SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4126 |
Resumo: | The shared economy is a recent theme of contemporary society, and there is a growth of organizations with this profile, as Uber, Airbnb, CouchSurfing, among others. Belk (2010) points out two emerging consumer behavior practices shared economy: sharing and collaborative consumption. In the context of tourism and hospitality, we see the power of these new startups shared economy for their high growth rate and the impact on the tourism industry. The objective of this theoretical essay is to discuss how the sharing and the sharing economy have been applied to tourism. The work explores two emblematic cases of shared hosting platforms: CouchSurfing, which encourages sharing, as well as AirBnb, which stimulates collaborative consumption. |
id |
UNISUL-1_0ef2d4f4988378e068f6f1fc111a988e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4126 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARINGECONOMÍA COMPARTIDA EN TURISMO: UNA DISCUSIÓN TEÓRICA SOBRE EL CONSUMO COLABORATIVO Y EL COMPARTIRECONOMIA COMPARTILHADA NO TURISMO: UMA DISCUSSÃO TEÓRICA SOBRE O CONSUMO COLABORATIVO E O COMPARTILHAMENTOSharing EconomyCollaborative ConsumptionSharingTourismHospitality.Economía CompartidaConsumo de ColaboraciónIntercambioTurismoHostelería.Economia CompartilhadaConsumo ColaborativoCompartilhamentoTurismoHospitalidade.The shared economy is a recent theme of contemporary society, and there is a growth of organizations with this profile, as Uber, Airbnb, CouchSurfing, among others. Belk (2010) points out two emerging consumer behavior practices shared economy: sharing and collaborative consumption. In the context of tourism and hospitality, we see the power of these new startups shared economy for their high growth rate and the impact on the tourism industry. The objective of this theoretical essay is to discuss how the sharing and the sharing economy have been applied to tourism. The work explores two emblematic cases of shared hosting platforms: CouchSurfing, which encourages sharing, as well as AirBnb, which stimulates collaborative consumption.La economía compartida es un tema reciente de la sociedad contemporánea, donde hay un crecimiento de las organizaciones con este perfil, como Uber, Airbnb, CouchSurfing, entre otros. Belk (2010) señala dos nuevas prácticas de comportamiento del consumidor de la economía compartida: de intercambio y consumo colaborativo. En el contexto del turismo y la hostelería, hemos visto el poder de estos nuevos inicios economía compartidos por su alta tasa de crecimiento y el impacto en la industria del turismo. El objetivo de este ensayo teórico es discutir cómo el intercambio y la economía de intercambio han sido aplicadas al turismo. El trabajo explora dos casos emblemáticos de plataformas de la economía compartida direccionadas para alojamiento: CouchSurfing, que promueve el intercambio, y Airbnb, que estimula el consumo compartido.A economia compartilhada é um tema recente da sociedade contemporânea, em que se observa um crescimento de organizações com este perfil, como Uber, AirBnb e CouchSurfing. Belk (2010) aponta duas práticas emergentes do comportamento do consumidor da economia compartilhada: o compartilhamento e o consumo colaborativo. No contexto do turismo e da hospitalidade, percebe-se a força destas novas startups da economia compartilhada pela sua alta taxa de crescimento e pelo impacto à indústria do turismo. O objetivo do presente ensaio teórico é discutir como o compartilhamento e o consumo colaborativo têm se aplicado ao turismo. O trabalho explora dois casos emblemáticos de plataformas de economia compartilhadas voltada para hospedagem: o CouchSurfing, que estimula o compartilhamento, bem como o AirBnb, que estimula o consumo colaborativo.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/412610.19177/reen.v10e12017226-251Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 10 n. 1 (2017); 226-2511984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4126/pdfCopyright (c) 2017 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodas Vera, Luciana AlvesGosling, Marlusa de Sevilha2017-12-14T18:51:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4126Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:30.619993Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING ECONOMÍA COMPARTIDA EN TURISMO: UNA DISCUSIÓN TEÓRICA SOBRE EL CONSUMO COLABORATIVO Y EL COMPARTIR ECONOMIA COMPARTILHADA NO TURISMO: UMA DISCUSSÃO TEÓRICA SOBRE O CONSUMO COLABORATIVO E O COMPARTILHAMENTO |
title |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
spellingShingle |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING Rodas Vera, Luciana Alves Sharing Economy Collaborative Consumption Sharing Tourism Hospitality. Economía Compartida Consumo de Colaboración Intercambio Turismo Hostelería. Economia Compartilhada Consumo Colaborativo Compartilhamento Turismo Hospitalidade. |
title_short |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
title_full |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
title_fullStr |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
title_full_unstemmed |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
title_sort |
SHARING ECONOMY IN TOURISM: A THEORETICAL DISCUSSION ABOUT COLLABORATIVE CONSUMPTION AND SHARING |
author |
Rodas Vera, Luciana Alves |
author_facet |
Rodas Vera, Luciana Alves Gosling, Marlusa de Sevilha |
author_role |
author |
author2 |
Gosling, Marlusa de Sevilha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodas Vera, Luciana Alves Gosling, Marlusa de Sevilha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sharing Economy Collaborative Consumption Sharing Tourism Hospitality. Economía Compartida Consumo de Colaboración Intercambio Turismo Hostelería. Economia Compartilhada Consumo Colaborativo Compartilhamento Turismo Hospitalidade. |
topic |
Sharing Economy Collaborative Consumption Sharing Tourism Hospitality. Economía Compartida Consumo de Colaboración Intercambio Turismo Hostelería. Economia Compartilhada Consumo Colaborativo Compartilhamento Turismo Hospitalidade. |
description |
The shared economy is a recent theme of contemporary society, and there is a growth of organizations with this profile, as Uber, Airbnb, CouchSurfing, among others. Belk (2010) points out two emerging consumer behavior practices shared economy: sharing and collaborative consumption. In the context of tourism and hospitality, we see the power of these new startups shared economy for their high growth rate and the impact on the tourism industry. The objective of this theoretical essay is to discuss how the sharing and the sharing economy have been applied to tourism. The work explores two emblematic cases of shared hosting platforms: CouchSurfing, which encourages sharing, as well as AirBnb, which stimulates collaborative consumption. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4126 10.19177/reen.v10e12017226-251 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4126 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v10e12017226-251 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/4126/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 10 n. 1 (2017); 226-251 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220657681694720 |