Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Redes (Santa Cruz do Sul. Online) |
Texto Completo: | https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692 |
Resumo: | This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units. |
id |
UNISC-6_f6fd58aa294a37970f6e8627af09b971 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.online.unisc.br:article/11692 |
network_acronym_str |
UNISC-6 |
network_name_str |
Redes (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data ApproachPrograma Bolsa Familia y Educación Escolar: Un Enfoque de Datos en PanelPrograma Bolsa Família e educação escolar: uma abordagem de dados em painelPolíticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família.Public policies. Education. Bolsa Família Program.Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia.This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units.Este artículo tiene como meta evaluar si, y de qué camino, el Programa Bolsa Familia (PBF) contribuyó a mejorar los indicadores de educación infantil y enseñanza primaria en los Estados Brasileños. Con la estimación de modelos de regresión con datos en Panel para período de 2005 a 2014 si desea comprobar si los recursos del PBF fueron capaces de influencia el comportamiento de los indicadores educativos en las unidades brasileñas. Por lo tanto, si desea potenciar el impacto del PBF en la promoción de una educación más inclusiva y de mejor calidad. Despertar a los Estados para la necesidad de crear mecanismos que favorezcan la efectividad de las políticas sociales llevado a cabo por el Gobierno Federal. Los resultados de este artículo revelan que la situación de la educación es mejorando en Brasil como un todos. Pero en algunos Estados esto ocurre de camino lento y si desea son necesarios varios años para alcanzar una situación mas igualdad en la educación en las unidades brasileñas.Este artigo tem como objetivo avaliar se, e de que forma, o Programa Bolsa Família (PBF) contribuiu para melhorar os indicadores de educação infantil e ensino fundamental nos Estados Brasileiros. Com a estimação de modelos de regressão com dados em Painel para período de 2005 a 2014 espera-se verificar se os recursos do PBF foram capazes de influenciar o comportamento dos indicadores educacionais nas unidades brasileiras. Logo, pretende-se potencializar o impacto do PBF na promoção de uma educação mais inclusiva e de melhor qualidade. Despertar os Estados para a necessidade de criar mecanismos que favoreçam a efetividade das políticas sociais realizadas pelo Governo Federal. Os resultados deste artigo revelam que a situação da educação esta melhorando no Brasil como um todo. Mas, em alguns Estados isso ocorre de forma lenta e verifica-se são necessários vários anos para se alcançar uma situação menos desigual na educação entre as Unidades Federativas.Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul2019-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/1169210.17058/redes.v24i1.11692Redes ; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; v. 24 n. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-3551982-6745reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692/pdfCopyright (c) 2019 Redesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Patrícia Verônica Pinheiro SalesVasconcelos, Joyciane Coelho2020-08-19T17:21:28Zoai:ojs.online.unisc.br:article/11692Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/redeshttp://online.unisc.br/seer/index.php/redes/oairedes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br1982-67451414-7106opendoar:2020-08-19T17:21:28Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach Programa Bolsa Familia y Educación Escolar: Un Enfoque de Datos en Panel Programa Bolsa Família e educação escolar: uma abordagem de dados em painel |
title |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
spellingShingle |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família. Public policies. Education. Bolsa Família Program. Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia. |
title_short |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
title_full |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
title_fullStr |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
title_full_unstemmed |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
title_sort |
Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach |
author |
Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales |
author_facet |
Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales Vasconcelos, Joyciane Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos, Joyciane Coelho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales Vasconcelos, Joyciane Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família. Public policies. Education. Bolsa Família Program. Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia. |
topic |
Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família. Public policies. Education. Bolsa Família Program. Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia. |
description |
This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692 10.17058/redes.v24i1.11692 |
url |
https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692 |
identifier_str_mv |
10.17058/redes.v24i1.11692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Redes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Redes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redes ; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355 Redes; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355 Redes; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355 Redes; v. 24 n. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355 1982-6745 reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online) instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) instacron:UNISC |
instname_str |
Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
instacron_str |
UNISC |
institution |
UNISC |
reponame_str |
Redes (Santa Cruz do Sul. Online) |
collection |
Redes (Santa Cruz do Sul. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) |
repository.mail.fl_str_mv |
redes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br |
_version_ |
1800218772529741824 |