“Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Julião, Rafael Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Cecilia Rebelo de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17282
Resumo: The song “Brasil” by Cazuza, released on the famous album Ideologia in 1988, had a interpretation by Gal Costa, specially prepared for the opening of the soap opera Vale tudo, by Gilberto Braga, Aguinaldo Silva and Leonor Bassères, which premiered in the same year. The song and the soap opera, that, deliberately and deeply thematized the country, established an intertextual and intermedia relationship with each other, so that Cazuza's “Brazil” started to illuminate the universe of Vale tudo and, in the same way, the country of the soap opera started to reverberate also in the senses of the song. The objective of this article is to analyze this reciprocity circuit of forms and meanings, as well as its effects for the representation of Brazilianness that they made at that moment of the country.
id UNISC-3_86e34fddda1321b878caa3c64bf9e654
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/17282
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novelaCazuzaVale tudoBrazilpopular songteledramaturgyCazuzaVale tudoBrasilcanção popularteledramaturgiaThe song “Brasil” by Cazuza, released on the famous album Ideologia in 1988, had a interpretation by Gal Costa, specially prepared for the opening of the soap opera Vale tudo, by Gilberto Braga, Aguinaldo Silva and Leonor Bassères, which premiered in the same year. The song and the soap opera, that, deliberately and deeply thematized the country, established an intertextual and intermedia relationship with each other, so that Cazuza's “Brazil” started to illuminate the universe of Vale tudo and, in the same way, the country of the soap opera started to reverberate also in the senses of the song. The objective of this article is to analyze this reciprocity circuit of forms and meanings, as well as its effects for the representation of Brazilianness that they made at that moment of the country.A canção “Brasil” de Cazuza, lançada no disco Ideologia de 1988, ganhou uma interpretação de Gal Costa, especialmente elaborada para a abertura da novela Vale tudo, de Gilberto Braga, Aguinaldo Silva e Leonor Bassères, que estreou no mesmo ano. A canção e a novela, que tematizaram, deliberada e profundamente, o país, estabeleceram entre si uma relação intertextual e intermidiática, de modo que o “Brasil” de Cazuza passou a iluminar o universo de Vale tudo e, do mesmo modo, o país da novela passou a repercutir também nos sentidos da canção. O objetivo do presente artigo é analisar esse circuito de reciprocidade de formas e sentidos, e também seus efeitos para a representação da brasilidade naquele momento do país.Edunisc2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/1728210.17058/signo.v47i89.17282Signo; v. 47 n. 89 (2022): Dossiê Diálogos transdisciplinares entre literatura e música; 122-1341982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17282/10552Copyright (c) 2022 Signoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJulião, Rafael BarbosaMatos, Cecilia Rebelo de Oliveira 2022-06-30T14:17:56Zoai:ojs.online.unisc.br:article/17282Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2022-06-30T14:17:56Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
title “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
spellingShingle “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
Julião, Rafael Barbosa
Cazuza
Vale tudo
Brazil
popular song
teledramaturgy
Cazuza
Vale tudo
Brasil
canção popular
teledramaturgia
title_short “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
title_full “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
title_fullStr “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
title_full_unstemmed “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
title_sort “Brasil” e Vale tudo: o país da canção no Brasil da novela
author Julião, Rafael Barbosa
author_facet Julião, Rafael Barbosa
Matos, Cecilia Rebelo de Oliveira
author_role author
author2 Matos, Cecilia Rebelo de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Julião, Rafael Barbosa
Matos, Cecilia Rebelo de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Cazuza
Vale tudo
Brazil
popular song
teledramaturgy
Cazuza
Vale tudo
Brasil
canção popular
teledramaturgia
topic Cazuza
Vale tudo
Brazil
popular song
teledramaturgy
Cazuza
Vale tudo
Brasil
canção popular
teledramaturgia
description The song “Brasil” by Cazuza, released on the famous album Ideologia in 1988, had a interpretation by Gal Costa, specially prepared for the opening of the soap opera Vale tudo, by Gilberto Braga, Aguinaldo Silva and Leonor Bassères, which premiered in the same year. The song and the soap opera, that, deliberately and deeply thematized the country, established an intertextual and intermedia relationship with each other, so that Cazuza's “Brazil” started to illuminate the universe of Vale tudo and, in the same way, the country of the soap opera started to reverberate also in the senses of the song. The objective of this article is to analyze this reciprocity circuit of forms and meanings, as well as its effects for the representation of Brazilianness that they made at that moment of the country.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17282
10.17058/signo.v47i89.17282
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17282
identifier_str_mv 10.17058/signo.v47i89.17282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17282/10552
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Signo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Signo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 47 n. 89 (2022): Dossiê Diálogos transdisciplinares entre literatura e música; 122-134
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218792698052608