El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loffler, Daliana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Coll Delgado, Ana Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508
Resumo: In this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation.
id UNIR-3_f8036566f2fb7a0d7f4547096b94f926
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4508
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíosO direito das crianças à participação: entre conquistas e desafiosChildren's right to participation: between achievements and challengesChildren. Right. Participation.Niños. Derecho. Participación.Crianças. Direito. Participação.370 - EducaçãoIn this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation.Neste artigo discute-se o direito à participação enquanto um direito de todas as crianças. Embora assegurado mundialmente através de acordos internacionais, a variedade de condições sociais, políticas e econômicas vivenciadas pelas crianças de todo o mundo, especialmente no Brasil, dificulta a garantia de tal direito. A infância trabalhadora e os grandes fluxos migratórios com crianças refugiadas, são fenômenos mundiais que convidam a refletir sobre o quanto o modelo de infância que estuda, brinca e aprende não dá conta da diversidade das experiências daquelas que vivem em situação de pobreza, em guerras ou conflitos. Faz-se necessária uma interlocução entre aspectos histórico-políticos com os processos educativos para reconhecer e garantir a participação das crianças nos espaços sociais que ocupam, por isso são apresentadas perspectivas para a construção de uma docência que respeite as crianças e permita que elas tenham espaços educativos potentes na criação de condições para a participação das crianças.Este artículo aborda el derecho a la participación como un derecho de todos los niños. Aunque asegurado mundialmente a través de acuerdos internacionales, la variedad de condiciones sociales, políticas y económicas que experimentan los niños de todo el mundo, especialmente en Brasil, hace que sea difícil garantizar ese derecho. La niñez laboral y los grandes flujos migratorios con niños refugiados son fenómenos mundiales que nos invitan a reflexionar sobre cuánto el modelo de infancia que estudia, juega y aprende no es suficiente para explicar la diversidad de experiencias de quienes viven en la pobreza, las guerras o conflictos. La interlocución entre los aspectos histórico-políticos y los procesos educativos es necesaria para reconocer y garantizar la participación de los niños en los espacios sociales que ocupan, por eso se presentan perspectivas para la construcción de una docencia que respete a los niños y les permita tener espacios educativos potentes en la creación de condiciones para la participación de los niños.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesEnsaioapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/450810.26568/2359-2087.2020.4508EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 82-1012359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508/3218Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLoffler, DalianaColl Delgado, Ana Cristina2021-01-07T02:09:59Zoai:periodicos.unir.br:article/4508Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:09:59Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
O direito das crianças à participação: entre conquistas e desafios
Children's right to participation: between achievements and challenges
title El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
spellingShingle El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
Loffler, Daliana
Children. Right. Participation.
Niños. Derecho. Participación.
Crianças. Direito. Participação.
370 - Educação
title_short El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
title_full El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
title_fullStr El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
title_full_unstemmed El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
title_sort El derecho de los niños a la participación: entre logros y desafíos
author Loffler, Daliana
author_facet Loffler, Daliana
Coll Delgado, Ana Cristina
author_role author
author2 Coll Delgado, Ana Cristina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loffler, Daliana
Coll Delgado, Ana Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Children. Right. Participation.
Niños. Derecho. Participación.
Crianças. Direito. Participação.
370 - Educação
topic Children. Right. Participation.
Niños. Derecho. Participación.
Crianças. Direito. Participação.
370 - Educação
description In this article, we discuss the right to participation as a right of all children. Although ensured worldwide through international agreements, the variety of social, political and economic conditions experienced by children around the world, especially in Brazil, make it difficult to secure such a right. Working childhood and the large migratory flows with refugee children are worldwide phenomena that invite us to reflect on how much the childhood model who studies, plays and learns cannot handle the diversity of experiences of those who live in poverty, wars or conflicts. Interlocution between historical-political aspects and educational processes is necessary to recognize and guarantee the participation of children in the social spaces they occupy, so perspectives are presented for the construction of a teaching that respects children and allows them to have powerful educational spaces in the creation of conditions for children’s participation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Ensaio
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508
10.26568/2359-2087.2020.4508
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.4508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4508/3218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 82-101
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542843510784