Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bessa, Marina do Nascimento
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Amorim, Wellington Mendonça de, Carvalho Filho, Silvio de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382
Resumo: Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing.
id UNIRIO-2_9eabd99b0a60fcdf3a39f8d33cf12179
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/382
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)REDISTRIBUIÇÃO DOS PODERES NO ESPAÇO SOCIAL DA ESCOLA ENFERMAGEM ALFREDO PINTO PELA ENUNCIAÇÃO DO DISCURSO DO DIRETÓRIO ESTUDANTIL (1955)História da enfermagemEscolas de enfermagemEnfermagem.História da enfermagemEnfermagem.Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing.Objetivos: descrever o surgimento do primeiro órgão de representação estudantil no espaço social da Escola de Enfermagem Alfredo Pinto e analisar as relações de força entre o diretor do SNDM, Jurandyr Manfredini, a diretora Maria de Castro Pamphiro. Método: o estudo de natureza histórico-social, fundamentou-se no pensamento de Pierre Bourdieu e na análise documental. A seleção documental foi realizada através do confronto dos documentos encontrados com a produção historiográfica. As fontes foram atas, decretos, leis, relatórios e duas entrevistas. A análise e interpretação dos dados foram desenvolvidas por meio de elucidações de elos e dos nexos entre as informações obtidas nos documentos e trianguladas com a produção do conhecimento em história do Brasil e da enfermagem. Resultados e Conclusão: evidenciam que os estudantes conseguiram de acordo com seus interesses e estratégias conquistar um poder simbólico de fazer ver, crer, de confirmar, de mobilizar, de transformar a visão de mundo e a ordem social dentro e fora do espaço social da Escola. Descritores: História da enfermagem, Escolas de enfermagem, Enfermagem.Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2009-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresHistórico socialapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/38210.9789/2175-5361.2009.v1i2.%pRevista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)2175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382/339Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessBessa, Marina do NascimentoAmorim, Wellington Mendonça deCarvalho Filho, Silvio de Almeida2024-01-12T14:08:07Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/382Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2024-01-12T14:08:07Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
REDISTRIBUIÇÃO DOS PODERES NO ESPAÇO SOCIAL DA ESCOLA ENFERMAGEM ALFREDO PINTO PELA ENUNCIAÇÃO DO DISCURSO DO DIRETÓRIO ESTUDANTIL (1955)
title Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
spellingShingle Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
Bessa, Marina do Nascimento
História da enfermagem
Escolas de enfermagem
Enfermagem.História da enfermagem
Enfermagem.
title_short Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
title_full Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
title_fullStr Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
title_full_unstemmed Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
title_sort Redistribution of powers in the social space of the Nursing School Alfredo Pinto enunciation the discourse of Student Directory (1955)
author Bessa, Marina do Nascimento
author_facet Bessa, Marina do Nascimento
Amorim, Wellington Mendonça de
Carvalho Filho, Silvio de Almeida
author_role author
author2 Amorim, Wellington Mendonça de
Carvalho Filho, Silvio de Almeida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bessa, Marina do Nascimento
Amorim, Wellington Mendonça de
Carvalho Filho, Silvio de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv História da enfermagem
Escolas de enfermagem
Enfermagem.História da enfermagem
Enfermagem.
topic História da enfermagem
Escolas de enfermagem
Enfermagem.História da enfermagem
Enfermagem.
description Objectives: To describe the emergence of the first institucional structure of representation of students in the social space of the school of nursing and to analyze the relative strengths of the director of SNDM, Jurandyr Manfredini, the director Maria de Castro Pamphiro. Method: the study of historical and social nature, was based on the thought of Pierre Bourdieu and document analysis. The documentary election has done through the documents confrontation found with the historical production. The sources were the minutes, ordinances, laws, reports, and two interviews. The analysis and interpretation of data were developed by means of elucidations of links and connections between information in the documents and triangulation with the production of knowledge in the history of Brazil and nursing. Results and Conclusions: showed that the students had obtaned according to their interests and strategies to win a symbolic power to do see end believe, to confirm, to mobilize, to transform the worldview and social order within and outside the social space of the school. Descriptors: History of nursing, Schools of nursing, Nursing.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Histórico social
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382
10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.2009.v1i2.%p
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/382/339
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 No. 2 (2009)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 1 Núm. 2 (2009)
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 1 n. 2 (2009)
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218872776753152