Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boch, Françoise
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158
Resumo: This paper aims at presenting how enunciative approaches to scientific writing can contribute to the writing of doctoral dissertations. The results of a number of works are retaken, which relate to the comparison between the practice by specialists (from the analysis of a corpus composed of essays on Linguistics), and the practice by students at different levels (from a corpus composed of academic reports, dissertation chapters, or essays written by doctoral candidates). Such results are didactically explored as different exercises, which aim at allowing young researchers to work within three enunciative dimensions: the positioning of the author of the text (how to take a position in an objective text), the legitimating of his/her study object (how to present the bets in one’s research), and the intersection of the sources (how to integrate in one’s text the texts by others)..
id UNISUL-3_90ba2b62261e9cb33de3db4a1176c185
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2158
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writingConducir candidatos al doctorado en la escritura de la tesis por la exploración de estudios descriptivos de la escritura científicaConduzir doutorandos na escrita da tese pela exploração de estudos descritivos da escrita científicaFormer les doctorants à l’écriture de la thèse en exploitant les études descriptives de l’écrit scientifiqueScientific writingEnunciative approachesDoctoral formationEscritura científicaAbordajes enunciativosFormación doctoralEscrita científicaAbordagens enunciativasFormação doutoralÉcrit scientifiqueApproches énonciativesFormation doctoraleThis paper aims at presenting how enunciative approaches to scientific writing can contribute to the writing of doctoral dissertations. The results of a number of works are retaken, which relate to the comparison between the practice by specialists (from the analysis of a corpus composed of essays on Linguistics), and the practice by students at different levels (from a corpus composed of academic reports, dissertation chapters, or essays written by doctoral candidates). Such results are didactically explored as different exercises, which aim at allowing young researchers to work within three enunciative dimensions: the positioning of the author of the text (how to take a position in an objective text), the legitimating of his/her study object (how to present the bets in one’s research), and the intersection of the sources (how to integrate in one’s text the texts by others).. La presente contribución tiene como objetivo presentar como los abordajes enunciativos de la escritura científica pueden servir para la formación de la escritura de la tesis de doctorado. Este texto retoma resultados de diversos trabajos de investigación con respecto a la comparación entre las prácticas de los especialistas (a partir del análisis de un corpus de artículos en Lingüística) y las prácticas de estudiantes de niveles diferentes (a partir del análisis de corpus de informes de prácticas, de capítulos de tesis o de artículos escritos por los candidatos a doctorado). Esos resultados son explorados didácticamente bajo la forma de diferentes ejercicios cuyo objetivo es permitirles a los jóvenes investigadores la concientización visando trabajar tres dimensiones enunciativas: el posicionamiento del autor del texto (como tomar posición en un texto que debe ser objetivo), la legitimación de su objeto de estudio (como exponer las apuestas de su investigación) y la inserción de las fuentes (como integrar en su texto los textos de terceros). A presente contribuição tem por finalidade apresentar como as abordagens enunciativas da escrita científica podem servir para a formação da escrita da tese de doutorado. Este texto retoma resultados de diversos trabalhos de pesquisa com respeito à comparação entre as práticas dos especialistas (a partir da análise de um corpus de artigos em Linguística) e as práticas de estudantes de níveis diferentes (a partir da análise de corpus de relatórios de estágio, de capítulos de tese ou de artigos redigidos pelos doutorandos). Esses resultados são explorados didaticamente sob a forma de diferentes exercícios cujo objetivo é permitir aos jovens pesquisadores a conscientização visando a trabalhar três dimensões enunciativas: o posicionamento do autor do texto (como tomar posição num texto que deve ser objetivo), a legitimação de seu objeto de estudo (como expor as apostas de sua pesquisa) e a inserção das fontes (como integrar em seu texto os textos de outrem). La présente contribution a pour but de présenter comment les approches énonciatives de l’écrit scientifique peuvent servir la formation à l’écriture de la thèse de doctorat. Ce texte reprend les résultats de plusieurs travaux de recherche portant sur la comparaison entre les pratiques des experts (à partir de l’analyse d’un corpus d’articles en linguistique) et les pratiques d’étudiants de niveaux différents (à partir de l’analyse de corpus de rapports de stages, de chapitres de thèse ou d’articles rédigés par des doctorants). Ces résultats sont exploités didactiquement sous la forme de différents exercices dont l’objectif est de favoriser auprès des jeunes chercheurs des prises de conscience visant à travailler trois dimensions énonciatives : le positionnement de l’auteur du texte (comment prendre position dans un texte à visée objectivante), la légitimation de son objet d’étude (comment exposer les enjeux de sa recherche) et l’insertion des sources (comment intégrer dans son texte les textes d’autrui). Silvânia Siebert2014-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 543-568Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 543-5681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158/1554Boch, Françoiseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2158Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
Conducir candidatos al doctorado en la escritura de la tesis por la exploración de estudios descriptivos de la escritura científica
Conduzir doutorandos na escrita da tese pela exploração de estudos descritivos da escrita científica
Former les doctorants à l’écriture de la thèse en exploitant les études descriptives de l’écrit scientifique
title Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
spellingShingle Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
Boch, Françoise
Scientific writing
Enunciative approaches
Doctoral formation
Escritura científica
Abordajes enunciativos
Formación doctoral
Escrita científica
Abordagens enunciativas
Formação doutoral
Écrit scientifique
Approches énonciatives
Formation doctorale
title_short Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
title_full Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
title_fullStr Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
title_full_unstemmed Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
title_sort Conducting doctoral candidates in the writing of their dissertations by means of exploring descriptive studies in scientific writing
author Boch, Françoise
author_facet Boch, Françoise
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boch, Françoise
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific writing
Enunciative approaches
Doctoral formation
Escritura científica
Abordajes enunciativos
Formación doctoral
Escrita científica
Abordagens enunciativas
Formação doutoral
Écrit scientifique
Approches énonciatives
Formation doctorale
topic Scientific writing
Enunciative approaches
Doctoral formation
Escritura científica
Abordajes enunciativos
Formación doctoral
Escrita científica
Abordagens enunciativas
Formação doutoral
Écrit scientifique
Approches énonciatives
Formation doctorale
description This paper aims at presenting how enunciative approaches to scientific writing can contribute to the writing of doctoral dissertations. The results of a number of works are retaken, which relate to the comparison between the practice by specialists (from the analysis of a corpus composed of essays on Linguistics), and the practice by students at different levels (from a corpus composed of academic reports, dissertation chapters, or essays written by doctoral candidates). Such results are didactically explored as different exercises, which aim at allowing young researchers to work within three enunciative dimensions: the positioning of the author of the text (how to take a position in an objective text), the legitimating of his/her study object (how to present the bets in one’s research), and the intersection of the sources (how to integrate in one’s text the texts by others)..
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2158/1554
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 543-568
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 543-568
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572637986816