População Trans e Docência: alguns apontamentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Fabrício Ricardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Zibetti, Marli Lúcia Tonatto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592
Resumo: This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education.   
id UNIR-3_574c0a748d161e41a841faa247c1f1cd
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/2592
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling População Trans e Docência: alguns apontamentosTRANSGENDER POPULATION AND TEACHING: SOME NOTESPOBLACIÓN TRANS Y LA DOCENCIA: ALGUNOS APUNTADOSPopulação trans. Docência. Processos Educativos.370150Transgender population. Teaching (role). Educational processes.Población trans. La docencia. Procesos educativos.This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education.   O texto tem por objetivo analisar e discutir a presença da população trans em contextos educativos, dando-se especial destaque para a atuação de pessoas desse grupo na docência. Por meio de dados documentais e estudo teórico o texto problematiza a violência que vitimiza a população LGBT no Brasil, apresenta conceitos fundamentais para a compreensão das questões relacionadas à orientação sexual e à identidade de gênero, além de destacar alguns elementos da epistemologia quer que podem contribuir para fazer avançar a compreensão dessa temática no campo educativo. As análises empreendidas permitem afirmar que as escolas ainda desenvolvem práticas de disciplinamento das vivências sexuais e de gênero em seu interior e que estas impactam a subjetividade dos estudantes. Porém, a presença de pessoas trans nos espaços educativos, principalmente na função docente, desestabiliza práticas curriculares heteronormativas e suas expressões podem ser características de resistência na educação.El texto tiene por objetivo analizar y discutir la presencia de la población trans en contextos educativos, dando especial énfasis para la actuación de personas de ese grupo en la docencia. Por intermedio de datos documentales y estudio teórico, el texto problematiza la violencia que victimiza a la población LGBT en Brasil, presenta conceptos fundamentales para la comprensión de las cuestiones relacionadas a la orientación sexual ya la identidad de género, además de destacar algunos elementos de la epistemología queer que pueden contribuir para hacer avanzar la comprensión de esta temática en el campo educativo. Los análisis emprendidos permiten afirmar que las escuelas todavía desarrollan prácticas de disciplinamiento de las vivencias sexuales y de género en su interior y que estas impactan la subjetividad de sus estudiantes. Todavía, la presencia de personas trans en los espacios educativos, principalmente en la función docente, desestabiliza prácticas curriculares heteronormativas y sus expresiones pueden ser características de resistencia en la educación.Palavras clave: Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/259210.26568/2359-2087.2018.2592EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 3-162359-20872359-208710.26568/educa.v5i10reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592/2307Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Fabrício RicardoZibetti, Marli Lúcia Tonatto2018-06-18T01:31:00Zoai:periodicos.unir.br:article/2592Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-06-18T01:31Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv População Trans e Docência: alguns apontamentos
TRANSGENDER POPULATION AND TEACHING: SOME NOTES
POBLACIÓN TRANS Y LA DOCENCIA: ALGUNOS APUNTADOS
title População Trans e Docência: alguns apontamentos
spellingShingle População Trans e Docência: alguns apontamentos
Lopes, Fabrício Ricardo
População trans. Docência. Processos Educativos.
370
150
Transgender population. Teaching (role). Educational processes.
Población trans. La docencia. Procesos educativos.
title_short População Trans e Docência: alguns apontamentos
title_full População Trans e Docência: alguns apontamentos
title_fullStr População Trans e Docência: alguns apontamentos
title_full_unstemmed População Trans e Docência: alguns apontamentos
title_sort População Trans e Docência: alguns apontamentos
author Lopes, Fabrício Ricardo
author_facet Lopes, Fabrício Ricardo
Zibetti, Marli Lúcia Tonatto
author_role author
author2 Zibetti, Marli Lúcia Tonatto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Fabrício Ricardo
Zibetti, Marli Lúcia Tonatto
dc.subject.por.fl_str_mv População trans. Docência. Processos Educativos.
370
150
Transgender population. Teaching (role). Educational processes.
Población trans. La docencia. Procesos educativos.
topic População trans. Docência. Processos Educativos.
370
150
Transgender population. Teaching (role). Educational processes.
Población trans. La docencia. Procesos educativos.
description This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education.   
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592
10.26568/2359-2087.2018.2592
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2018.2592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592/2307
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 3-16
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v5i10
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542096924672