LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6459 |
Resumo: | This article aims to discuss the discursive action around the subject of textbooks in Brazil. It develops a study based on the theoretical and methodological inspiration of Michel Foucault, expressing a discourse analysis focused on the relations of forces that establish statements in reports published on websites between 2019 and 2020, specifically about the destruction of textbooks. Through discourse analysis, two axes of analysis are highlighted: 1) the use of public resources for the production of educational materials; 2) the inappropriate disposal of educational materials. The study suggests that the textbook has been taken as an object of appropriation of managerial, economic and neoliberal models of practice, supporting the proliferation of discourses and slogans that devalue public school education. The extent to which the reports on the websites do not deal with issues related to the textbook, in order to consider the multiplicities and broad creations that take place in the context of educational institutions. |
id |
UNIR-3_9f3f160ada12d61edb9a24bbfbdc7fb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/6459 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCOTEXTBOOK IN BRAZIL: DISCOURSE ANALYSIS IN FOCUSLIBRO PEDAGOGICO EN BRASIL: ANÁLISIS DEL DISCURSO FOCALIZADOLivro didáticoAnálise de discursoEducação escolarLivro didáticoTextbookDiscourse AnalysisSchoolingLibro de textoAnálisis del discursoEducaciónThis article aims to discuss the discursive action around the subject of textbooks in Brazil. It develops a study based on the theoretical and methodological inspiration of Michel Foucault, expressing a discourse analysis focused on the relations of forces that establish statements in reports published on websites between 2019 and 2020, specifically about the destruction of textbooks. Through discourse analysis, two axes of analysis are highlighted: 1) the use of public resources for the production of educational materials; 2) the inappropriate disposal of educational materials. The study suggests that the textbook has been taken as an object of appropriation of managerial, economic and neoliberal models of practice, supporting the proliferation of discourses and slogans that devalue public school education. The extent to which the reports on the websites do not deal with issues related to the textbook, in order to consider the multiplicities and broad creations that take place in the context of educational institutions.O artigo visa problematizar a trama discursiva que cerca a temática dos livros didáticos no Brasil. Desenvolve um estudo pautado em inspirações teóricas e metodológicas de Michel Foucault expressando uma análise de discurso focada nas relações de forças que estabelecem enunciados em reportagens veiculadas em websites entre 2019 e 2020, especificamente acerca da inutilização dos livros didáticos. Por meio da análise discurso tomam relevo dois eixos analíticos: 1) uso dos recursos públicos para a produção de materiais didáticos; 2) descarte inadequado de materiais didáticos. Emerge do estudo a consideração de que o livro didático tem sido tomado como objeto de apropriação de práticas-moldes gerencialistas, econômicos e neoliberais, sustentando a proliferação de discursos e slogans que desvalorizam a educação escolar pública. São escassos os discursos dos websites que tratam do livro didático, de modo a contemplar multiplicidades e condições concretas que permeiam o contexto das instituições educativas públicas brasileiras.Este artículo tiene como objetivo discutir la trama discursiva en torno al tema de los libros pedagogicos en Brasil. Desarrolla un estudio basado en inspiraciones teóricas y metodológicas de Michel Foucault, expresando un análisis del discurso centrado en las relaciones de fuerzas que establecen declaraciones en informes publicados en sitios web entre 2019 y 2020, específicamente sobre la destrucción de libros de texto. A través del análisis del discurso, se destacan dos ejes analíticos: 1) uso de recursos públicos para la producción de materiales didácticos; 2) eliminación inadecuada de materiales didácticos. Del estudio surge la consideración de que el libro de texto ha sido tomado como objeto de apropiación de modelos-prácticas gerenciales, económicas y neoliberales, sustentando la proliferación de discursos y consignas que devalúan la educación escolar pública. Hasta qué punto los informes en los sitios web no abordan temas relacionados con el libro de texto, para contemplar las multiplicidades y amplias creaciones que tienen lugar en el contexto de las instituciones educativas.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesQualitativa, revisão bibliográfica e documental, análise de discursoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/645910.26568/2359-2087.2023.6459EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-202359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6459/507Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSturza, Raquel BrumRigue, Fernanda MonteiroOliari, Gilberto2024-02-28T00:30:03Zoai:periodicos.unir.br:article/6459Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:03Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO TEXTBOOK IN BRAZIL: DISCOURSE ANALYSIS IN FOCUS LIBRO PEDAGOGICO EN BRASIL: ANÁLISIS DEL DISCURSO FOCALIZADO |
title |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
spellingShingle |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO Sturza, Raquel Brum Livro didático Análise de discurso Educação escolar Livro didático Textbook Discourse Analysis Schooling Libro de texto Análisis del discurso Educación |
title_short |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
title_full |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
title_fullStr |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
title_full_unstemmed |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
title_sort |
LIVRO DIDÁTICO NO BRASIL: ANÁLISE DE DISCURSO EM FOCO |
author |
Sturza, Raquel Brum |
author_facet |
Sturza, Raquel Brum Rigue, Fernanda Monteiro Oliari, Gilberto |
author_role |
author |
author2 |
Rigue, Fernanda Monteiro Oliari, Gilberto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sturza, Raquel Brum Rigue, Fernanda Monteiro Oliari, Gilberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro didático Análise de discurso Educação escolar Livro didático Textbook Discourse Analysis Schooling Libro de texto Análisis del discurso Educación |
topic |
Livro didático Análise de discurso Educação escolar Livro didático Textbook Discourse Analysis Schooling Libro de texto Análisis del discurso Educación |
description |
This article aims to discuss the discursive action around the subject of textbooks in Brazil. It develops a study based on the theoretical and methodological inspiration of Michel Foucault, expressing a discourse analysis focused on the relations of forces that establish statements in reports published on websites between 2019 and 2020, specifically about the destruction of textbooks. Through discourse analysis, two axes of analysis are highlighted: 1) the use of public resources for the production of educational materials; 2) the inappropriate disposal of educational materials. The study suggests that the textbook has been taken as an object of appropriation of managerial, economic and neoliberal models of practice, supporting the proliferation of discourses and slogans that devalue public school education. The extent to which the reports on the websites do not deal with issues related to the textbook, in order to consider the multiplicities and broad creations that take place in the context of educational institutions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Qualitativa, revisão bibliográfica e documental, análise de discurso |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6459 10.26568/2359-2087.2023.6459 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6459 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2023.6459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6459/507 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-20 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541466730496 |