STRATEGIC ANALYSIS OF WIND ENERGY SECTOR IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, João Victor Moreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Góes, Maria de Fátima Barbosa, Silva, Marcelo Santana, Andrade, José Célio Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6834
Resumo: The purpose of this paper is to conduct a strategic analysis of Brazilian wind power sector, based on Michael Porter’s five forces model. For this, a qualitative exploratory research was conducted, combining documental research techniques with semi-structured interviews with industry experts. It is concluded that wind sector in Brazil is well established, and can be considered an oligopoly, with the presence of few large investor groups. The main competitive forces these investors need to address are the bargaining power of wind turbine suppliers and their main buyer, the Brazilian government.
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spelling STRATEGIC ANALYSIS OF WIND ENERGY SECTOR IN BRAZILANÁLISIS ESTRATÉGICO DEL SECTOR DE ENERGÍA EÓLICA EN BRASILANÁLISE ESTRATÉGICA DO SETOR DE ENERGIA EÓLICA NO BRASILStrategic AnalysisFive Forces ModelCompetitive ForcesWind Energy SectorBrazilian wind power sector.Análisis EstratégicoModelo de Cinco FuerzasFuerzas CompetitivasSector de Energía EólicaSector de Energía Eólica brasileño.Análise EstratégicaModelo das Cinco ForçasForças CompetitivasSetor de Energia EólicaSetor de energia eólica brasileiro.The purpose of this paper is to conduct a strategic analysis of Brazilian wind power sector, based on Michael Porter’s five forces model. For this, a qualitative exploratory research was conducted, combining documental research techniques with semi-structured interviews with industry experts. It is concluded that wind sector in Brazil is well established, and can be considered an oligopoly, with the presence of few large investor groups. The main competitive forces these investors need to address are the bargaining power of wind turbine suppliers and their main buyer, the Brazilian government.El propósito de este documento es realizar un análisis estratégico del sector de energía eólica brasileño, basado en el modelo de cinco fuerzas de Michael Porter. Para esto, se realizó una investigación exploratoria cualitativa, combinando técnicas de investigación documental con entrevistas semiestructuradas con expertos de la industria. Se concluye que el sector eólico en Brasil está bien establecido y puede considerarse un oligopolio, con la presencia de pocos grandes grupos de inversionistas. Las principales fuerzas competitivas que estos inversionistas deben abordar son el poder de negociación de los proveedores de turbinas eólicas y su principal comprador, el gobierno brasileño.O objetivo deste artigo é realizar uma análise estratégica do setor de energia eólica brasileiro, com base no modelo das cinco forças de Michael Porter. Para isto, foi feita uma pesquisa qualitativa exploratória, aliando técnicas de pesquisa documental com entrevistas semiestruturadas com especialistas do setor. Conclui-se que o setor eólico no Brasil se encontra bem estabelecido, podendo ser considerado um oligopólio, com a presença de poucos grupos de investidores de grande porte. As principais forças competitivas com as quais estes investidores precisam lidar são o poder de barganha dos fornecedores de aerogeradores e do seu principal comprador, o governo brasileiro.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/683410.19177/reen.v12e120193-25Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 12 n. 1 (2019); 3-251984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6834/pdfCopyright (c) 2020 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, João Victor MoreiraGóes, Maria de Fátima BarbosaSilva, Marcelo SantanaAndrade, José Célio Silveira2020-04-08T18:34:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6834Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:36.607897Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
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