The construction of criticism in reviews produced by students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120 |
Resumo: | Usually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work. |
id |
UNISUL-3_6d39538000738e7fa42d71ec79894cf5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1120 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction of criticism in reviews produced by studentsLa construcción de la crítica en reseñas producidas por alumnosA construção da crítica em resenhas produzidas por alunosSubjectivityGender DiscourseText productionReviewSubjetividadGénero discursivoProducción de textoReseñaSubjetividadeGênero discursivoProdução de textoResenhaUsually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work.En la producción disertadora tradicional, los alumnos son orientados a no manifestar declaradamente su punto de vista. Ellos aprenden los caminos para ocultar su subjetividad. En la producción de reseñas, es necesario que el alumno deje aflorar esa opinión con el fin de criticar el objeto reseñado, visto que la crítica es uno de los elementos constitutivos de este género. Por lo tanto, el alumno precisa hacer el camino inverso a lo habitual y rescatar la subjetividad perdida. Este artículo intenta verificar, a partir del análisis de partes de textos producidos por los propios alumnos, en clases de producción de texto del género reseña, si hubo apropiación de una de las secciones importantes de este género, la crítica. También hace parte de la investigación de este artículo el uso de modalizadores textuales. El abordaje para el análisis y producción de texto fue la de los géneros discursivos o textuales sobre la cual se fundamentó el trabajo de doctorado del que este artículo hace parte.Na produção dissertativa tradicional, os alunos são orientados a não manifestarem declaradamente seu ponto de vista. Eles aprendem os caminhos para ocultar sua subjetividade. Na produção de resenhas, é necessário que o aluno deixe aflorar essa opinião a fim de criticar o objeto resenhado, visto que a crítica é um dos elementos constitutivos deste gênero. Portanto, o aluno precisa fazer o caminho inverso ao habitual e resgatar a subjetividade perdida. Este artigo intenciona verificar, a partir da análise de excertos de textos produzidos pelos próprios alunos, em aulas de produção de texto do gênero resenha, se houve apropriação de uma das seções importantes deste gênero, a crítica. Também faz parte da investigação deste artigo o uso de modalizadores textuais. A abordagem para a análise e produção de texto foi a dos gêneros discursivos ou textuais sobre a qual se fundamentou o trabalho de doutorado de que este artigo faz parte. Silvânia Siebert2013-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 273-297Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 273-2971982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120/1212Rodrigues, Flávio Luis Freireinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1120Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of criticism in reviews produced by students La construcción de la crítica en reseñas producidas por alumnos A construção da crítica em resenhas produzidas por alunos |
title |
The construction of criticism in reviews produced by students |
spellingShingle |
The construction of criticism in reviews produced by students Rodrigues, Flávio Luis Freire Subjectivity Gender Discourse Text production Review Subjetividad Género discursivo Producción de texto Reseña Subjetividade Gênero discursivo Produção de texto Resenha |
title_short |
The construction of criticism in reviews produced by students |
title_full |
The construction of criticism in reviews produced by students |
title_fullStr |
The construction of criticism in reviews produced by students |
title_full_unstemmed |
The construction of criticism in reviews produced by students |
title_sort |
The construction of criticism in reviews produced by students |
author |
Rodrigues, Flávio Luis Freire |
author_facet |
Rodrigues, Flávio Luis Freire |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Flávio Luis Freire |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Subjectivity Gender Discourse Text production Review Subjetividad Género discursivo Producción de texto Reseña Subjetividade Gênero discursivo Produção de texto Resenha |
topic |
Subjectivity Gender Discourse Text production Review Subjetividad Género discursivo Producción de texto Reseña Subjetividade Gênero discursivo Produção de texto Resenha |
description |
Usually, the production of texts by the students is guided by the school not to openly express their opinion or point of view. They learn the ways to hide their subjectivity. In the production of reviews, one must let the students express their opinion in order to criticize the subject reviewed, since criticism is one of the constituent elements of such a genre. Therefore, students are asked to do the opposite way and rescue their lost or forgotten subjectivity. This article discusses how this issue has been worked with high school students in the writing of reviews in classes of text production at a public school in Londrina, by analyzing their texts. We also want to investigate how students use the modal verbs in their texts. The approach used in the analysis and text production by students was the discursive or textual genres. This paper was a part of my doctoral work. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1120/1212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 2 (2013); p. 273-297 Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 2 (2013); p. 273-297 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574691098624 |