A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barra de Menezes, Rafael Danrley
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Gislânia Dias, Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros, Silva, Francisco Vieira da, Tamanini, Paulo Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797
Resumo: This study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject.
id UNIR-3_2a461ae660b023527e7123bd20bc22e9
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4797
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamentoLGBTFOBIA en la perspectiva del profesor: entre estadísticas y contrataciónLGBTPHOBIA in the teacher's perspective: between statistics and contractingLGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education.LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica.LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica.EnsinoThis study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject.Este estudio tiene como objetivo analizar la diversidad sexual y de género, desde la perspectiva de algunos docentes de educación básica en la ciudad de Mossoró-RN. Es una investigación con enfoque cualitativo, con análisis bibliográfico y documental. Metodológicamente, se aplicó un cuestionario virtual, respondido por docentes de la Escuela Secundaria de la Ciudad de Mossoró-RN, previamente seleccionados. La investigación llevada a cabo con el grupo de docentes revela que perciben a la escuela como un espacio precursor para la confrontación de prejuicios relacionados con la fobia LGBT, en la que es primordial para la integración de contenidos en disciplinas que pueden servir para la construcción del sujeto pensante, crítico, reflexivo y ciudadano.O presente estudo tem por finalidade analisar a diversidade sexual e de gênero, sob a perspectiva de alguns professores da educação básica na cidade de Mossoró-RN. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, com análise bibliográfica e documental. Metodologicamente, foi aplicado um questionário virtual, respondido por professores do Ensino Médio da Cidade de Mossoró-RN, previamente selecionados. A pesquisa realizada com o grupo de professores revela que estes percebem a escola como espaço precípuo ao enfrentamento de preconceitos relativos à LGBTfobia, em que se prime pela integração de conteúdos em disciplinas que possam servir para a construção do sujeito pensante, crítico, reflexivo e cidadãoEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/479710.26568/2359-2087.2020.4797EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 710-7292359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797/3543Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarra de Menezes, Rafael DanrleySoares, Gislânia DiasOliveira, Ocimara Fernandes NegreirosSilva, Francisco Vieira daTamanini, Paulo Augusto2021-01-07T02:10:09Zoai:periodicos.unir.br:article/4797Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:09Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
LGBTFOBIA en la perspectiva del profesor: entre estadísticas y contratación
LGBTPHOBIA in the teacher's perspective: between statistics and contracting
title A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
spellingShingle A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
Barra de Menezes, Rafael Danrley
LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education.
LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica.
LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica.
Ensino
title_short A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
title_full A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
title_fullStr A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
title_full_unstemmed A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
title_sort A LGBTFOBIA na perspectiva docente: entre a estatística e o enfrentamento
author Barra de Menezes, Rafael Danrley
author_facet Barra de Menezes, Rafael Danrley
Soares, Gislânia Dias
Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros
Silva, Francisco Vieira da
Tamanini, Paulo Augusto
author_role author
author2 Soares, Gislânia Dias
Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros
Silva, Francisco Vieira da
Tamanini, Paulo Augusto
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barra de Menezes, Rafael Danrley
Soares, Gislânia Dias
Oliveira, Ocimara Fernandes Negreiros
Silva, Francisco Vieira da
Tamanini, Paulo Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education.
LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica.
LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica.
Ensino
topic LGBTphobia. Teaching. Sexual and gender diversity. Basic education.
LGBTfobia. Docencia. Diversidad sexual y de género. Educación básica.
LGBTfobia. Ensino. Diversidade sexual e de gênero. Educação Básica.
Ensino
description This study aims to analyze gender and sexual diversity, from the perspective of some teachers of basic education in the city of Mossoró-RN. It is a research with qualitative approach, with bibliographical and documentary analysis. Methodologically, it was applied a virtual questionnaire, answered by teachers of the High School of the City of Mossoró-RN, previously selected. The research carried out with the group of teachers reveals that they perceive the school as a precursor space to the confrontation of prejudices related to LGBTphobia, in which it is prime for the integration of contents in disciplines that can serve for the construction of the thinking, critical, reflexive and citizen subject.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797
10.26568/2359-2087.2020.4797
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.4797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4797/3543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 710-729
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543281815552