Border effect in Goiás: an analysis of its impacts on intranational and international trade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lucena, Andréa Freire
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: da Silva, Frederico Teodoro, Vieira, Edson Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/15077
Resumo: This paper seeks to explain how the border effect interfered in the Goiás trade negotiations in 2009. This effect was empirically estimated by Poisson Pseudo-Maximum-Likelihood (PPML) estimator, using sectional data for the 20 main international trading partners of the State of Goiás plus the 26 Brazilian federative units. Even though Goiás is expanding the commercialized products through public policy incentives and through the entrepreneurial capacity of economic agents, the results found in this study indicate that the products marketed by Goiás are mostly agroindustry and that the Goiás trade between the Brazilian federative units is many times greater than trade with international regions, thus indicating a strong home bias. For the Brazilian federative units that share borders with Goiás, the results show that the trade is, on average, greater than with the others.
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spelling Border effect in Goiás: an analysis of its impacts on intranational and international tradeEfecto frontera en Goiás: un análisis de sus impactos em el comercio intranacional y internacionalEfeito-fronteira em Goiás: uma análise de seus impactos no comércio intranacional e internacionalEfeito-Fronteira. Modelo Gravitacional. Exportações. Brasil. Goiás.Border Effect. Gravity Model. Exports. Brazil. Goiás.Efecto frontera. Modelo Gravitacional. Exportaciones. Brasil. Goiás.This paper seeks to explain how the border effect interfered in the Goiás trade negotiations in 2009. This effect was empirically estimated by Poisson Pseudo-Maximum-Likelihood (PPML) estimator, using sectional data for the 20 main international trading partners of the State of Goiás plus the 26 Brazilian federative units. Even though Goiás is expanding the commercialized products through public policy incentives and through the entrepreneurial capacity of economic agents, the results found in this study indicate that the products marketed by Goiás are mostly agroindustry and that the Goiás trade between the Brazilian federative units is many times greater than trade with international regions, thus indicating a strong home bias. For the Brazilian federative units that share borders with Goiás, the results show that the trade is, on average, greater than with the others.El objetivo de este trabajo es explicar cuánto el efecto frontera interfirió en las negociaciones comerciales en Goiás en 2009. Este efecto se estimó empíricamente utilizando la técnica Poisson Pseudo-Maximum-Likelihood (PPML) y utilizando datos de corte seccional para los 20 principales socios comerciales internacionales del Estado de Goiás, más las 26 Unidades Federativas brasileñas. A pesar de que Goiás ha estado expandiendo productos vendidos a través de incentivos de políticas públicas y a través de la capacidad empresarial de los agentes económicos, los resultados encontrados en este trabajo indican que los productos vendidos por Goiás son, en su mayor parte, del agronegocio y que el comercio de Goiás entre las Unidades Federativas brasileñas es mayor que el comercio con regiones internacionales, lo que apunta a un fuerte sesgo interno. Para las Unidades Federativas que comparten fronteras con Goiás, los resultados muestran que el comercio es, en media, mayor que con las demás.O objetivo deste trabalho é explicar o quanto o efeito-fronteira interferiu nas negociações comerciais goianas no ano de 2009. Esse efeito foi estimado empiricamente por meio do estimador Poisson Pseudo-Maximum-Likelihood (PPML), utilizando dados de corte seccional para os 20 principais parceiros comerciais internacionais do Estado de Goiás, mais 26 Unidades Federativas brasileiras. Mesmo que Goiás venha expandindo os produtos comercializados por meio dos incentivos de políticas públicas e por meio da capacidade empreendedora dos agentes econômicos, os resultados encontrados no estudo indicam que os produtos comercializados por Goiás são, em sua maioria, da agroindústria e que o comércio goiano com as Unidades Federativas brasileiras é significativamente maior do que o comércio com regiões internacionais, apontando assim um forte viés doméstico. Para as Unidades Federativas brasileiras que dividem fronteiras com Goiás, os resultados dão pistas de que o comércio é, em média, maior do que com as demais.Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/1507710.17058/redes.v25i0.15077Redes ; Vol. 25 (2020): Edição Especial 2; 2549-2567Redes; Vol. 25 (2020): Edição Especial 2; 2549-2567Redes; Vol. 25 (2020): Edição Especial 2; 2549-2567Redes; v. 25 (2020): Edição Especial 2; 2549-25671982-6745reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/15077/pdfCopyright (c) 2020 Redes (St. Cruz Sul, Online)info:eu-repo/semantics/openAccessde Lucena, Andréa Freireda Silva, Frederico TeodoroVieira, Edson Roberto2021-01-18T16:36:25Zoai:ojs.online.unisc.br:article/15077Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/redesPUBhttp://online.unisc.br/seer/index.php/redes/oairedes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br||revistaredes@unisc.br||1982-67451414-7106opendoar:2021-01-18T16:36:25Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
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