QUANTITATIVE METHODS FOR ECONOMIC BALANCING OF PORT TARIFF
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/18094 |
Resumo: | This study contemplates the proposal of a model of practical application regarding the procedure of tariff readjustment and revision for established ports, as well as a reinterpretation of the fundamentals of industrial economy under the light of port regulation, pointing the incentive mechanisms to the efficiency of the sector’s applicable prices strategy. It also brings theoretical and analytical elements concerning economic-financial balancing based on operational profit of the port authority. It has as auxiliary goal the economic use of the public port and balancing of the concerning entities’ accounts, allowing the application for both national and foreign ports. It also discusses the nature of port tariffs, as well as the available mechanisms of efficiency maximization. It is a continuation of the work presented at CIDESPORT 2020, published later in the Revista Estratégia e Negócios, in 2021. |
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QUANTITATIVE METHODS FOR ECONOMIC BALANCING OF PORT TARIFFMÉTODOS CUANTITATIVOS PARA EL EQUILIBRIO ECONÓMICO DE LA TARIFA PORTUARIAMÉTODOS QUANTITATIVOS PARA EQUILÍBRIO ECONÔMICO DA TARIFÁRIA PORTUÁRIAPort tarifftariff reviewporteconomic regulationtarifa portuariarevisión tarifariapuertoregulación económicatarifa portuáriarevisão tarifáriaportoregulação econômicaThis study contemplates the proposal of a model of practical application regarding the procedure of tariff readjustment and revision for established ports, as well as a reinterpretation of the fundamentals of industrial economy under the light of port regulation, pointing the incentive mechanisms to the efficiency of the sector’s applicable prices strategy. It also brings theoretical and analytical elements concerning economic-financial balancing based on operational profit of the port authority. It has as auxiliary goal the economic use of the public port and balancing of the concerning entities’ accounts, allowing the application for both national and foreign ports. It also discusses the nature of port tariffs, as well as the available mechanisms of efficiency maximization. It is a continuation of the work presented at CIDESPORT 2020, published later in the Revista Estratégia e Negócios, in 2021.Este trabajo contempla una propuesta de modelo de aplicación práctica en lo que respecta al procedimiento de reajuste y revisión tarifaria de los puertos organizados, así como también una relectura de los fundamentos de la economía industrial bajo el enfoque de la regulación de los puertos, puntualizando los mecanismos de incentivo a la eficiencia de una estrategia de precios aplicable al sector. También trae elementos teóricos y analíticos de equilibrio económico-financiero basados en la ganancia operativa de la autoridad portuaria. Tiene como objetivo ayudar a la explotación económica del puerto público y al equilibrio presupuestario de las entidades involucradas, pudiendo ser aplicado a puertos nacionales o extranjeros. También se analiza la naturaleza de la tarifa portuaria, así como los mecanismos de maximización de la eficiencia disponibles. Es una continuación del trabajo presentado en CIDESPORT 2020, y posteriormente publicado en la Revista Estrategia y Negocios en 2021.Este trabalho contempla uma proposta de modelo de aplicação prática quanto ao procedimento de reajuste e revisão tarifária dos portos organizados, bem como uma releitura dos fundamentos da economia industrial sob a ótica da regulação dos portos, pontuando os mecanismos de incentivo à eficiência de estratégia de preços aplicáveis ao setor. Traz também elementos teóricos e analíticos de equilíbrio econômico-financeiro baseado no lucro operacional da autoridade portuária. Tem como objetivo auxiliar a exploração econômica do porto público e o equilíbrio das contas das entidades envolvidas, podendo ser aplicado para os portos nacionais ou estrangeiros. Debate também a natureza da tarifa portuária, bem como os mecanismos de maximização de eficiência disponíveis. É uma continuação do trabalho apresentado no CIDESPORT 2020, e posteriormente publicado na Revista Estratégia e Negócios, em 2021.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/18094Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 15 (2022): Edição Especial CIDESPORT 2021; 51-721984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/18094/11895http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Sandro José2022-08-01T23:02:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18094Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:43.547050Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
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