The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Odair José Moreira da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603
Resumo: The German expressionism in cinema flourished as a cycle of films that had as one of its goals to reveal the conflicting and psychological experience of characters involved in social dictates with a profusion of elements that propagated the chaotic tone of their unconscious. One of the recurring themes of that film was social degradation, both physical and moral. The Expressionist film discourse is constructed, in some cases, based on figurativization of bodies close to human collapse and ruin, which further emphasizes this degradation that runs throughout the plot. From the perspective of French semiotics, emphasizing the discursive theory that deals with the themes and figures of discourses, and without forgetting the recurrent work of figurative isotopies, we intend to observe closely how such a recurring theme was engendered in the structure of one the most outstanding films of the German Expressionist cinema, The Last Laugh (1924), by Friedrich Wilhelm Murnau.
id UNISUL-3_27078de429415fe4e62249680402b157
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2603
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laughLas puertas que giran: un estudio discursivo sobre la degradación del cuerpo en La última carcajadaAs portas que giram: um estudo discursivo sobre a degradação do corpo em A última gargalhadaExpressionismCinemaBodyDiscourseIsotopyExpresionismoCineCuerpoDiscursoIsotopíaExpressionismoCinemaCorpoDiscursoIsotopiaThe German expressionism in cinema flourished as a cycle of films that had as one of its goals to reveal the conflicting and psychological experience of characters involved in social dictates with a profusion of elements that propagated the chaotic tone of their unconscious. One of the recurring themes of that film was social degradation, both physical and moral. The Expressionist film discourse is constructed, in some cases, based on figurativization of bodies close to human collapse and ruin, which further emphasizes this degradation that runs throughout the plot. From the perspective of French semiotics, emphasizing the discursive theory that deals with the themes and figures of discourses, and without forgetting the recurrent work of figurative isotopies, we intend to observe closely how such a recurring theme was engendered in the structure of one the most outstanding films of the German Expressionist cinema, The Last Laugh (1924), by Friedrich Wilhelm Murnau. El expresionismo alemán en el cine floreció como un ciclo de películas que tenía como una de sus metas revelar la experiencia conflictiva y psicológica de los personajes involucrados en los juzgamientos sociales con una profusión de elementos que propagaban el tono caótico de sus inconscientes. Uno de los temas frecuentes de ese cine estaba centrado en la degradación social, tanto física cuanto moral. El discurso del cine expresionista es construido, en algunos casos, basado en la figuración de cuerpos el borde del colapso y de la ruina humana, lo que enfatiza más esa degradación que camina por todo el enredo. Por la vía de la semiótica francesa, enfatizando la teoría discursiva que trata de los temas y de las figuras de los discursos, sin olvidar el trabajo recurrente de las isotopías figurativas, se pretende aquí observar de cerca como un tema tan recurrente fue engendrado en la estructura de una de las películas más excepcionales del cine expresionista alemán, La última carcajada (1924), de Friedrich Wilhelm Murnau. O expressionismo alemão no cinema floresceu como um ciclo de filmes que tinha como uma das metas revelar a experiência conflituosa e psicológica das personagens envolvidas nos ditames sociais com uma profusão de elementos que propagavam o tom caótico de seus inconscientes. Um dos temas frequentes desse cinema centrava-se na degradação social, tanto física, quanto moral. O discurso fílmico expressionista é construído, em alguns casos, com base na figurativização de corpos à beira do colapso e da ruína humana, o que enfatiza ainda mais essa degradação que percorre todo o enredo. Pelo viés da semiótica francesa, enfatizando a teoria discursiva que trata dos temas e das figuras dos discursos, sem se esquecer do trabalho recorrente das isotopias figurativas, pretende-se aqui observar de perto como um tema tão recorrente foi engendrado na estrutura de um dos filmes mais marcantes do cinema expressionista alemão, A última gargalhada (1924), de Friedrich Wilhelm Murnau. Silvânia Siebert2014-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 3 (2014); p. 633-651Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 3 (2014); p. 633-6511982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603/1895Silva, Odair José Moreira dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2603Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
Las puertas que giran: un estudio discursivo sobre la degradación del cuerpo en La última carcajada
As portas que giram: um estudo discursivo sobre a degradação do corpo em A última gargalhada
title The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
spellingShingle The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
Silva, Odair José Moreira da
Expressionism
Cinema
Body
Discourse
Isotopy
Expresionismo
Cine
Cuerpo
Discurso
Isotopía
Expressionismo
Cinema
Corpo
Discurso
Isotopia
title_short The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
title_full The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
title_fullStr The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
title_full_unstemmed The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
title_sort The doors that turn: a discursive study about the degradation of the body in The last laugh
author Silva, Odair José Moreira da
author_facet Silva, Odair José Moreira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Odair José Moreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Expressionism
Cinema
Body
Discourse
Isotopy
Expresionismo
Cine
Cuerpo
Discurso
Isotopía
Expressionismo
Cinema
Corpo
Discurso
Isotopia
topic Expressionism
Cinema
Body
Discourse
Isotopy
Expresionismo
Cine
Cuerpo
Discurso
Isotopía
Expressionismo
Cinema
Corpo
Discurso
Isotopia
description The German expressionism in cinema flourished as a cycle of films that had as one of its goals to reveal the conflicting and psychological experience of characters involved in social dictates with a profusion of elements that propagated the chaotic tone of their unconscious. One of the recurring themes of that film was social degradation, both physical and moral. The Expressionist film discourse is constructed, in some cases, based on figurativization of bodies close to human collapse and ruin, which further emphasizes this degradation that runs throughout the plot. From the perspective of French semiotics, emphasizing the discursive theory that deals with the themes and figures of discourses, and without forgetting the recurrent work of figurative isotopies, we intend to observe closely how such a recurring theme was engendered in the structure of one the most outstanding films of the German Expressionist cinema, The Last Laugh (1924), by Friedrich Wilhelm Murnau.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2603/1895
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 3 (2014); p. 633-651
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 3 (2014); p. 633-651
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574793859072