The construction of criticism in reviews produced by students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Flávio Luis Freire
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120
Resumo: Usually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work.
id UNISUL-3_6d39538000738e7fa42d71ec79894cf5
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1120
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The construction of criticism in reviews produced by studentsLa construcción de la crítica en reseñas producidas por alumnosA construção da crítica em resenhas produzidas por alunosSubjectivityGender DiscourseText productionReviewSubjetividadGénero discursivoProducción de textoReseñaSubjetividadeGênero discursivoProdução de textoResenhaUsually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work.En la producción disertadora tradicional, los alumnos son orientados a no manifestar declaradamente su punto de vista. Ellos aprenden los caminos para ocultar su subjetividad. En la producción de reseñas, es necesario que el alumno deje aflorar esa opinión con el fin de criticar el objeto reseñado, visto que la crítica es uno de los elementos constitutivos de este género. Por lo tanto, el alumno precisa hacer el camino inverso a lo habitual y rescatar la subjetividad perdida. Este artículo intenta verificar, a partir del análisis de partes de textos producidos por los propios alumnos, en clases de producción de texto del género reseña, si hubo apropiación de una de las secciones importantes de este género, la crítica. También hace parte de la investigación de este artículo el uso de modalizadores textuales. El abordaje para el análisis y producción de texto fue la de los géneros discursivos o textuales sobre la cual se fundamentó el trabajo de doctorado del que este artículo hace parte.Na produção dissertativa tradicional, os alunos são orientados a não manifestarem declaradamente seu ponto de vista. Eles aprendem os caminhos para ocultar sua subjetividade. Na produção de resenhas, é necessário que o aluno deixe aflorar essa opinião a fim de criticar o objeto resenhado, visto que a crítica é um dos elementos constitutivos deste gênero. Portanto, o aluno precisa fazer o caminho inverso ao habitual e resgatar a subjetividade perdida. Este artigo intenciona verificar, a partir da análise de excertos de textos produzidos pelos próprios alunos, em aulas de produção de texto do gênero resenha, se houve apropriação de uma das seções importantes deste gênero, a crítica. Também faz parte da investigação deste artigo o uso de modalizadores textuais. A abordagem para a análise e produção de texto foi a dos gêneros discursivos ou textuais sobre a qual se fundamentou o trabalho de doutorado de que este artigo faz parte. Silvânia Siebert2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 273-297Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 273-2971982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120/1212Rodrigues, Flávio Luis Freireinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1120Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of criticism in reviews produced by students
La construcción de la crítica en reseñas producidas por alumnos
A construção da crítica em resenhas produzidas por alunos
title The construction of criticism in reviews produced by students
spellingShingle The construction of criticism in reviews produced by students
Rodrigues, Flávio Luis Freire
Subjectivity
Gender Discourse
Text production
Review
Subjetividad
Género discursivo
Producción de texto
Reseña
Subjetividade
Gênero discursivo
Produção de texto
Resenha
title_short The construction of criticism in reviews produced by students
title_full The construction of criticism in reviews produced by students
title_fullStr The construction of criticism in reviews produced by students
title_full_unstemmed The construction of criticism in reviews produced by students
title_sort The construction of criticism in reviews produced by students
author Rodrigues, Flávio Luis Freire
author_facet Rodrigues, Flávio Luis Freire
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Flávio Luis Freire
dc.subject.por.fl_str_mv Subjectivity
Gender Discourse
Text production
Review
Subjetividad
Género discursivo
Producción de texto
Reseña
Subjetividade
Gênero discursivo
Produção de texto
Resenha
topic Subjectivity
Gender Discourse
Text production
Review
Subjetividad
Género discursivo
Producción de texto
Reseña
Subjetividade
Gênero discursivo
Produção de texto
Resenha
description Usually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120/1212
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 273-297
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 273-297
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574691098624