Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cámara, Mario
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Crítica Cultural (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/106
Resumo: The present essay advances a description of a specific poetics of the body, which appeared in the late 1950s by the vanguard group Neoconcreto (Neoconcrete). Such a body was invested of a transgressive power through a series of exhibitive protocols and participation. Such a body model became a very productive discursive matrix along the following years.
id UNISUL-2_73c0592923085e72479bba5fcd554158
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/106
network_acronym_str UNISUL-2
network_name_str Crítica Cultural (Online)
repository_id_str
spelling Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio OiticicaApontamentos para uma história dos usos do corpo dentro da cultura brasileira: Lygia Clark y Hélio OiticicaRemarques pour une histoire d’usages du corps dans la culture brésilienne: Lygia Clark et Hélio OiticicaApuntes para una historia de los usos del cuerpo en la cultura brasileña: Lygia Clark y Hélio OiticicaVanguardia Reconcreta GroupBody poeticsExhibitive protocolsParticipationGrupo de Vanguarda NeoconcretoPoética corporalProtocolos exibitivosParticipaçãoGroupe Vanguardia ReconcretaPoétique du corpsProtocoles exhibitiveParticipationGrupo de Vanguardia ReconcretaPoética corporalProtocolos exhibitivosParticipación.The present essay advances a description of a specific poetics of the body, which appeared in the late 1950s by the vanguard group Neoconcreto (Neoconcrete). Such a body was invested of a transgressive power through a series of exhibitive protocols and participation. Such a body model became a very productive discursive matrix along the following years.Esse trabalho propõe uma descrição de uma específica poética corporal que apareceu nos fins dos anos cinqüenta no grupo de vanguarda Neoconcreto. Esse corpo foi investido de um poder de transgressão através de uma série de protocolos exibitivos e de participação. Esse modelo corporal foi uma matriz discursiva muito produtiva para a literatura dos anos seguintes.Ce travail fait la proposition d'une poétique spécifique corporelle qui a surgi à la fin des années cinquante dans le groupe d'avant-garde Néo-Concret. Ce corps fut chargé d'un pouvoir de transgression à travers une série de protocoles exhibitoires et d'engagement. Ce modèle corporel fut une matrice discursive très productive pour la littérature des années suivantes.Este trabajo se propone una descripción de una específica poética corporal que emergió a fines de los años cincuenta en el seno del grupo de vanguardia Neoconcreto. Ese cuerpo fue investido de un poder de trasgresión a través de una serie de protocolos exhibitivos y de participación. Ese modelo corporal fue una matriz discursiva productiva para la literatura de los años siguientes.Universidade do Sul de Santa Catarina2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/10610.19177/rcc.v2e2200717-22-Revista Crítica Cultural; v. 2 n. 2 (2007); 17-22-1980-64931980-6493reponame:Crítica Cultural (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/106/116Cámara, Marioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-30T19:26:29Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/106Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_CulturalPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/oairamayana.lira@gmail.com1980-64931980-6493opendoar:2016-09-30T19:26:29Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
Apontamentos para uma história dos usos do corpo dentro da cultura brasileira: Lygia Clark y Hélio Oiticica
Remarques pour une histoire d’usages du corps dans la culture brésilienne: Lygia Clark et Hélio Oiticica
Apuntes para una historia de los usos del cuerpo en la cultura brasileña: Lygia Clark y Hélio Oiticica
title Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
spellingShingle Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
Cámara, Mario
Vanguardia Reconcreta Group
Body poetics
Exhibitive protocols
Participation
Grupo de Vanguarda Neoconcreto
Poética corporal
Protocolos exibitivos
Participação
Groupe Vanguardia Reconcreta
Poétique du corps
Protocoles exhibitive
Participation
Grupo de Vanguardia Reconcreta
Poética corporal
Protocolos exhibitivos
Participación.
title_short Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
title_full Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
title_fullStr Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
title_full_unstemmed Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
title_sort Notes for a history of the uses of the body in brazilian culture: Lygia Clark y Hélio Oiticica
author Cámara, Mario
author_facet Cámara, Mario
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cámara, Mario
dc.subject.por.fl_str_mv Vanguardia Reconcreta Group
Body poetics
Exhibitive protocols
Participation
Grupo de Vanguarda Neoconcreto
Poética corporal
Protocolos exibitivos
Participação
Groupe Vanguardia Reconcreta
Poétique du corps
Protocoles exhibitive
Participation
Grupo de Vanguardia Reconcreta
Poética corporal
Protocolos exhibitivos
Participación.
topic Vanguardia Reconcreta Group
Body poetics
Exhibitive protocols
Participation
Grupo de Vanguarda Neoconcreto
Poética corporal
Protocolos exibitivos
Participação
Groupe Vanguardia Reconcreta
Poétique du corps
Protocoles exhibitive
Participation
Grupo de Vanguardia Reconcreta
Poética corporal
Protocolos exhibitivos
Participación.
description The present essay advances a description of a specific poetics of the body, which appeared in the late 1950s by the vanguard group Neoconcreto (Neoconcrete). Such a body was invested of a transgressive power through a series of exhibitive protocols and participation. Such a body model became a very productive discursive matrix along the following years.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/106
10.19177/rcc.v2e2200717-22-
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/106
identifier_str_mv 10.19177/rcc.v2e2200717-22-
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/106/116
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Crítica Cultural; v. 2 n. 2 (2007); 17-22-
1980-6493
1980-6493
reponame:Crítica Cultural (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Crítica Cultural (Online)
collection Crítica Cultural (Online)
repository.name.fl_str_mv Crítica Cultural (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ramayana.lira@gmail.com
_version_ 1800220551730429952