Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Luana dos Santos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Triani, Felipe da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
DOI: 10.36453/2318-5104.2016.v14.n1.p79
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14932
Resumo: This article intends to present a point of view on the role of Physical School Education in the fight against obesity. This study presents some factors that contribute to this multifactorial problem, among them the reduction of physical activity, the excess of time spent in video and technological toys, psychological disorders and inadequate feeding, elements acquired during childhood and that physical education classes can help to minimize this process through health awareness. Therefore, although physical education classes are not sufficient in terms of direct protection against obesity, their role is presented in conceptual and attitudinal terms, as it creates space within the classes to discuss the problem of obesity and motivate critical awareness about its effects encouraging children and adolescents to adopting new and beneficial habits of physical activity and health care.
id UNIOESTE-3_fa0ec713e72a5380c4f1e618c34e333b
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/14932
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
spelling Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education schoolA obesidade na infância e o protagonismo da educação física escolarObesidade InfantilAtividade FísicaEducação Física Escolar.Child ObesityPhysical ActivityPhysical EducationThis article intends to present a point of view on the role of Physical School Education in the fight against obesity. This study presents some factors that contribute to this multifactorial problem, among them the reduction of physical activity, the excess of time spent in video and technological toys, psychological disorders and inadequate feeding, elements acquired during childhood and that physical education classes can help to minimize this process through health awareness. Therefore, although physical education classes are not sufficient in terms of direct protection against obesity, their role is presented in conceptual and attitudinal terms, as it creates space within the classes to discuss the problem of obesity and motivate critical awareness about its effects encouraging children and adolescents to adopting new and beneficial habits of physical activity and health care.O presente artigo tem como objetivo apresentar um ponto de vista sobre o protagonismo da Educação Física Escolar no combate a obesidade. A revisão apresenta alguns fatores que contribuem para essa problemática multifatorial, dentre eles se encontram a atividade física reduzida, o excesso de tempo frente aos aparelhos tecnológicos, distúrbios psicológicos e alimentação irregular, elementos que são adquiridos já na infância e que a Educação Física, por meio da conscientização para a saúde, pode contribuir na minimização desse processo. Portanto embora as aulas de Educação Física não sejam suficientes em termos do combate direto à obesidade, seu protagonismo se apresenta em termos conceituais e atitudinais, na medida em que cria espaço dentro das aulas para debater a temática da obesidade e motivar a consciência crítica para que as crianças e adolescentes repensem os hábitos de atividade física.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2017-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1493210.36453/2318-5104.2016.v14.n1.p79Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 14 No. 1 (2016): Caderno de Educação Física e Esporte; 79-88Caderno de Educação Física e Esporte; v. 14 n. 1 (2016): Caderno de Educação Física e Esporte; 79-882318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14932/pdf_1https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Luana dos SantosTriani, Felipe da Silva2023-07-27T14:39:50Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/14932Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-07-27T14:39:50Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
A obesidade na infância e o protagonismo da educação física escolar
title Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
spellingShingle Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
Ribeiro, Luana dos Santos
Obesidade Infantil
Atividade Física
Educação Física Escolar.
Child Obesity
Physical Activity
Physical Education
Ribeiro, Luana dos Santos
Obesidade Infantil
Atividade Física
Educação Física Escolar.
Child Obesity
Physical Activity
Physical Education
title_short Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
title_full Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
title_fullStr Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
title_full_unstemmed Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
title_sort Obesity in childhood and the protagonism of Physical Education school
author Ribeiro, Luana dos Santos
author_facet Ribeiro, Luana dos Santos
Ribeiro, Luana dos Santos
Triani, Felipe da Silva
Triani, Felipe da Silva
author_role author
author2 Triani, Felipe da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Luana dos Santos
Triani, Felipe da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Obesidade Infantil
Atividade Física
Educação Física Escolar.
Child Obesity
Physical Activity
Physical Education
topic Obesidade Infantil
Atividade Física
Educação Física Escolar.
Child Obesity
Physical Activity
Physical Education
description This article intends to present a point of view on the role of Physical School Education in the fight against obesity. This study presents some factors that contribute to this multifactorial problem, among them the reduction of physical activity, the excess of time spent in video and technological toys, psychological disorders and inadequate feeding, elements acquired during childhood and that physical education classes can help to minimize this process through health awareness. Therefore, although physical education classes are not sufficient in terms of direct protection against obesity, their role is presented in conceptual and attitudinal terms, as it creates space within the classes to discuss the problem of obesity and motivate critical awareness about its effects encouraging children and adolescents to adopting new and beneficial habits of physical activity and health care.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14932
10.36453/2318-5104.2016.v14.n1.p79
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14932
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2016.v14.n1.p79
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14932/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 14 No. 1 (2016): Caderno de Educação Física e Esporte; 79-88
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 14 n. 1 (2016): Caderno de Educação Física e Esporte; 79-88
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1822221830811811840
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.36453/2318-5104.2016.v14.n1.p79