Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vasconcelos, Joyciane Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692
Resumo: This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units.
id UNISC-6_f6fd58aa294a37970f6e8627af09b971
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/11692
network_acronym_str UNISC-6
network_name_str Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data ApproachPrograma Bolsa Familia y Educación Escolar: Un Enfoque de Datos en PanelPrograma Bolsa Família e educação escolar: uma abordagem de dados em painelPolíticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família.Public policies. Education. Bolsa Família Program.Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia.This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units.Este artículo tiene como meta evaluar si, y de qué camino, el Programa Bolsa Familia (PBF) contribuyó a mejorar los indicadores de educación infantil y enseñanza primaria en los Estados Brasileños. Con la estimación de modelos de regresión con datos en Panel para período de 2005 a 2014 si desea comprobar si los recursos del PBF fueron capaces de influencia el comportamiento de los indicadores educativos en las unidades brasileñas. Por lo tanto, si desea potenciar el impacto del PBF en la promoción de una educación más inclusiva y de mejor calidad. Despertar a los Estados para la necesidad de crear mecanismos que favorezcan la efectividad de las políticas sociales llevado a cabo por el Gobierno Federal. Los resultados de este artículo revelan que la situación de la educación es mejorando en Brasil como un todos. Pero en algunos Estados esto ocurre de camino lento y si desea son necesarios varios años para alcanzar una situación mas igualdad en la educación en las unidades brasileñas.Este artigo tem como objetivo avaliar se, e de que forma, o Programa Bolsa Família (PBF) contribuiu para melhorar os indicadores de educação infantil e ensino fundamental nos Estados Brasileiros. Com a estimação de modelos de regressão com dados em Painel para período de 2005 a 2014 espera-se verificar se os recursos do PBF foram capazes de influenciar o comportamento dos indicadores educacionais nas unidades brasileiras. Logo, pretende-se potencializar o impacto do PBF na promoção de uma educação mais inclusiva e de melhor qualidade. Despertar os Estados para a necessidade de criar mecanismos que favoreçam a efetividade das políticas sociais realizadas pelo Governo Federal. Os resultados deste artigo revelam que a situação da educação esta melhorando no Brasil como um todo. Mas, em alguns Estados isso ocorre de forma lenta e verifica-se são necessários vários anos para se alcançar uma situação menos desigual na educação entre as Unidades Federativas.Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul2019-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/1169210.17058/redes.v24i1.11692Redes ; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355Redes; v. 24 n. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-3551982-6745reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692/pdfCopyright (c) 2019 Redesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Patrícia Verônica Pinheiro SalesVasconcelos, Joyciane Coelho2020-08-19T17:21:28Zoai:ojs.online.unisc.br:article/11692Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/redeshttp://online.unisc.br/seer/index.php/redes/oairedes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br1982-67451414-7106opendoar:2020-08-19T17:21:28Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
Programa Bolsa Familia y Educación Escolar: Un Enfoque de Datos en Panel
Programa Bolsa Família e educação escolar: uma abordagem de dados em painel
title Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
spellingShingle Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales
Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família.
Public policies. Education. Bolsa Família Program.
Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia.
title_short Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
title_full Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
title_fullStr Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
title_full_unstemmed Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
title_sort Bolsa Família Program and Schooling: A Panel Data Approach
author Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales
author_facet Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales
Vasconcelos, Joyciane Coelho
author_role author
author2 Vasconcelos, Joyciane Coelho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Patrícia Verônica Pinheiro Sales
Vasconcelos, Joyciane Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família.
Public policies. Education. Bolsa Família Program.
Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia.
topic Políticas públicas. Educação. Programa Bolsa Família.
Public policies. Education. Bolsa Família Program.
Políticas públicas. Educación. Programa Bolsa Familia.
description This article aims at evaluating, and in what way, the Bolsa Família Program (PBF) contributed to improving the indicators of early childhood education and basic education in the Brazilian States. With the estimation of regression models with data in Panel for period from 2005 to 2014 it is expected to verify if the resources of the PBF were able to influence the behavior of the educational indicators in Brazilian units. Therefore, it is intended enhance the impact of the PBF in promoting a more inclusive and better quality education. To awaken states to the need to create mechanisms that favor the effectiveness of social policies carried out by the Federal Government. The results of this article reveal that the education situation is improving in Brazil as a whole. But in some states this occurs slowly and it turns out that it takes several years to reach a less unequal situation in education between the Federative Units.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692
10.17058/redes.v24i1.11692
url https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692
identifier_str_mv 10.17058/redes.v24i1.11692
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11692/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Redes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Redes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul
publisher.none.fl_str_mv Edunisc - Universidade de Santa Cruz do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Redes ; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355
Redes; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355
Redes; Vol. 24 No. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355
Redes; v. 24 n. 1 (2019): Mercados Institucionais: reconectando a produção ao consumo; 335-355
1982-6745
reponame:Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Redes (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Redes (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv redes_unisc_maff@terra.com.br||etges@unisc.br
_version_ 1800218772529741824