A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797 |
Resumo: | This study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject. |
id |
UNIR-3_2a461ae660b023527e7123bd20bc22e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4797 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamentoLGBTFOBIA en la perspectiva del profesor: entre estadísticas y contrataciónLGBTPHOBIA in the teacher's perspective: between statistics and contractingLGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education.LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica.LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica.EnsinoThis study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject.Este estudio tiene como objetivo analizar la diversidad sexual y de género, desde la perspectiva de algunos docentes de educación básica en la ciudad de Mossoró-RN. Es una investigación con enfoque cualitativo, con análisis bibliográfico y documental. Metodológicamente, se aplicó un cuestionario virtual, respondido por docentes de la Escuela Secundaria de la Ciudad de Mossoró-RN, previamente seleccionados. La investigación llevada a cabo con el grupo de docentes revela que perciben a la escuela como un espacio precursor para la confrontación de prejuicios relacionados con la fobia LGBT, en la que es primordial para la integración de contenidos en disciplinas que pueden servir para la construcción del sujeto pensante, crítico, reflexivo y ciudadano.O presente estudo tem por finalidade analisar a diversidade sexual e de gênero, sob a perspectiva de alguns professores da educação básica na cidade de Mossoró-RN. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, com análise bibliográfica e documental. Metodologicamente, foi aplicado um questionário virtual, respondido por professores do Ensino Médio da Cidade de Mossoró-RN, previamente selecionados. A pesquisa realizada com o grupo de professores revela que estes percebem a escola como espaço precípuo ao enfrentamento de preconceitos relativos à LGBTfobia, em que se prime pela integração de conteúdos em disciplinas que possam servir para a construção do sujeito pensante, crítico, reflexivo e cidadãoEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/479710.26568/2359-2087.2020.4797EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 710-7292359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797/3543Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarra de Menezes, Rafael DanrleySoares, Gislânia DiasOliveira, Ocimara Fernandes NegreirosSilva, Francisco Vieira daTamanini, Paulo Augusto2021-01-07T02:10:09Zoai:periodicos.unir.br:article/4797Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:09Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento LGBTFOBIA en la perspectiva del profesor: entre estadísticas y contratación LGBTPHOBIA in the teacher's perspective: between statistics and contracting |
title |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
spellingShingle |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento Barra de Menezes, Rafael Danrley LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education. LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica. LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica. Ensino |
title_short |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
title_full |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
title_fullStr |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
title_full_unstemmed |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
title_sort |
A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento |
author |
Barra de Menezes, Rafael Danrley |
author_facet |
Barra de Menezes, Rafael Danrley Soares, Gislânia Dias Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros Silva, Francisco Vieira da Tamanini, Paulo Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Gislânia Dias Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros Silva, Francisco Vieira da Tamanini, Paulo Augusto |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barra de Menezes, Rafael Danrley Soares, Gislânia Dias Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros Silva, Francisco Vieira da Tamanini, Paulo Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education. LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica. LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica. Ensino |
topic |
LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education. LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica. LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica. Ensino |
description |
This study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797 10.26568/2359-2087.2020.4797 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.4797 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797/3543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 710-729 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543281815552 |