Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ticks, Luciane Kirchhof
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Eliseu Alves da, Brum, Maísa Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497
Resumo: This article discusses the reflexive process developed with teachers from different disciplines working in a public school in Santa Maria (RS), within a continuing education program. This process was configured and implemented as a collaborative research investigation (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008), taking into account the participants’ (from the public school) needs and specificities. The results point to the fact that the work developed allowed not only the reconfiguration of participants’ teaching and learning representations, but the constitution of new identities, giving support to future investigations of our research group in other school contexts.
id UNISUL-3_d0dff998e4f984f6d44caaf12c0122ab
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1497
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processesLa investigación colaborativa socialmente situada en el contexto escolar: procesos dialógicos posiblesA pesquisa colaborativa socialmente situada no contexto escolar: processos dialógicos possíveisSocially situated collaborative researchTeacher continuing education programTeaching and learning representationsInvestigación colaborativa socialmente situadaFormación continuada de profesoresRepresentaciones de enseñar y aprenderPesquisa colaborativa socialmente situadaFormação continuada de professoresRepresentações de ensinar e aprenderThis article discusses the reflexive process developed with teachers from different disciplines working in a public school in Santa Maria (RS), within a continuing education program. This process was configured and implemented as a collaborative research investigation (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008), taking into account the participants’ (from the public school) needs and specificities. The results point to the fact that the work developed allowed not only the reconfiguration of participants’ teaching and learning representations, but the constitution of new identities, giving support to future investigations of our research group in other school contexts.Este artículo discute el proceso reflexivo desarrollado con profesores de diferentes disciplinas de una escuela pública de Santa Maria (RS) durante la realización de un programa de formación continuada. Ese proceso fue configurado e implementado dentro de una perspectiva colaborativa de investigación (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008), tomando como punto de partida las necesidades y especificidades de los participantes (de la escuela pública). Los resultados del análisis destacan que el trabajo desarrollado en la escuela permitió la reconfiguración no apenas de las representaciones de enseñar y aprender de los participantes, como también la constitución de nuevas identidades de profesores, además de subsidiar futuras investigaciones de nuestro grupo em otros contextos escolares.Este artigo discute o processo reflexivo desenvolvido com professores de diferentes disciplinas de uma escola pública de Santa Maria (RS) durante a realização de um programa de formação continuada. Esse processo foi configurado e implementado dentro de uma perspectiva colaborativa de investigação (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008), tomando como ponto de partida as necessidades e especificidades dos participantes (da escola pública). Os resultados da análise destacam que o trabalho desenvolvido na escola permitiu a reconfiguração não apenas das representações de ensinar e aprender dos participantes, como também a constituição de novas identidades de professores, além de subsidiarem futuras pesquisas de nosso grupo em outros contextos escolares. Silvânia Siebert2013-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 1 (2013); p. 117-156Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 1 (2013); p. 117-1561982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497/1153Ticks, Luciane KirchhofSilva, Eliseu Alves daBrum, Maísa Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1497Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
La investigación colaborativa socialmente situada en el contexto escolar: procesos dialógicos posibles
A pesquisa colaborativa socialmente situada no contexto escolar: processos dialógicos possíveis
title Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
spellingShingle Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
Ticks, Luciane Kirchhof
Socially situated collaborative research
Teacher continuing education program
Teaching and learning representations
Investigación colaborativa socialmente situada
Formación continuada de profesores
Representaciones de enseñar y aprender
Pesquisa colaborativa socialmente situada
Formação continuada de professores
Representações de ensinar e aprender
title_short Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
title_full Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
title_fullStr Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
title_full_unstemmed Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
title_sort Socially situated collaborative research in a school context: possible dialogic processes
author Ticks, Luciane Kirchhof
author_facet Ticks, Luciane Kirchhof
Silva, Eliseu Alves da
Brum, Maísa Helena
author_role author
author2 Silva, Eliseu Alves da
Brum, Maísa Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ticks, Luciane Kirchhof
Silva, Eliseu Alves da
Brum, Maísa Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Socially situated collaborative research
Teacher continuing education program
Teaching and learning representations
Investigación colaborativa socialmente situada
Formación continuada de profesores
Representaciones de enseñar y aprender
Pesquisa colaborativa socialmente situada
Formação continuada de professores
Representações de ensinar e aprender
topic Socially situated collaborative research
Teacher continuing education program
Teaching and learning representations
Investigación colaborativa socialmente situada
Formación continuada de profesores
Representaciones de enseñar y aprender
Pesquisa colaborativa socialmente situada
Formação continuada de professores
Representações de ensinar e aprender
description This article discusses the reflexive process developed with teachers from different disciplines working in a public school in Santa Maria (RS), within a continuing education program. This process was configured and implemented as a collaborative research investigation (MAGALHÃES; FIDALGO, 2008), taking into account the participants’ (from the public school) needs and specificities. The results point to the fact that the work developed allowed not only the reconfiguration of participants’ teaching and learning representations, but the constitution of new identities, giving support to future investigations of our research group in other school contexts.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1497/1153
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 1 (2013); p. 117-156
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 1 (2013); p. 117-156
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574733041664