KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614 |
Resumo: | This article describes how the knowledge, innovation and competitive strategy are treated inthe context of the wholesale fashion industry of Minas Gerais. Therefore, it was used as aresearch strategy multicase study with ten entrepreneurs from Belo Horizonte, which wereintentionally selected from the following criteria: length of experience in the fashionwholesale, the number of employees in their companies and the owners’ innovativeprofiles. Data were collected through in-depth interviews with the companies’ owners andanalyzed under the techniques of descriptive statistics and content analysis. The resultsshowed that in the fashion wholesale, most of the innovations are incremental, and that thecreative imitation is quite common, although there is space for invention attempts ofproducts. |
id |
UNISUL-1_84a53ed723fbe1f0e1d694407ec2486a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1614 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTORCONOCIMIENTO, INNOVACIÓN Y ESTRATEGIA COMPETITIVA: UN ESTUDIO EN EL SECTOR MAYORISTA DE MODAConhecimento, Inovação e Estratégia competitiva: um estudo no setor atacadista da modaKnowledgeProduct innovationBusiness strategyFashion wholesaleMulticase study.ConocimientoInnovación de productosEstrategia funcionalSector mayorista de modaEstudio multicaso.ConhecimentoInovação de produtosEstratégia funcionalSetor atacadista da modaEstudo multicaso.This article describes how the knowledge, innovation and competitive strategy are treated inthe context of the wholesale fashion industry of Minas Gerais. Therefore, it was used as aresearch strategy multicase study with ten entrepreneurs from Belo Horizonte, which wereintentionally selected from the following criteria: length of experience in the fashionwholesale, the number of employees in their companies and the owners’ innovativeprofiles. Data were collected through in-depth interviews with the companies’ owners andanalyzed under the techniques of descriptive statistics and content analysis. The resultsshowed that in the fashion wholesale, most of the innovations are incremental, and that thecreative imitation is quite common, although there is space for invention attempts ofproducts.Ese artículo tuve por objetivo describir como conocimiento, innovación y estrategiacompetitiva son tratados en el contexto de las organizaciones del sector mayorista de modamineira. Para eso fue utilizado, como estrategia de pesquisa, un estudio multicaso con diezempresarios (as) de Belo Horizonte, los (las) cuales fueron intencionalmente elegidos a partirde los siguientes criterios: tiempo de experiencia en el sector mayorista de moda; númerode empleados en sus organizaciones y perfil innovador de los propietarios. Los datos fueronrecopilados por medio de entrevistas en profundidad con los propietarios de las respectivasempresas, y analizados por medio de técnicas de estadística descriptiva y de analice decontenido. Los resultados demostraron que en el sector mayorista de moda, lasinnovaciones son, en gran parte, incremental, y que la imitación creativa es muy común,aunque haya espacios para tentativas de invenciones de productos.O presente artigo teve por objetivo descrever como o conhecimento, inovação e estratégiacompetitiva são tratados no contexto das organizações do setor atacadista da moda mineira.Para tanto, utilizou-se, como estratégia de pesquisa, um estudo multicaso com dezempresários (as) de Belo Horizonte, os (as) quais foram intencionalmente selecionados apartir dos seguintes critérios: tempo de experiência no setor atacadista da moda; número defuncionários de suas organizações e perfil inovador dos proprietários. Os dados foramcoletados por meio de entrevistas em profundidade com os proprietários dos respectivosempreendimentos, e analisados por meio das técnicas da estatística descritiva e da análisede conteúdo. Os resultados demonstraram que, no setor atacadista da moda, grande partedas inovações é incremental, e que a imitação criativa é bastante comum, apesar de haverespaços para tentativas de invenções de produtos. Universidade do Sul de Santa Catarina2014-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/161410.19177/reen.v7e12014p.82-104Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 82-1041984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614/1525Oliveira, Paulo Henrique deEpaminondas, Maria Estefânia Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-28T14:13:47Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1614Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:25.286157Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR CONOCIMIENTO, INNOVACIÓN Y ESTRATEGIA COMPETITIVA: UN ESTUDIO EN EL SECTOR MAYORISTA DE MODA Conhecimento, Inovação e Estratégia competitiva: um estudo no setor atacadista da moda |
title |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
spellingShingle |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR Oliveira, Paulo Henrique de Knowledge Product innovation Business strategy Fashion wholesale Multicase study. Conocimiento Innovación de productos Estrategia funcional Sector mayorista de moda Estudio multicaso. Conhecimento Inovação de produtos Estratégia funcional Setor atacadista da moda Estudo multicaso. |
title_short |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
title_full |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
title_fullStr |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
title_full_unstemmed |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
title_sort |
KNOWLEDGE, INNOVATION AND COMPETITIVE STRATEGY: A STUDY IN WHOLESALE FASHION SECTOR |
author |
Oliveira, Paulo Henrique de |
author_facet |
Oliveira, Paulo Henrique de Epaminondas, Maria Estefânia Resende |
author_role |
author |
author2 |
Epaminondas, Maria Estefânia Resende |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Paulo Henrique de Epaminondas, Maria Estefânia Resende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Knowledge Product innovation Business strategy Fashion wholesale Multicase study. Conocimiento Innovación de productos Estrategia funcional Sector mayorista de moda Estudio multicaso. Conhecimento Inovação de produtos Estratégia funcional Setor atacadista da moda Estudo multicaso. |
topic |
Knowledge Product innovation Business strategy Fashion wholesale Multicase study. Conocimiento Innovación de productos Estrategia funcional Sector mayorista de moda Estudio multicaso. Conhecimento Inovação de produtos Estratégia funcional Setor atacadista da moda Estudo multicaso. |
description |
This article describes how the knowledge, innovation and competitive strategy are treated inthe context of the wholesale fashion industry of Minas Gerais. Therefore, it was used as aresearch strategy multicase study with ten entrepreneurs from Belo Horizonte, which wereintentionally selected from the following criteria: length of experience in the fashionwholesale, the number of employees in their companies and the owners’ innovativeprofiles. Data were collected through in-depth interviews with the companies’ owners andanalyzed under the techniques of descriptive statistics and content analysis. The resultsshowed that in the fashion wholesale, most of the innovations are incremental, and that thecreative imitation is quite common, although there is space for invention attempts ofproducts. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614 10.19177/reen.v7e12014p.82-104 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v7e12014p.82-104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/1614/1525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 7 n. 1 (2014); 82-104 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220657512873984 |