Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382 |
Resumo: | Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing. |
id |
UNIRIO-2_9eabd99b0a60fcdf3a39f8d33cf12179 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/382 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)REDISTRIBUIÇÃO DOS PODERES NO ESPAÇO SOCIAL DA ESCOLA ENFERMAGEM ALFREDO PINTO PELA ENUNCIAÇÃO DO DISCURSO DO DIRETÓRIO ESTUDANTIL (1955)História da enfermagemEscolas de enfermagemEnfermagem.História da enfermagemEnfermagem.Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing.Objetivos: descrever o surgimento do primeiro órgão de representação estudantil no espaço social da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto e analisar as relações de força entre o diretor do SNDM, Jurandyr Manfredini, a diretora Maria de Castro Pamphiro. Método: o estudo de natureza histórico-social, fundamentou-se no pensamento de Pierre Bourdieu e na análise documental. A seleção documental foi realizada através do confronto dos documentos encontrados com a produção historiográfica. As fontes foram atas, decretos, leis, relatórios e duas entrevistas. A análise e interpretação dos dados foram desenvolvidas por meio de elucidações de elos e dos nexos entre as informações obtidas nos documentos e trianguladas com a produção do conhecimento em história do Brasil e da enfermagem. Resultados e Conclusão: evidenciam que os estudantes conseguiram de acordo com seus interesses e estratégias conquistar um poder simbólico de fazer ver, crer, de confirmar, de mobilizar, de transformar a visão de mundo e a ordem social dentro e fora do espaço social da Escola. Descritores: História da enfermagem, Escolas de enfermagem, Enfermagem.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2009-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresHistórico socialapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/38210.9789/2175-5361.2009.v1i2.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382/339Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessBessa, Marina do NascimentoAmorim, Wellington Mendonça deCarvalho Filho, Silvio de Almeida2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/382Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) REDISTRIBUIÇÃO DOS PODERES NO ESPAÇO SOCIAL DA ESCOLA ENFERMAGEM ALFREDO PINTO PELA ENUNCIAÇÃO DO DISCURSO DO DIRETÓRIO ESTUDANTIL (1955) |
title |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
spellingShingle |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) Bessa, Marina do Nascimento História da enfermagem Escolas de enfermagem Enfermagem.História da enfermagem Enfermagem. |
title_short |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
title_full |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
title_fullStr |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
title_full_unstemmed |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
title_sort |
Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955) |
author |
Bessa, Marina do Nascimento |
author_facet |
Bessa, Marina do Nascimento Amorim, Wellington Mendonça de Carvalho Filho, Silvio de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Amorim, Wellington Mendonça de Carvalho Filho, Silvio de Almeida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bessa, Marina do Nascimento Amorim, Wellington Mendonça de Carvalho Filho, Silvio de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da enfermagem Escolas de enfermagem Enfermagem.História da enfermagem Enfermagem. |
topic |
História da enfermagem Escolas de enfermagem Enfermagem.História da enfermagem Enfermagem. |
description |
Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Histórico social |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382 10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382/339 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009) Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009) 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218872776753152 |