População Trans e Docência: alguns apontamentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592 |
Resumo: | This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education. |
id |
UNIR-3_574c0a748d161e41a841faa247c1f1cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/2592 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
População Trans e Docência: alguns apontamentosTRANSGENDER POPULATION AND TEACHING: SOME NOTESPOBLACIÓN TRANS Y LA DOCENCIA: ALGUNOS APUNTADOSPopulação trans. Docência. Processos Educativos.370150Transgender population. Teaching (role). Educational processes.Población trans. La docencia. Procesos educativos.This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education. O texto tem por objetivo analisar e discutir a presença da população trans em contextos educativos, dando-se especial destaque para a atuação de pessoas desse grupo na docência. Por meio de dados documentais e estudo teórico o texto problematiza a violência que vitimiza a população LGBT no Brasil, apresenta conceitos fundamentais para a compreensão das questões relacionadas à orientação sexual e à identidade de gênero, além de destacar alguns elementos da epistemologia quer que podem contribuir para fazer avançar a compreensão dessa temática no campo educativo. As análises empreendidas permitem afirmar que as escolas ainda desenvolvem práticas de disciplinamento das vivências sexuais e de gênero em seu interior e que estas impactam a subjetividade dos estudantes. Porém, a presença de pessoas trans nos espaços educativos, principalmente na função docente, desestabiliza práticas curriculares heteronormativas e suas expressões podem ser características de resistência na educação.El texto tiene por objetivo analizar y discutir la presencia de la población trans en contextos educativos, dando especial énfasis para la actuación de personas de ese grupo en la docencia. Por intermedio de datos documentales y estudio teórico, el texto problematiza la violencia que victimiza a la población LGBT en Brasil, presenta conceptos fundamentales para la comprensión de las cuestiones relacionadas a la orientación sexual ya la identidad de género, además de destacar algunos elementos de la epistemología queer que pueden contribuir para hacer avanzar la comprensión de esta temática en el campo educativo. Los análisis emprendidos permiten afirmar que las escuelas todavía desarrollan prácticas de disciplinamiento de las vivencias sexuales y de género en su interior y que estas impactan la subjetividad de sus estudiantes. Todavía, la presencia de personas trans en los espacios educativos, principalmente en la función docente, desestabiliza prácticas curriculares heteronormativas y sus expresiones pueden ser características de resistencia en la educación.Palavras clave: Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/259210.26568/2359-2087.2018.2592EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 3-162359-20872359-208710.26568/educa.v5i10reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592/2307Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Fabrício RicardoZibetti, Marli Lúcia Tonatto2018-06-18T01:31:00Zoai:periodicos.unir.br:article/2592Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-06-18T01:31Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
População Trans e Docência: alguns apontamentos TRANSGENDER POPULATION AND TEACHING: SOME NOTES POBLACIÓN TRANS Y LA DOCENCIA: ALGUNOS APUNTADOS |
title |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
spellingShingle |
População Trans e Docência: alguns apontamentos Lopes, Fabrício Ricardo População trans. Docência. Processos Educativos. 370 150 Transgender population. Teaching (role). Educational processes. Población trans. La docencia. Procesos educativos. |
title_short |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
title_full |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
title_fullStr |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
title_full_unstemmed |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
title_sort |
População Trans e Docência: alguns apontamentos |
author |
Lopes, Fabrício Ricardo |
author_facet |
Lopes, Fabrício Ricardo Zibetti, Marli Lúcia Tonatto |
author_role |
author |
author2 |
Zibetti, Marli Lúcia Tonatto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Fabrício Ricardo Zibetti, Marli Lúcia Tonatto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
População trans. Docência. Processos Educativos. 370 150 Transgender population. Teaching (role). Educational processes. Población trans. La docencia. Procesos educativos. |
topic |
População trans. Docência. Processos Educativos. 370 150 Transgender population. Teaching (role). Educational processes. Población trans. La docencia. Procesos educativos. |
description |
This study aims to analyse and discuss the presence of transgender population in an educational context, highlighting the performance of people from this group in teaching role. Through documentary data and theoretical studies the text problematizes the violence that victimize the Brazilian LGBT population, presenting fundamental concepts for the understanding issues related to sexual orientation and gender identity. The research also gives prominence for some elements of queer epistemology that can contribute to advance the comprehension of this theme in the educational field. The analysis undertaken allow us to affirm that schools are still developing practices to disciplining the sexual and gender experiences that impact the students’ subjectivity. However, the presence of transgender people in educational spaces, especially in teaching role, destabilizes heteronormative curricular practices and their expressions can be characteristics of resistance in education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592 10.26568/2359-2087.2018.2592 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2018.2592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2592/2307 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 3-16 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v5i10 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542096924672 |