DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Josélia Gomes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383
Resumo: The book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics.
id UNIR-3_ef706bd0f70f5e78c4ffbb71b0c94507
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/7383
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALAFROM SPAIN TO BRAZIL - 25 YEARS OF "EDUCATIONAL PRACTICE - HOW TO TEACH" BY ANTONI ZABALADE ESPAÑA A BRASIL - 25 AÑOS DE "LA PRÁCTICA EDUCATIVA - CÓMO ENSEÑAR" DE ANTONI ZABALAPedagogical ExchangeAntoni ZabalaDidacticTeacher TrainingIntercâmbio PedagógicoAntoni Zabala DidáticaFormação DocenteIntercambio PedagógicoAntoni ZabalaDidácticaFormación DocenteThe book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics.O livro “A prática educativa - como ensinar” de Antoni Zabala (1998) está completando 25 anos de publicação no Brasil. Esta referência foi um importante elemento mobilizador na elaboração deste texto. O objetivo é apresentar uma elaboração a respeito da influência do pensamento do educador espanhol nos processos formativos no país, sobretudo no que se refere aos tipos de conteúdo: factuais/conceituais, procedimentais e atitudinais. Do ponto de vista metodológico, o estudo resultou de uma revisão bibliográfica que considerou o próprio autor e textos relacionados à obra, apresentados ao longo do escrito, bem como a pesquisa narrativa. A leitura de Zabala no Brasil representa uma relevante ação de intercâmbio intelectual, na medida em que disponibiliza importantes contribuições para a formação docente, temática que desde então tem ocupado um espaço de grande visibilidade nos coletivos de pesquisa, nos programas de pós-graduação e nas políticas públicas no campo disciplinar da Didática.El libro "La práctica educativa - cómo enseñar" de Antoni Zabala (1998) está completando 25 años de publicación en Brasil. Esta referencia fue un importante elemento movilizador en la elaboración de este texto. El objetivo es presentar una elaboración acerca de la influencia del pensamiento del educador español en los procesos formativos en el país, sobre todo en lo que se refiere a los tipos de contenido: factuales/conceptuales, procedimentales y atitudinales. Desde el punto de vista metodológico, el estudio resultó de una revisión bibliográfica que consideró al propio autor y textos relacionados a la obra, presentados a lo largo del escrito, así como la investigación narrativa. La lectura de Zabala en Brasil representa una relevante acción de intercambio intelectual, en la medida en que proporciona importantes contribuciones para la formación docente, temática que desde entonces ha ocupado un espacio de gran visibilidad en los colectivos de investigación, en los programas de posgrado y en las políticas públicas en el campo disciplinario de la DidáticaEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/738310.26568/2359-2087.2023.7383EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-182359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383/1336https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Josélia Gomes2024-02-28T00:30:05Zoai:periodicos.unir.br:article/7383Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:05Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
FROM SPAIN TO BRAZIL - 25 YEARS OF "EDUCATIONAL PRACTICE - HOW TO TEACH" BY ANTONI ZABALA
DE ESPAÑA A BRASIL - 25 AÑOS DE "LA PRÁCTICA EDUCATIVA - CÓMO ENSEÑAR" DE ANTONI ZABALA
title DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
spellingShingle DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
Neves, Josélia Gomes
Pedagogical Exchange
Antoni Zabala
Didactic
Teacher Training
Intercâmbio Pedagógico
Antoni Zabala
Didática
Formação Docente
Intercambio Pedagógico
Antoni Zabala
Didáctica
Formación Docente
title_short DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
title_full DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
title_fullStr DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
title_full_unstemmed DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
title_sort DA ESPANHA PARA O BRASIL – 25 ANOS DE “A PRÁTICA EDUCATIVA – COMO ENSINAR” DE ANTONI ZABALA
author Neves, Josélia Gomes
author_facet Neves, Josélia Gomes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Josélia Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical Exchange
Antoni Zabala
Didactic
Teacher Training
Intercâmbio Pedagógico
Antoni Zabala
Didática
Formação Docente
Intercambio Pedagógico
Antoni Zabala
Didáctica
Formación Docente
topic Pedagogical Exchange
Antoni Zabala
Didactic
Teacher Training
Intercâmbio Pedagógico
Antoni Zabala
Didática
Formação Docente
Intercambio Pedagógico
Antoni Zabala
Didáctica
Formación Docente
description The book "The educational practice - how to teach" by Antoni Zabala (1998) is completing 25 years of publication in Brazil. This reference was an important mobilizing element in the preparation of this text. The objective is to present an elaboration about the influence of the Spanish educator’s thought in the formative processes in the country, especially regarding the types of content: factual/conceptual, procedural and attitudinal. From the methodological point of view, the study resulted from a literature review that considered the author himself and texts related to the work, presented throughout the writing, as well as narrative research. The reading of Zabala in Brazil represents a relevant action of intellectual exchange, in that it provides important contributions to teacher training, a theme that has since occupied a space of great visibility in research collectives, programs and public policies in the disciplinary field of Didactics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383
10.26568/2359-2087.2023.7383
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.7383
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7383/1336
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-18
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541512867840