Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417 |
Resumo: | The objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction. |
id |
UNISUL-3_96a5403913084c6a9053c693ffaf9b19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2417 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative textsOrganizadores temporales y pronombres en la construcción del texto narrativoOrganizadores temporais e pronomes na construção do texto narrativoSchool narrativeTemporal discourse markersPronounsProsa narrativa en la escuelaOrganizadores temporalesPronombresProsa escolar narrativaOrganizadores temporaisPronomesThe objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction.Ese artigo tiene como objetivo analizar producciones textuales de alumnos del 6º año de la Educación Básica, verificando como son utilizadas por ellos las categorías de los organizadores temporales – adverbios y conjunciones subordinantes – y de los pronombres en el género cuento popular. Como teorías de base son tomadas aquellas propuestas por Adam (2008) y por Bronckart (2007) – este último tiene, en la investigación, el carácter complementario para el primero autor –, y como metodología fue utilizada la propuesta de Schneuwly y Dolz (2004). Fue posible concluir con la investigación que las dos categorías y la orientación dada por el profesor para la producción de textos en clase auxilian en la construcción del texto narrativo. Este artigo tem como objetivo analisar produções textuais de alunos de 6º ano do ensino fundamental II, verificando como são utilizadas por eles as categorias dos organizadores temporais – advérbios e conjunções subordinativas – e dos pronomes no gênero conto popular. Tomamos como teorias de base as propostas de Adam (2008) e de Bronckart (2007) – este último tem o caráter, na pesquisa, de complementar o primeiro autor –, e como metodologia nos utilizamos da proposta de Schneuwly e Dolz (2004). Pudemos concluir com a pesquisa que as duas categorias e a orientação dada pelo professor para a produção de textos em sala de aula auxiliam na construção do texto narrativo. Silvânia Siebert2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 29-47Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 29-471982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417/1706Sousa, Maria Margarete Fernandes deOliveira, Flávia Cristina Candido deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2417Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts Organizadores temporales y pronombres en la construcción del texto narrativo Organizadores temporais e pronomes na construção do texto narrativo |
title |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
spellingShingle |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts Sousa, Maria Margarete Fernandes de School narrative Temporal discourse markers Pronouns Prosa narrativa en la escuela Organizadores temporales Pronombres Prosa escolar narrativa Organizadores temporais Pronomes |
title_short |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
title_full |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
title_fullStr |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
title_full_unstemmed |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
title_sort |
Temporal discourse markers and pronouns in the construction of narrative texts |
author |
Sousa, Maria Margarete Fernandes de |
author_facet |
Sousa, Maria Margarete Fernandes de Oliveira, Flávia Cristina Candido de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Flávia Cristina Candido de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Maria Margarete Fernandes de Oliveira, Flávia Cristina Candido de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School narrative Temporal discourse markers Pronouns Prosa narrativa en la escuela Organizadores temporales Pronombres Prosa escolar narrativa Organizadores temporais Pronomes |
topic |
School narrative Temporal discourse markers Pronouns Prosa narrativa en la escuela Organizadores temporales Pronombres Prosa escolar narrativa Organizadores temporais Pronomes |
description |
The objective of this article is to analyze textual productions of sixth grade students from a Brazilian elementary school, verifying how they apply the categories of temporal discourse markers – adverbs and subordinating conjunctions – and of pronouns in the folk tale. The theories of Adam (2008) and Bronckart (2007) are the basis of this study, in which the latter complements the first one. The methodology used in the study is based on Schneuwly's and Dolz's proposal (2004). We could conclude with this research that the two categories and the guidance given by the teacher for the texts production in the classroom collaborate for the narrative text construction. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2417/1706 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 14 No. 1 (2014); p. 29-47 Linguagem em (Dis)curso; v. 14 n. 1 (2014); p. 29-47 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574751916032 |