“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Crítica Cultural (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337 |
Resumo: | At the end of the 1920s, samba players from the Estácio de Sá neighboorhood (In Rio de Janeiro) impose a new mode of samba, played to the rhythm for the official street parades and street Carnival parades. From this generation, descend the samba players of the following decades, who found the radio to be an important vehicle to diffuse it culturally and to help “consolidate” the samba as an element of nationality and the in the emerging of great composers, such as Noel Rosa, Ataulfo Alves and Wilson Batista. The objective of this study is to examine, from some samba lyrics from the 1930s and 40s - having as a starting point a song named “Oh, Seu Oscar!” (1940), by Wilson Batista and Ataulfo Alves - , the opposition between regular world and orderly world (in which are included the family constitution and honest work) and the universe of trickery, giving emphasis to the topic of the “orgy woman.” |
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“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: female trickery and work rejection in sambas from the 1930s and 40s“Não posso mais: eu quero é viver na orgia”: malandragem feminina e rejeição do trabalho em sambas das décadas de 1930 e 40SambaTrickeryCharactersWorkFamilySambaMalandragemPersonagensTrabalho. FamíliaAt the end of the 1920s, samba players from the Estácio de Sá neighboorhood (In Rio de Janeiro) impose a new mode of samba, played to the rhythm for the official street parades and street Carnival parades. From this generation, descend the samba players of the following decades, who found the radio to be an important vehicle to diffuse it culturally and to help “consolidate” the samba as an element of nationality and the in the emerging of great composers, such as Noel Rosa, Ataulfo Alves and Wilson Batista. The objective of this study is to examine, from some samba lyrics from the 1930s and 40s - having as a starting point a song named “Oh, Seu Oscar!” (1940), by Wilson Batista and Ataulfo Alves - , the opposition between regular world and orderly world (in which are included the family constitution and honest work) and the universe of trickery, giving emphasis to the topic of the “orgy woman.”No fim da década de 1920, sambistas do bairro do Estácio de Sá (Rio de Janeiro) impõem uma nova modalidade de samba, cadenciado para os desfiles de blocos e para o carnaval de rua. Dessa geração descendem os sambistas das décadas seguintes, encontrando no Rádio um importante veículo de difusão cultural que ajudaria na “consolidação” do samba como elemento de nacionalidade e na emergência de grandes compositores como Noel Rosa, Ataulfo Alves e Wilson Batista. O objetivo deste artigo é examinar, a partir de algumas letras de sambas das décadas de 1930 e 40 – tendo como ponto de partida a canção “Oh, Seu Oscar!” (1940), de Wilson Batista e Ataulfo Alves –, a oposição entre mundo regular e ordeiro (no qual se incluem a constituição da família e o trabalho honesto) e o universo da malandragem, dando destaque à tópica da “mulher da orgia”.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/233710.19177/rcc.v9e1201457-69Revista Crítica Cultural; v. 9 n. 1 (2014); 57-691980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/2337/1653Pereira, Cilene Margareteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T20:41:30Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2337Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T20:41:30Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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