e relações
title Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
spellingShingle Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
Santana, Matheus Lima de
Formação e Atuação em Educação Física
Campos de Trabalho
Trabalho Pedagógico.
title_short Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
title_full Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
title_fullStr Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
title_full_unstemmed Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
title_sort Formation and performance of physical education teachers in different work fields: nexuses and relations
author Santana, Matheus Lima de
author_facet Santana, Matheus Lima de
Taffarel, Celi Nelza Zulke
author_role author
author2 Taffarel, Celi Nelza Zulke
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Matheus Lima de
Taffarel, Celi Nelza Zulke
dc.subject.por.fl_str_mv Formação e Atuação em Educação Física
Campos de Trabalho
Trabalho Pedagógico.
topic Formação e Atuação em Educação Física
Campos de Trabalho
Trabalho Pedagógico.
description BACKGROUND: The text presents results of the study carried out in the Practical Teaching discipline IV of the Physical Education Degree Course at UFBA. It deals with the regularities in the performance of Physical Education teachers in different work fields at Calabar, in Salvador, Bahia.  OBJECTIVE: To identify the regularities and possibilities of training and performance of Physical Education teachers in different fields of activity existing in a community. METHODS: The procedures were: survey, systematization and exposure of empirical data from pedagogical experiences carried out in the neighborhood institutions. RESULTS: The regularity in training work refers to dealing with knowledge, the form and the recipients. An inseparable triad for any planning in any formative space. CONCLUSION: We can conclude that the division in the formation of Physical Education teachers is not justified, epistemologically and professionally, since the pedagogical work characterizes the professional performance in any field of work.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Original
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27284
10.36453/cefe.2021.n2.27284
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27284
identifier_str_mv 10.36453/cefe.2021.n2.27284
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27284/17387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 19 No. 2 (2021): Caderno de Educação Física e Esporte; 35-40
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 19 n. 2 (2021): Caderno de Educação Física e Esporte; 35-40
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313411680927744