INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giraud Gasparini, Nathalia Luísa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carnin, Anderson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959
Resumo: In this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature.
id UNISUL-3_1586a3e8836f24ad1257e0b2c7c799b8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18959
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACTFORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES Y LITERACIDADES LITERARIAS: REPRESENTACIONES DE LA ACTUACIÓN DOCENTEFORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES E LETRAMENTOS LITERÁRIOS: REPRESENTAÇÕES DO AGIR DOCENTEinitial teacher educationliterary literaciessociodiscursive interactionismteacher actformación inicial de profesoresliteracidad literariaenseñanza de literaturainteraccionismo sociodiscursivoactuación docenteformação inicial de professoresletramentos literáriosensino de literaturainteracionismo sociodiscursivoagir docenteIn this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature.En este artículo, discutimos la formación para la enseñanza de literatura a partir de un análisis discursivo de las interacciones entre dos estudiantes de licenciatura en formación inicial en el contexto de un proyecto de enseñanza, investigación y extensión. Basándonos en el interaccionismo sociodiscursivo y en los estudios sobre literacidad literaria, interpretamos las representaciones de la actuación docente en relación con los talleres realizados con estudiantes de una escuela de Educación Primaria. El análisis nos permite afirmar que los estudiantes de licenciatura están apropiándose de preconstrucciones socialmente disponibles y atraviesan procesos de toma de conciencia en relación con modelos de actuación que privilegian la comunicación discursiva y las dimensiones estéticas y éticas de la interacción entre los estudiantes de Educación Primaria y el texto literario. Observamos que este tipo de análisis durante la formación inicial de profesores puede ayudar a comprender cómo los estudiantes de licenciatura construyen discursivamente sus conocimientos profesionales al atribuir significados al trabajo docente en la enseñanza de literatura.Neste artigo, discute-se a formação para o ensino de literatura a partir de uma análise discursiva de interações entre dois licenciandos em formação inicial no contexto de um projeto de ensino, pesquisa e extensão. A partir do interacionismo sociodiscursivo e dos estudos sobre letramentos literários, são interpretadas as representações do agir docente em relação a oficinas realizadas com estudantes de uma escola de Ensino Fundamental. A análise permite afirmar que os licenciandos estão se apropriando de pré-construídos socialmente disponíveis e passam por processos de tomada de consciência em relação a modelos de agir que privilegiam a comunicação discursiva e as dimensões estéticas e éticas da interação entre os estudantes do Ensino Fundamental e o texto literário. Observa-se que esse tipo de análise durante a formação inicial de professores pode auxiliar na compreensão de como licenciandos constroem discursivamente seus saberes profissionais na atribuição de sentidos ao trabalho docente no ensino de Literatura.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-34Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-341982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959/13830Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnininfo:eu-repo/semantics/openAccessGiraud Gasparini, Nathalia LuísaCarnin, Anderson2024-02-25T13:58:18Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18959Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:58:18Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES Y LITERACIDADES LITERARIAS: REPRESENTACIONES DE LA ACTUACIÓN DOCENTE
FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES E LETRAMENTOS LITERÁRIOS: REPRESENTAÇÕES DO AGIR DOCENTE
title INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
spellingShingle INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
Giraud Gasparini, Nathalia Luísa
initial teacher education
literary literacies
sociodiscursive interactionism
teacher act
formación inicial de profesores
literacidad literaria
enseñanza de literatura
interaccionismo sociodiscursivo
actuación docente
formação inicial de professores
letramentos literários
ensino de literatura
interacionismo sociodiscursivo
agir docente
title_short INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
title_full INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
title_fullStr INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
title_full_unstemmed INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
title_sort INITIAL TEACHER EDUCATION AND LITERARY LITERACIES: REPRESENTATIONS OF TEACHING ACT
author Giraud Gasparini, Nathalia Luísa
author_facet Giraud Gasparini, Nathalia Luísa
Carnin, Anderson
author_role author
author2 Carnin, Anderson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giraud Gasparini, Nathalia Luísa
Carnin, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv initial teacher education
literary literacies
sociodiscursive interactionism
teacher act
formación inicial de profesores
literacidad literaria
enseñanza de literatura
interaccionismo sociodiscursivo
actuación docente
formação inicial de professores
letramentos literários
ensino de literatura
interacionismo sociodiscursivo
agir docente
topic initial teacher education
literary literacies
sociodiscursive interactionism
teacher act
formación inicial de profesores
literacidad literaria
enseñanza de literatura
interaccionismo sociodiscursivo
actuación docente
formação inicial de professores
letramentos literários
ensino de literatura
interacionismo sociodiscursivo
agir docente
description In this paper, we explore the topic of teacher education focused on teaching literature through a discursive analysis of interactions between two prospective teachers (undergraduate students) in a teaching, research, and extension project. Drawing on Sociodiscursive Interactionism and studies on literary literacies/literature literacy, we interpret the representations of teaching act concerning reading workshops conducted with students in a primary school. The analysis allows us to affirm that the participants are appropriating socially available pre-constructed knowledge and undergoing processes of awareness-raising regarding models of action that prioritize discursive communication and the aesthetic and ethical dimensions of interaction between primary school students and literary texts. We observe that this type of analysis during initial teacher education can help understand how prospective teachers discursively construct their professional knowledge in assigning meaning to teaching literature.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/18959/13830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnin
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Nathalia Luísa Giraud Gasparini, Anderson Carnin
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-34
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-34
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572532080640