El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508 |
Resumo: | In this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation. |
id |
UNIR-3_f8036566f2fb7a0d7f4547096b94f926 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4508 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíosO direito das crianças à participação: entre conquistas e desafiosChildren's right to participation: between achievements and challengesChildren. Right. Participation.Niños. Derecho. Participación.Crianças. Direito. Participação.370 - EducaçãoIn this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation.Neste artigo discute-se o direito à participação enquanto um direito de todas as crianças. Embora assegurado mundialmente através de acordos internacionais, a variedade de condições sociais, políticas e econômicas vivenciadas pelas crianças de todo o mundo, especialmente no Brasil, dificulta a garantia de tal direito. A infância trabalhadora e os grandes fluxos migratórios com crianças refugiadas, são fenômenos mundiais que convidam a refletir sobre o quanto o modelo de infância que estuda, brinca e aprende não dá conta da diversidade das experiências daquelas que vivem em situação de pobreza, em guerras ou conflitos. Faz-se necessária uma interlocução entre aspectos histórico-políticos com os processos educativos para reconhecer e garantir a participação das crianças nos espaços sociais que ocupam, por isso são apresentadas perspectivas para a construção de uma docência que respeite as crianças e permita que elas tenham espaços educativos potentes na criação de condições para a participação das crianças.Este artículo aborda el derecho a la participación como un derecho de todos los niños. Aunque asegurado mundialmente a través de acuerdos internacionales, la variedad de condiciones sociales, políticas y económicas que experimentan los niños de todo el mundo, especialmente en Brasil, hace que sea difícil garantizar ese derecho. La niñez laboral y los grandes flujos migratorios con niños refugiados son fenómenos mundiales que nos invitan a reflexionar sobre cuánto el modelo de infancia que estudia, juega y aprende no es suficiente para explicar la diversidad de experiencias de quienes viven en la pobreza, las guerras o conflictos. La interlocución entre los aspectos histórico-políticos y los procesos educativos es necesaria para reconocer y garantizar la participación de los niños en los espacios sociales que ocupan, por eso se presentan perspectivas para la construcción de una docencia que respete a los niños y les permita tener espacios educativos potentes en la creación de condiciones para la participación de los niños.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesEnsaioapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/450810.26568/2359-2087.2020.4508EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 82-1012359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508/3218Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLoffler, DalianaColl Delgado, Ana Cristina2021-01-07T02:09:59Zoai:periodicos.unir.br:article/4508Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:09:59Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos O direito das crianças à participação: entre conquistas e desafios Children's right to participation: between achievements and challenges |
title |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
spellingShingle |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos Loffler, Daliana Children. Right. Participation. Niños. Derecho. Participación. Crianças. Direito. Participação. 370 - Educação |
title_short |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
title_full |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
title_fullStr |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
title_full_unstemmed |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
title_sort |
El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos |
author |
Loffler, Daliana |
author_facet |
Loffler, Daliana Coll Delgado, Ana Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Coll Delgado, Ana Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loffler, Daliana Coll Delgado, Ana Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children. Right. Participation. Niños. Derecho. Participación. Crianças. Direito. Participação. 370 - Educação |
topic |
Children. Right. Participation. Niños. Derecho. Participación. Crianças. Direito. Participação. 370 - Educação |
description |
In this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Ensaio |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508 10.26568/2359-2087.2020.4508 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.4508 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508/3218 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 82-101 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542843510784 |