COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Westeren, Knut Ingar
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informe Gepec (Online)
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/2275
Resumo: The main purpose of this article is to give a framework for an analysis of how we can link creation, use and transfer of knowledge to a company’s economic performance. The article builds on the MERITUM project where the aim was to find standards to measure intangible assets. This is important because a company has a need to measure and identify intangible assets like knowledge and thereby increase the company’s competitive situation. In this paper we use Aker Verdal as a case study. This company is situated in Trøndelag in peripheral Norway and produces steel jackets for the offshore industry. The company has about 600 employees and an annual production value of about 200 million USD. The company wants to acquire and develop knowledge capital by looking at three factors: 1) Identification: What are the central knowledge processes that take place? 2) Measurement: What kind of indicators can be used? 3) Management: How is management of knowledge integrated in the general management of the firm? The article discusses how this can be done on the basis on an ongoing project.
id UNIOESTE-5_63df11634319d913eb3e364a37acf42e
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/2275
network_acronym_str UNIOESTE-5
network_name_str Informe Gepec (Online)
repository_id_str
spelling COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADEHOW TO DEFINE AND MEASURE KNOWLEDGE FOR THE ANALYSIS OF COMPETITIVENESS The main purpose of this article is to give a framework for an analysis of how we can link creation, use and transfer of knowledge to a company’s economic performance. The article builds on the MERITUM project where the aim was to find standards to measure intangible assets. This is important because a company has a need to measure and identify intangible assets like knowledge and thereby increase the company’s competitive situation. In this paper we use Aker Verdal as a case study. This company is situated in Trøndelag in peripheral Norway and produces steel jackets for the offshore industry. The company has about 600 employees and an annual production value of about 200 million USD. The company wants to acquire and develop knowledge capital by looking at three factors: 1) Identification: What are the central knowledge processes that take place? 2) Measurement: What kind of indicators can be used? 3) Management: How is management of knowledge integrated in the general management of the firm? The article discusses how this can be done on the basis on an ongoing project. A finalidade principal deste artigo é dar uma estrutura para a análise de como nós podemos associar a criação, o uso e a transferência do conhecimento ao desempenho econômico de uma companhia. As configurações do artigo no MERITUM projetam-se onde o objetivo seria encontrar padrões para medir recursos intangíveis. Isto é importante porque uma companhia tem a necessidade de medir e identificar recursos intangíveis como o conhecimento e, desse modo, aumentar sua competitividade. Neste artigo foi utilizado a Aker Verdal como um estudo de caso. Esta companhia é situada em Trøndelag na Noruega periférica e produz revestimentos de aço para as indústrias próximas (ou sobre) do mar. A companhia tem aproximadamente 600 empregados e um valor anual da produção de aproximadamente 200 milhões de dólares. A companhia quer adquirir e desenvolver o capital do conhecimento observando três fatores: 1) Identificação: Quais são os processos centrais do conhecimento que ocorrem? 2) Medida: Quais indicadores podem ser usados? 3) Gerência: Como a gerência do conhecimento é integrada na gerência geral da empresa? O artigo discute como isto pode ser feito tendo por base um projeto em curso.EdUnioeste2000-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/227510.48075/igepec.v13i1.2275Informe GEPEC; v. 13 n. 1 (2009); 131-1411679-415X1676-067010.48075/igepec.v13i1reponame:Informe Gepec (Online)instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/2275/2032Westeren, Knut Ingarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-16T22:14:39Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/2275Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/gepecPUBhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/oairevista.gepec@gmail.com1679-415X1676-0670opendoar:2023-05-16T22:14:39Informe Gepec (Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
HOW TO DEFINE AND MEASURE KNOWLEDGE FOR THE ANALYSIS OF COMPETITIVENESS
title COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
spellingShingle COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
Westeren, Knut Ingar
title_short COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
title_full COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
title_fullStr COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
title_full_unstemmed COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
title_sort COMO DEFINIR E MEDIR O CONHECIMENTO NA ANÁLISE DA COMPETITIVIDADE
author Westeren, Knut Ingar
author_facet Westeren, Knut Ingar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Westeren, Knut Ingar
description The main purpose of this article is to give a framework for an analysis of how we can link creation, use and transfer of knowledge to a company’s economic performance. The article builds on the MERITUM project where the aim was to find standards to measure intangible assets. This is important because a company has a need to measure and identify intangible assets like knowledge and thereby increase the company’s competitive situation. In this paper we use Aker Verdal as a case study. This company is situated in Trøndelag in peripheral Norway and produces steel jackets for the offshore industry. The company has about 600 employees and an annual production value of about 200 million USD. The company wants to acquire and develop knowledge capital by looking at three factors: 1) Identification: What are the central knowledge processes that take place? 2) Measurement: What kind of indicators can be used? 3) Management: How is management of knowledge integrated in the general management of the firm? The article discusses how this can be done on the basis on an ongoing project.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/2275
10.48075/igepec.v13i1.2275
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/2275
identifier_str_mv 10.48075/igepec.v13i1.2275
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/gepec/article/view/2275/2032
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUnioeste
publisher.none.fl_str_mv EdUnioeste
dc.source.none.fl_str_mv Informe GEPEC; v. 13 n. 1 (2009); 131-141
1679-415X
1676-0670
10.48075/igepec.v13i1
reponame:Informe Gepec (Online)
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Informe Gepec (Online)
collection Informe Gepec (Online)
repository.name.fl_str_mv Informe Gepec (Online) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.gepec@gmail.com
_version_ 1796797390068383744