Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222 |
Resumo: | Objectives: to identify the scientific production on educational practices in health with the families of children with special health needs. Methods: integrative literature review developed in five informational resources in January and February 2021. Results: nine articles were included in the qualitative synthesis, among which the majority were national, with descriptive methodological design and level VI of evidence. The health educational practices found were: group activities such as conversation circles and dialogue groups, educational technologies in booklet format, in addition to integrative practices such as massage and musical activities. Final Considerations: the scientific literature on the adoption of educational practices in health that help home care for children with special needs and their families is still limited, indicating the need for productions that enhance this type of care. Thus, the development of new research and development of educational technologies aimed at this theme is suggested. |
id |
UNIRIO-2_cc86354a5c2343941af8ef3415460a45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/11222 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative reviewPrácticas educativas em salud con familias de niños con necesidades especiales de salud: revisión integrativaEducational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review / Práticas educativas em saúde junto aos familiares de crianças com necessidades especiais de saúde: revisão integrativaHealth EducationFamilyChild healthFamilia;Educación para la SaludSalud de los niñosEducação em SaúdeFamíliaSaúde da CriançaCrianças com necessidades especiais de saúdepráticas educativasenfermagemObjectives: to identify the scientific production on educational practices in health with the families of children with special health needs. Methods: integrative literature review developed in five informational resources in January and February 2021. Results: nine articles were included in the qualitative synthesis, among which the majority were national, with descriptive methodological design and level VI of evidence. The health educational practices found were: group activities such as conversation circles and dialogue groups, educational technologies in booklet format, in addition to integrative practices such as massage and musical activities. Final Considerations: the scientific literature on the adoption of educational practices in health that help home care for children with special needs and their families is still limited, indicating the need for productions that enhance this type of care. Thus, the development of new research and development of educational technologies aimed at this theme is suggested.Objetivos: identificar la producción científica sobre prácticas educativas en salud con las familias de niños con necesidades especiales de salud. Métodos: revisión integradora de la literatura desarrollada en cinco recursos informativos en enero y febrero de 2021. Resultados: se incluyeron nueve artículos en la síntesis cualitativa, entre los cuales la mayoría fueron nacionales, con diseño metodológico descriptivo y nivel de evidencia VI. Las prácticas educativas en salud encontradas fueron: actividades grupales como círculos de conversación y grupos de diálogo, tecnologías educativas en formato folleto, además de prácticas integradoras como masajes y actividades musicales. Consideraciones finales: la literatura científica sobre la adopción de prácticas educativas en salud que ayuden a la atención domiciliaria de los niños con necesidades especiales y sus familias es aún limitada, lo que indica la necesidad de producciones que potencien este tipo de atención. Así, se sugiere el desarrollo de nuevas investigaciones y desarrollo de tecnologías educativas orientadas a esta temática.Objetivos: identificar a produção científica sobre práticas educativas em saúde junto aos familiares de crianças com necessidades especiais de saúde. Métodos: revisão integrativa da literatura desenvolvida em cinco recursos informacionais nos meses de janeiro e fevereiro de 2021. Resultados: incluíram-se nove artigos na síntese qualitativa, dentre os quais a maioria foi nacional, com delineamento metodológico descritivo e com nível VI de evidência. As práticas educativas em saúde encontradas foram: atividades grupais como rodas de conversa e grupos de diálogo, tecnologias educacionais em formato de cartilha, além de práticas integrativas como massagem e atividades musicais. Considerações Finais: a literatura científica sobre a adoção de práticas educativas em saúde que auxiliem o cuidado domiciliar às crianças com necessidades especiais e suas famílias ainda é limitada, indicando-se a necessidade de produções que potencializem esta modalidade de assistência. Assim, sugere-se o desenvolvimento de novas pesquisas e desenvolvimento de tecnologias educacionais voltadas para essa temática. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos pares'texto'application/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11222Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11222Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 14 (2022); e-112222175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222/10981https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222/10982Brasil,ContemporâneoCopyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Fernanda Priscila Mello Almeida daSilva, Liliane Faria da Góes, Fernanda Garcia BezerraNunes, Michelle Darezzo Rodrigues Pacheco, Sandra Teixeira de Araújo Fernandes, Beatriz Dias2022-01-11T12:58:56Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/11222Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2022-01-11T12:58:56Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review Prácticas educativas em salud con familias de niños con necesidades especiales de salud: revisión integrativa Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review / Práticas educativas em saúde junto aos familiares de crianças com necessidades especiais de saúde: revisão integrativa |
title |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
spellingShingle |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review Silva, Fernanda Priscila Mello Almeida da Health Education Family Child health Familia; Educación para la Salud Salud de los niños Educação em Saúde Família Saúde da Criança Crianças com necessidades especiais de saúde práticas educativas enfermagem |
title_short |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
title_full |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
title_fullStr |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
title_full_unstemmed |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
title_sort |
Educational practices in health with families of children with special health nedds: integrative review |
author |
Silva, Fernanda Priscila Mello Almeida da |
author_facet |
Silva, Fernanda Priscila Mello Almeida da Silva, Liliane Faria da Góes, Fernanda Garcia Bezerra Nunes, Michelle Darezzo Rodrigues Pacheco, Sandra Teixeira de Araújo Fernandes, Beatriz Dias |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Liliane Faria da Góes, Fernanda Garcia Bezerra Nunes, Michelle Darezzo Rodrigues Pacheco, Sandra Teixeira de Araújo Fernandes, Beatriz Dias |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Priscila Mello Almeida da Silva, Liliane Faria da Góes, Fernanda Garcia Bezerra Nunes, Michelle Darezzo Rodrigues Pacheco, Sandra Teixeira de Araújo Fernandes, Beatriz Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health Education Family Child health Familia; Educación para la Salud Salud de los niños Educação em Saúde Família Saúde da Criança Crianças com necessidades especiais de saúde práticas educativas enfermagem |
topic |
Health Education Family Child health Familia; Educación para la Salud Salud de los niños Educação em Saúde Família Saúde da Criança Crianças com necessidades especiais de saúde práticas educativas enfermagem |
description |
Objectives: to identify the scientific production on educational practices in health with the families of children with special health needs. Methods: integrative literature review developed in five informational resources in January and February 2021. Results: nine articles were included in the qualitative synthesis, among which the majority were national, with descriptive methodological design and level VI of evidence. The health educational practices found were: group activities such as conversation circles and dialogue groups, educational technologies in booklet format, in addition to integrative practices such as massage and musical activities. Final Considerations: the scientific literature on the adoption of educational practices in health that help home care for children with special needs and their families is still limited, indicating the need for productions that enhance this type of care. Thus, the development of new research and development of educational technologies aimed at this theme is suggested. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares 'texto' |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222/10981 https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/11222/10982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil,Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11222 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 14 (2022); e-11222 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 14 (2022); e-11222 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218886393561088 |