STRATEGIC GROUPS IN THE BRAZILIAN REINSURANCE INDUSTRY: AN OVERVIEW ON ITS INITIAL CONFIGURATION
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2751 |
Resumo: | This qualitative research on the Brazilian reinsurance market presents the strategically shaping of five local reinsurers operating in Brazil after the deregulation of this market. The method used showed two strategic groups (SGs): one formed by local reinsurers with endogenous activity, and another formed by Brazilian Institute of Reinsurers (IRB in Portuguese language acronym) in a set with local reinsurers with exogenous activity. The theoretical contribution lies in the surprise represented by the fact that IRB, despite its specific and differentiated historical configuration from the other analyzed players, did not form a SG, which allows speculation about a possible review on the influence of apparently strong internal organizational factors, such as corporate culture, on strategy settings. |
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STRATEGIC GROUPS IN THE BRAZILIAN REINSURANCE INDUSTRY: AN OVERVIEW ON ITS INITIAL CONFIGURATIONGRUPOS ESTRATEGICOS EN LA INDUSTRIA DE RESEGUROS BRASILEÑA: UNA VISIÓN DE SU FORMACIÓN INICIALGRUPOS ESTRATÉGICOS NA INDÚSTRIA DE RESSEGUROS BRASILEIRA: UMA VISÃO DE SUA FORMAÇÃO INICIALReinsuranceStrategic groupingsBusiness strategy.ReseguroAgrupamientos estratégicosEstrategia empresarial.ResseguroAgrupamentos estratégicosEstratégia empresarial.This qualitative research on the Brazilian reinsurance market presents the strategically shaping of five local reinsurers operating in Brazil after the deregulation of this market. The method used showed two strategic groups (SGs): one formed by local reinsurers with endogenous activity, and another formed by Brazilian Institute of Reinsurers (IRB in Portuguese language acronym) in a set with local reinsurers with exogenous activity. The theoretical contribution lies in the surprise represented by the fact that IRB, despite its specific and differentiated historical configuration from the other analyzed players, did not form a SG, which allows speculation about a possible review on the influence of apparently strong internal organizational factors, such as corporate culture, on strategy settings.Esta investigación cualitativa sobre el mercado de reseguros brasileño tuvo el objetivo de rescatar la manera como cinco reseguradoras locales en funcionamiento en Brasil se configuraran estratégicamente después de la apertura de este mercado. Por el método utilizado hubo la formación de dos grupos estratégicos (GE): un formado por las reseguradoras locales con actuación endógena, y otro formado por el Instituto de Resseguros do Brasil (IRB) conjuntamente con las reseguradoras locales de actuación exógena. La contribución teórica está en la sorpresa representada por el facto del IRB, a pesar de su configuración histórica específica y muy diferenciada de los demás players analizados, no se tener configurado como un GE específico, se especula una eventual revisión sobre la influencia de factores organizacionales internos aparentemente fuertes tales como la cultura empresarial, sobre las definiciones estratégicas.Esta pesquisa é estudo de caso de abordagem sobre o mercado de resseguros brasileiro, tendo como foco a forma como cinco resseguradoras locais em atuação no Brasil se configuram estrategicamente depois da abertura deste mercado, com o objetivo de investigar sua configuração estratégica em termos de agrupamentos estratégicos. A contribuição teórica está na surpresa representada pelo fato do IRB, apesar de sua configuração histórica específica é muito diferenciada dos demais players analisados. Como conclusão, as resseguradoras locais com atuação endógena demonstraram formar um grupo estratégico específico, enquanto todas as demais – as com atuação exógena, incluindo o IRB - se constituíram em outro grupo. Tal conclusão indica a importância destacada do público-alvo no que tange às definições estratégicas dos players neste mercado.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/275110.19177/reen.v9e1201626-57Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 9 n. 1 (2016); 26-571984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/2751/2598Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Selma SoteloTroccoli, Irene Raguenet2016-06-15T12:48:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2751Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:28.332592Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
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