DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383 |
Resumo: | The book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics. |
id |
UNIR-3_ef706bd0f70f5e78c4ffbb71b0c94507 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/7383 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALAFROM SPAIN TO BRAZIL - 25 YEARS OF "EDUCATIONAL PRACTICE - HOW TO TEACH" BY ANTONI ZABALADE ESPAÑA A BRASIL - 25 AÑOS DE "LA PRÁCTICA EDUCATIVA - CÓMO ENSEÑAR" DE ANTONI ZABALAPedagogical ExchangeAntoni ZabalaDidacticTeacher TrainingIntercâmbio PedagógicoAntoni Zabala DidáticaFormação DocenteIntercambio PedagógicoAntoni ZabalaDidácticaFormación DocenteThe book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics.O livro “A prática educativa - como ensinar” de Antoni Zabala (1998) está completando 25 anos de publicação no Brasil. Esta referência foi um importante elemento mobilizador na elaboração deste texto. O objetivo é apresentar uma elaboração a respeito da influência do pensamento do educador espanhol nos processos formativos no país, sobretudo no que se refere aos tipos de conteúdo: factuais/conceituais, procedimentais e atitudinais. Do ponto de vista metodológico, o estudo resultou de uma revisão bibliográfica que considerou o próprio autor e textos relacionados à obra, apresentados ao longo do escrito, bem como a pesquisa narrativa. A leitura de Zabala no Brasil representa uma relevante ação de intercâmbio intelectual, na medida em que disponibiliza importantes contribuições para a formação docente, temática que desde então tem ocupado um espaço de grande visibilidade nos coletivos de pesquisa, nos programas de pós-graduação e nas políticas públicas no campo disciplinar da Didática.El libro "La práctica educativa - cómo enseñar" de Antoni Zabala (1998) está completando 25 años de publicación en Brasil. Esta referencia fue un importante elemento movilizador en la elaboración de este texto. El objetivo es presentar una elaboración acerca de la influencia del pensamiento del educador español en los procesos formativos en el país, sobre todo en lo que se refiere a los tipos de contenido: factuales/conceptuales, procedimentales y atitudinales. Desde el punto de vista metodológico, el estudio resultó de una revisión bibliográfica que consideró al propio autor y textos relacionados a la obra, presentados a lo largo del escrito, así como la investigación narrativa. La lectura de Zabala en Brasil representa una relevante acción de intercambio intelectual, en la medida en que proporciona importantes contribuciones para la formación docente, temática que desde entonces ha ocupado un espacio de gran visibilidad en los colectivos de investigación, en los programas de posgrado y en las políticas públicas en el campo disciplinario de la DidáticaEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/738310.26568/2359-2087.2023.7383EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383/1336https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Josélia Gomes2024-02-28T00:30:05Zoai:periodicos.unir.br:article/7383Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:05Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA FROM SPAIN TO BRAZIL - 25 YEARS OF "EDUCATIONAL PRACTICE - HOW TO TEACH" BY ANTONI ZABALA DE ESPAÑA A BRASIL - 25 AÑOS DE "LA PRÁCTICA EDUCATIVA - CÓMO ENSEÑAR" DE ANTONI ZABALA |
title |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
spellingShingle |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA Neves, Josélia Gomes Pedagogical Exchange Antoni Zabala Didactic Teacher Training Intercâmbio Pedagógico Antoni Zabala Didática Formação Docente Intercambio Pedagógico Antoni Zabala Didáctica Formación Docente |
title_short |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
title_full |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
title_fullStr |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
title_full_unstemmed |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
title_sort |
DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA |
author |
Neves, Josélia Gomes |
author_facet |
Neves, Josélia Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves, Josélia Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical Exchange Antoni Zabala Didactic Teacher Training Intercâmbio Pedagógico Antoni Zabala Didática Formação Docente Intercambio Pedagógico Antoni Zabala Didáctica Formación Docente |
topic |
Pedagogical Exchange Antoni Zabala Didactic Teacher Training Intercâmbio Pedagógico Antoni Zabala Didática Formação Docente Intercambio Pedagógico Antoni Zabala Didáctica Formación Docente |
description |
The book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383 10.26568/2359-2087.2023.7383 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2023.7383 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383/1336 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541512867840 |