INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959 |
Resumo: | In this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature. |
id |
UNISUL-3_1586a3e8836f24ad1257e0b2c7c799b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18959 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACTFORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES Y LITERACIDADES LITERARIAS: REPRESENTACIONES DE LA ACTUACIÓN DOCENTEFORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES E LETRAMENTOS LITERÁRIOS: REPRESENTAÇÕES DO AGIR DOCENTEinitial teacher educationliterary literaciessociodiscursive interactionismteacher actformación inicial de profesoresliteracidad literariaenseñanza de literaturainteraccionismo sociodiscursivoactuación docenteformação inicial de professoresletramentos literáriosensino de literaturainteracionismo sociodiscursivoagir docenteIn this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature.En este artículo, discutimos la formación para la enseñanza de literatura a partir de un análisis discursivo de las interacciones entre dos estudiantes de licenciatura en formación inicial en el contexto de un proyecto de enseñanza, investigación y extensión. Basándonos en el interaccionismo sociodiscursivo y en los estudios sobre literacidad literaria, interpretamos las representaciones de la actuación docente en relación con los talleres realizados con estudiantes de una escuela de Educación Primaria. El análisis nos permite afirmar que los estudiantes de licenciatura están apropiándose de preconstrucciones socialmente disponibles y atraviesan procesos de toma de conciencia en relación con modelos de actuación que privilegian la comunicación discursiva y las dimensiones estéticas y éticas de la interacción entre los estudiantes de Educación Primaria y el texto literario. Observamos que este tipo de análisis durante la formación inicial de profesores puede ayudar a comprender cómo los estudiantes de licenciatura construyen discursivamente sus conocimientos profesionales al atribuir significados al trabajo docente en la enseñanza de literatura.Neste artigo, discute-se a formação para o ensino de literatura a partir de uma análise discursiva de interações entre dois licenciandos em formação inicial no contexto de um projeto de ensino, pesquisa e extensão. A partir do interacionismo sociodiscursivo e dos estudos sobre letramentos literários, são interpretadas as representações do agir docente em relação a oficinas realizadas com estudantes de uma escola de Ensino Fundamental. A análise permite afirmar que os licenciandos estão se apropriando de pré-construídos socialmente disponíveis e passam por processos de tomada de consciência em relação a modelos de agir que privilegiam a comunicação discursiva e as dimensões estéticas e éticas da interação entre os estudantes do Ensino Fundamental e o texto literário. Observa-se que esse tipo de análise durante a formação inicial de professores pode auxiliar na compreensão de como licenciandos constroem discursivamente seus saberes profissionais na atribuição de sentidos ao trabalho docente no ensino de Literatura.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-34Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-341982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959/13830Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnininfo:eu-repo/semantics/openAccessGiraud Gasparini, Nathalia LuísaCarnin, Anderson2024-02-25T13:58:18Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18959Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:58:18Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES Y LITERACIDADES LITERARIAS: REPRESENTACIONES DE LA ACTUACIÓN DOCENTE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES E LETRAMENTOS LITERÁRIOS: REPRESENTAÇÕES DO AGIR DOCENTE |
title |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
spellingShingle |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT Giraud Gasparini, Nathalia Luísa initial teacher education literary literacies sociodiscursive interactionism teacher act formación inicial de profesores literacidad literaria enseñanza de literatura interaccionismo sociodiscursivo actuación docente formação inicial de professores letramentos literários ensino de literatura interacionismo sociodiscursivo agir docente |
title_short |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
title_full |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
title_fullStr |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
title_full_unstemmed |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
title_sort |
INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT |
author |
Giraud Gasparini, Nathalia Luísa |
author_facet |
Giraud Gasparini, Nathalia Luísa Carnin, Anderson |
author_role |
author |
author2 |
Carnin, Anderson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giraud Gasparini, Nathalia Luísa Carnin, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
initial teacher education literary literacies sociodiscursive interactionism teacher act formación inicial de profesores literacidad literaria enseñanza de literatura interaccionismo sociodiscursivo actuación docente formação inicial de professores letramentos literários ensino de literatura interacionismo sociodiscursivo agir docente |
topic |
initial teacher education literary literacies sociodiscursive interactionism teacher act formación inicial de profesores literacidad literaria enseñanza de literatura interaccionismo sociodiscursivo actuación docente formação inicial de professores letramentos literários ensino de literatura interacionismo sociodiscursivo agir docente |
description |
In this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959/13830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnin info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnin |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-34 Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-34 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572532080640 |