Communicative purpose in genre analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/868 |
Resumo: | Based on the genre theory known as the British School, or the socio-rhetorical approach, this paper aims to discuss the concept of communicative purpose, viewed as an important criterion for genre study. The discussion focuses on the definition of communicative purpose as presented by Swales (1990) and later reviewed by Askehave and Swales (2001) and Swales (2004), who discusses the use of purpose not as a criterion for the immediate identification of genre, but, according to an analysis grounded on the social settings, as a resulting discovery of the process of analysis itself. Viewing communicative purpose this way, one seeks to establish safe procedures for the recognition of the status of a genre at the end of the research, while maintaining the relevance of the concept as a criterion of analysis. |
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Communicative purpose in genre analysisPropósito comunicativo en análisis de gênerosPropósito comunicativo em análise de gêneroGenreCmmunicative purposeGenre analysisGéneroPropósito comunicativoAnálisis de génerosGêneroPropósito comunicativoAnálise de gênerosBased on the genre theory known as the British School, or the socio-rhetorical approach, this paper aims to discuss the concept of communicative purpose, viewed as an important criterion for genre study. The discussion focuses on the definition of communicative purpose as presented by Swales (1990) and later reviewed by Askehave and Swales (2001) and Swales (2004), who discusses the use of purpose not as a criterion for the immediate identification of genre, but, according to an analysis grounded on the social settings, as a resulting discovery of the process of analysis itself. Viewing communicative purpose this way, one seeks to establish safe procedures for the recognition of the status of a genre at the end of the research, while maintaining the relevance of the concept as a criterion of analysis.Con base en la teoría de géneros conocida como Escuela Británica o abordaje sociorretórico, el objetivo de este trabajo es discutir el concepto de propósito comunicativo, visto como criterio relevante para el estudio de los géneros. La discusión se concentra en la definición de propósito comunicativo conforme presentada por Swales (1990) y posteriormente revisada por Askehave y Swales (2001) y Swales (2004), en que se discute el uso del propósito no como criterio inmediato para la identificación del género, mas, en función de un análisis fundamentado en el entorno social, como descubrimiento resultante del propio proceso de análisis. Encarando el propósito comunicativo de esta forma, se busca establecer procedimientos seguros para el reconocimiento del status del género al final de la investigación, sin dejar de mantener la relevancia del concepto como criterio de análisis.Com base na teoria de gêneros conhecida como Escola Britânica ou abordagem sociorretórica, o objetivo deste trabalho é discutir o conceito de propósito comunicativo, visto como critério relevante para o estudo dos gêneros. A discussão concentra-se na definição de propósito comunicativo conforme apresentada por Swales (1990) e posteriormente revisada por Askehave e Swales (2001) e Swales (2004), em que se discute o uso do propósito não como critério imediato para a identificação do gênero, mas, em função de uma análise fundamentada no entorno social, como descoberta resultante do próprio processo de análise. Encarando-se o propósito comunicativo desta forma, procura-se estabelecer procedimentos seguros para o reconhecimento do status do gênero ao final da investigação, sem deixar de manter a relevância do conceito como critério de análise.Silvânia Siebert2012-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/868Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 1 (2012); p. 231-249Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 1 (2012); p. 231-2491982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/868/796Biasi-Rodrigues, BernardeteBezerra, Benedito Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:02Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/868Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:02Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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Based on the genre theory known as the British School, or the socio-rhetorical approach, this paper aims to discuss the concept of communicative purpose, viewed as an important criterion for genre study. The discussion focuses on the definition of communicative purpose as presented by Swales (1990) and later reviewed by Askehave and Swales (2001) and Swales (2004), who discusses the use of purpose not as a criterion for the immediate identification of genre, but, according to an analysis grounded on the social settings, as a resulting discovery of the process of analysis itself. Viewing communicative purpose this way, one seeks to establish safe procedures for the recognition of the status of a genre at the end of the research, while maintaining the relevance of the concept as a criterion of analysis. |
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Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 1 (2012); p. 231-249 Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 1 (2012); p. 231-249 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
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