A arte e as demandas da educação do Século XXI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4860 |
Resumo: | One of the prevailing paradigms in the discussion about necessary changes in education is the idea of providing experiences that enable an active learning for the students. Above all, developing and improving core competencies for their lives, such as collaboration, empathy, autonomy and creativity. Capacities that find in the artistic practice an important ally. Thus, the text presents a reflection on the possible contributions between art education and the demands of the 21st century through a point of view interested in reflecting on a possible more utilitarian and practical dimension of the relationship between art and education. That is why the skills developed by art education are some of the most fundamental to the world today, capable of permeating cognitive, intrapersonal and interpersonal dimensions. Thus, in addition to explaining these issues through art education authors, it is also presented some examples of researches and educational practices that already showed how the connection between art and education is one of the most relevant issues for initiatives seeking to promote active and meaningful learning. |
id |
UNIR-3_25869441037c95b0c6211f2b9a016d33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4860 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A arte e as demandas da educação do Século XXIEl arte y las demandas de la educación del Siglo XXIThe art and demands of 21st Century educationEducación artística. Aprendizaje activo. Competencias del siglo XXI.Arte-educação. Aprendizagem ativa. Competências do Século XXI.370 - EducaçãoArt education. Active learning. 21st century competencies.One of the prevailing paradigms in the discussion about necessary changes in education is the idea of providing experiences that enable an active learning for the students. Above all, developing and improving core competencies for their lives, such as collaboration, empathy, autonomy and creativity. Capacities that find in the artistic practice an important ally. Thus, the text presents a reflection on the possible contributions between art education and the demands of the 21st century through a point of view interested in reflecting on a possible more utilitarian and practical dimension of the relationship between art and education. That is why the skills developed by art education are some of the most fundamental to the world today, capable of permeating cognitive, intrapersonal and interpersonal dimensions. Thus, in addition to explaining these issues through art education authors, it is also presented some examples of researches and educational practices that already showed how the connection between art and education is one of the most relevant issues for initiatives seeking to promote active and meaningful learning.Um dos paradigmas vigentes na discussão sobre as necessárias mudanças na educação é a ideia de proporcionar experiências que viabilizem uma aprendizagem mais ativa para os estudantes, desenvolvendo e aprimorando competências fundamentais para suas vidas, como, por exemplo, autonomia, criatividade, empatia e colaboração. Capacidades que podem encontrar na experimentação artística uma importante aliada. Assim, o texto apresenta uma reflexão a respeito das contribuições possíveis entre a arte-educação e as demandas do Século XXI, sobretudo, através de uma ótica interessada em refletir sobre uma possível dimensão mais utilitária e prática da relação entre arte e educação. Isto é, o quanto as habilidades desenvolvidas pela arte-educação são das mais fundamentais para o mundo de hoje, perpassando dimensões cognitivas, intrapessoais e interpessoais. Desta forma, além de explicitar essas questões por meio de autores da arte-educação, também são apresentados exemplos de iniciativas de pesquisas e práticas educacionais que já evidenciam o quanto a imprescindível relação entre arte e educação é um dos assuntos mais relevantes para iniciativas que buscam promover uma aprendizagem mais ativa e significativa. Uno de los paradigmas actuales en la discusión sobre los cambios necesarios en la educación es la idea de proporcionar experiencias que permitan un aprendizaje más activo para los estudiantes. Sobre todo, desarrollar y mejorar las habilidades fundamentales para sus vidas, como la colaboración, la autonomía y la creatividad. Capacidades que encuentran un aliado importante en la práctica artística. Así, el texto presenta una reflexión sobre las posibles aportaciones entre educación artística y las demandas del siglo XXI, sobre todo, mediante una visión interesada en reflexionar sobre una posible dimensión más utilitaria y práctica de la relación entre arte y educación. Es decir, la medida en que las habilidades desarrolladas por la educación artística son algunas de las más fundamentales para el mundo de hoy, capaces de impregnar las dimensiones cognitivas, intrapersonales e interpersonales. Por lo tanto, además de explicar estos problemas, también se presentan algunos ejemplos de iniciativas de investigación y prácticas educativas que ya muestran como la relación esencial entre el arte y la educación es uno de los temas más relevantes para las iniciativas que buscan promover un aprendizaje más activo y significativo.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa bibliográfica e de campoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/486010.26568/2359-2087.2020.4860EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1315-13352359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4860/3774Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Bruno Gomes de2021-01-07T02:10:14Zoai:periodicos.unir.br:article/4860Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:14Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A arte e as demandas da educação do Século XXI El arte y las demandas de la educación del Siglo XXI The art and demands of 21st Century education |
title |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
spellingShingle |
A arte e as demandas da educação do Século XXI Almeida, Bruno Gomes de Educación artística. Aprendizaje activo. Competencias del siglo XXI. Arte-educação. Aprendizagem ativa. Competências do Século XXI. 370 - Educação Art education. Active learning. 21st century competencies. |
title_short |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
title_full |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
title_fullStr |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
title_full_unstemmed |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
title_sort |
A arte e as demandas da educação do Século XXI |
author |
Almeida, Bruno Gomes de |
author_facet |
Almeida, Bruno Gomes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Bruno Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación artística. Aprendizaje activo. Competencias del siglo XXI. Arte-educação. Aprendizagem ativa. Competências do Século XXI. 370 - Educação Art education. Active learning. 21st century competencies. |
topic |
Educación artística. Aprendizaje activo. Competencias del siglo XXI. Arte-educação. Aprendizagem ativa. Competências do Século XXI. 370 - Educação Art education. Active learning. 21st century competencies. |
description |
One of the prevailing paradigms in the discussion about necessary changes in education is the idea of providing experiences that enable an active learning for the students. Above all, developing and improving core competencies for their lives, such as collaboration, empathy, autonomy and creativity. Capacities that find in the artistic practice an important ally. Thus, the text presents a reflection on the possible contributions between art education and the demands of the 21st century through a point of view interested in reflecting on a possible more utilitarian and practical dimension of the relationship between art and education. That is why the skills developed by art education are some of the most fundamental to the world today, capable of permeating cognitive, intrapersonal and interpersonal dimensions. Thus, in addition to explaining these issues through art education authors, it is also presented some examples of researches and educational practices that already showed how the connection between art and education is one of the most relevant issues for initiatives seeking to promote active and meaningful learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa bibliográfica e de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4860 10.26568/2359-2087.2020.4860 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4860 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.4860 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4860/3774 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 1315-1335 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543303835648 |