“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Cilene Margarete
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337
Resumo: At the end of the 1920s, samba players from the Estácio de Sá neighboorhood (In Rio de Janeiro) impose a new mode of samba, played to the rhythm for the official street parades and street Carnival parades. From this generation, descend the samba players of the following decades, who found the radio to be an important vehicle to diffuse it culturally and to help “consolidate” the samba as an element of nationality and the in the emerging of great composers, such as Noel Rosa, Ataulfo Alves and Wilson Batista. The objective of this study is to examine, from some samba lyrics from the 1930s and 40s - having as a starting point a song named “Oh, Seu Oscar!” (1940), by Wilson Batista and Ataulfo Alves - , the opposition between regular world and orderly world (in which are included the family constitution and honest work) and the universe of trickery, giving emphasis to the topic of the “orgy woman.”
id UNISUL-2_1ac6148b88ed1d48f95d4110b3f167a5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2337
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: malandragem feminina e rejeição do trabalho em sambas das décadas de 1930 e 40SambaTrickeryCharactersWorkFamilySambaMalandragemPersonagensTrabalho. FamíliaAt the end of the 1920s, samba players from the Estácio de Sá neighboorhood (In Rio de Janeiro) impose a new mode of samba, played to the rhythm for the official street parades and street Carnival parades. From this generation, descend the samba players of the following decades, who found the radio to be an important vehicle to diffuse it culturally and to help “consolidate” the samba as an element of nationality and the in the emerging of great composers, such as Noel Rosa, Ataulfo Alves and Wilson Batista. The objective of this study is to examine, from some samba lyrics from the 1930s and 40s - having as a starting point a song named “Oh, Seu Oscar!” (1940), by Wilson Batista and Ataulfo Alves - , the opposition between regular world and orderly world (in which are included the family constitution and honest work) and the universe of trickery, giving emphasis to the topic of the “orgy woman.”No fim da década de 1920, sambistas do bairro do Estácio de Sá (Rio de Janeiro) impõem uma nova modalidade de samba, cadenciado para os desfiles de blocos e para o carnaval de rua. Dessa geração descendem os sambistas das décadas seguintes, encontrando no Rádio um importante veículo de difusão cultural que ajudaria na “consolidação” do samba como elemento de nacionalidade e na emergência de grandes compositores como Noel Rosa, Ataulfo Alves e Wilson Batista. O objetivo deste artigo é examinar, a partir de algumas letras de sambas das décadas de 1930 e 40 – tendo como ponto de partida a canção “Oh, Seu Oscar!” (1940), de Wilson Batista e Ataulfo Alves –, a oposição entre mundo regular e ordeiro (no qual se incluem a constituição da família e o trabalho honesto) e o universo da malandragem, dando destaque à tópica da “mulher da orgia”.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/233710.19177/rcc.v9e1201457-69Revista Crítica Cultural; v. 9 n. 1 (2014); 57-691980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337/1653Pereira, Cilene Margareteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T20:41:30Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2337Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T20:41:30Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: malandragem feminina e rejeição do trabalho em sambas das décadas de 1930 e 40
title “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
spellingShingle “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
Pereira, Cilene Margarete
Samba
Trickery
Characters
Work
Family
Samba
Malandragem
Personagens
Trabalho. Família
title_short “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
title_full “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
title_fullStr “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
title_full_unstemmed “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
title_sort “Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
author Pereira, Cilene Margarete
author_facet Pereira, Cilene Margarete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Cilene Margarete
dc.subject.por.fl_str_mv Samba
Trickery
Characters
Work
Family
Samba
Malandragem
Personagens
Trabalho. Família
topic Samba
Trickery
Characters
Work
Family
Samba
Malandragem
Personagens
Trabalho. Família
description At the end of the 1920s, samba players from the Estácio de Sá neighboorhood (In Rio de Janeiro) impose a new mode of samba, played to the rhythm for the official street parades and street Carnival parades. From this generation, descend the samba players of the following decades, who found the radio to be an important vehicle to diffuse it culturally and to help “consolidate” the samba as an element of nationality and the in the emerging of great composers, such as Noel Rosa, Ataulfo Alves and Wilson Batista. The objective of this study is to examine, from some samba lyrics from the 1930s and 40s - having as a starting point a song named “Oh, Seu Oscar!” (1940), by Wilson Batista and Ataulfo Alves - , the opposition between regular world and orderly world (in which are included the family constitution and honest work) and the universe of trickery, giving emphasis to the topic of the “orgy woman.”
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337
10.19177/rcc.v9e1201457-69
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337
identifier_str_mv 10.19177/rcc.v9e1201457-69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337/1653
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 9 n. 1 (2014); 57-69
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1800220552329166848