KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Paulo Henrique de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Epaminondas, Maria Estefânia Resende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614
Resumo: This article describes how the knowledge, innovation and competitive strategy are treated inthe context of the wholesale fashion industry of Minas Gerais. Therefore, it was used as aresearch strategy multicase study with ten entrepreneurs from Belo Horizonte, which wereintentionally selected from the following criteria: length of experience in the fashionwholesale, the number of employees in their companies and the owners’ innovativeprofiles. Data were collected through in-depth interviews with the companies’ owners andanalyzed under the techniques of descriptive statistics and content analysis. The resultsshowed that in the fashion wholesale, most of the innovations are incremental, and that thecreative imitation is quite common, although there is space for invention attempts ofproducts.
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spelling KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTORCONOCIMIENTO, INNOVACIÓN Y ESTRATEGIA COMPETITIVA: UN ESTUDIO EN EL SECTOR MAYORISTA DE MODAConhecimento, Inovação e Estratégia competitiva: um estudo no setor atacadista da modaKnowledgeProduct innovationBusiness strategyFashion wholesaleMulticase study.ConocimientoInnovación de productosEstrategia funcionalSector mayorista de modaEstudio multicaso.ConhecimentoInovação de produtosEstratégia funcionalSetor atacadista da modaEstudo multicaso.This article describes how the knowledge, innovation and competitive strategy are treated inthe context of the wholesale fashion industry of Minas Gerais. Therefore, it was used as aresearch strategy multicase study with ten entrepreneurs from Belo Horizonte, which wereintentionally selected from the following criteria: length of experience in the fashionwholesale, the number of employees in their companies and the owners’ innovativeprofiles. Data were collected through in-depth interviews with the companies’ owners andanalyzed under the techniques of descriptive statistics and content analysis. The resultsshowed that in the fashion wholesale, most of the innovations are incremental, and that thecreative imitation is quite common, although there is space for invention attempts ofproducts.Ese artículo tuve por objetivo describir como conocimiento, innovación y estrategiacompetitiva son tratados en el contexto de las organizaciones del sector mayorista de modamineira. Para eso fue utilizado, como estrategia de pesquisa, un estudio multicaso con diezempresarios (as) de Belo Horizonte, los (las) cuales fueron intencionalmente elegidos a partirde los siguientes criterios: tiempo de experiencia en el sector mayorista de moda; númerode empleados en sus organizaciones y perfil innovador de los propietarios. Los datos fueronrecopilados por medio de entrevistas en profundidad con los propietarios de las respectivasempresas, y analizados por medio de técnicas de estadística descriptiva y de analice decontenido. Los resultados demostraron que en el sector mayorista de moda, lasinnovaciones son, en gran parte, incremental, y que la imitación creativa es muy común,aunque haya espacios para tentativas de invenciones de productos.O presente artigo teve por objetivo descrever como o conhecimento, inovação e estratégiacompetitiva são tratados no contexto das organizações do setor atacadista da moda mineira.Para tanto, utilizou-se, como estratégia de pesquisa, um estudo multicaso com dezempresários (as) de Belo Horizonte, os (as) quais foram intencionalmente selecionados apartir dos seguintes critérios: tempo de experiência no setor atacadista da moda; número defuncionários de suas organizações e perfil inovador dos proprietários. Os dados foramcoletados por meio de entrevistas em profundidade com os proprietários dos respectivosempreendimentos, e analisados por meio das técnicas da estatística descritiva e da análisede conteúdo. Os resultados demonstraram que, no setor atacadista da moda, grande partedas inovações é incremental, e que a imitação criativa é bastante comum, apesar de haverespaços para tentativas de invenções de produtos. Universidade do Sul de Santa Catarina2014-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/161410.19177/reen.v7e12014p.82-104Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 82-1041984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614/1525Oliveira, Paulo Henrique deEpaminondas, Maria Estefânia Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T14:13:47Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1614Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:25.286157Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
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