Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Oliveira, Flávia Cristina Candido de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417
Resumo: The objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction.
id UNISUL-3_96a5403913084c6a9053c693ffaf9b19
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2417
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative textsOrganizadores temporales y pronombres en la construcción del texto narrativoOrganizadores temporais e pronomes na construção do texto narrativoSchool narrativeTemporal discourse markersPronounsProsa narrativa en la escuelaOrganizadores temporalesPronombresProsa escolar narrativaOrganizadores temporaisPronomesThe objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction.Ese artigo tiene como objetivo analizar producciones textuales de alumnos del 6º año de la Educación Básica, verificando como son utilizadas por ellos las categorías de los organizadores temporales – adverbios y conjunciones subordinantes – y de los pronombres en el género cuento popular. Como teorías de base son tomadas aquellas propuestas por Adam (2008) y por Bronckart (2007) – este último tiene, en la investigación, el carácter complementario para el primero autor –, y como metodología fue utilizada la propuesta de Schneuwly y Dolz (2004). Fue posible concluir con la investigación que las dos categorías y la orientación dada por el profesor para la producción de textos en clase auxilian en la construcción del texto narrativo. Este artigo tem como objetivo analisar produções textuais de alunos de 6º ano do ensino fundamental II, verificando como são utilizadas por eles as categorias dos organizadores temporais – advérbios e conjunções subordinativas – e dos pronomes no gênero conto popular. Tomamos como teorias de base as propostas de Adam (2008) e de Bronckart (2007) – este último tem o caráter, na pesquisa, de complementar o primeiro autor –, e como metodologia nos utilizamos da proposta de Schneuwly e Dolz (2004). Pudemos concluir com a pesquisa que as duas categorias e a orientação dada pelo professor para a produção de textos em sala de aula auxiliam na construção do texto narrativo. Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 29-47Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 29-471982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417/1706Sousa, Maria Margarete Fernandes deOliveira, Flávia Cristina Candido deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2417Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
Organizadores temporales y pronombres en la construcción del texto narrativo
Organizadores temporais e pronomes na construção do texto narrativo
title Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
spellingShingle Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
Sousa, Maria Margarete Fernandes de
School narrative
Temporal discourse markers
Pronouns
Prosa narrativa en la escuela
Organizadores temporales
Pronombres
Prosa escolar narrativa
Organizadores temporais
Pronomes
title_short Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
title_full Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
title_fullStr Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
title_full_unstemmed Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
title_sort Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
author Sousa, Maria Margarete Fernandes de
author_facet Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Oliveira, Flávia Cristina Candido de
author_role author
author2 Oliveira, Flávia Cristina Candido de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Oliveira, Flávia Cristina Candido de
dc.subject.por.fl_str_mv School narrative
Temporal discourse markers
Pronouns
Prosa narrativa en la escuela
Organizadores temporales
Pronombres
Prosa escolar narrativa
Organizadores temporais
Pronomes
topic School narrative
Temporal discourse markers
Pronouns
Prosa narrativa en la escuela
Organizadores temporales
Pronombres
Prosa escolar narrativa
Organizadores temporais
Pronomes
description The objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417/1706
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 29-47
Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 29-47
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574751916032