Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bortolotto, Nelita
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Guimarães, Joice Eloi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867
Resumo: In this paper we discuss the relationship between discursive and linguistic dimensions by analyzing the pedagogical practices of a teacher who joined the methodology of the Portuguese Language Program Olympics – Writing the Future (PLO in Portuguese acronym). Grounded in dialogical theory of language (Bakhtin and his Circle), this methodology builds on the work with the genres of speech, which is why we also support us in these theoretical assumptions also support the analysis. We highlight how, in development work, the teacher sought to take into account the language in its complexity, covering its historical, social and dialogical dimension, seeking to overtake the methodology seated in the language of vision as a system. However, the teacher experienced the confrontation between died and new, between the linguistic and discursive, still tending their practice to the linguistic dimension. Still, the results indicate that this methodology represents a new move towards progressive achievement of discursive autonomy.
id UNISUL-3_d505ec64717a24389dd5caea24b5db0a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3867
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practiceDimensiones discursivas y lingüísticas en el campo de la enseñanza de la lengua portuguesa – notas de una práctica docenteDimensões discursivas e linguísticas no campo do ensino da língua portuguesa – notas de uma prática docenteTeacher educationTeachingLearningPortuguese languageDialogismEntrenamiento docenteEnseñanzaAprendizajeLengua portuguesaDialogismoFormação docenteEnsinoAprendizagemLíngua portuguesaDialogismoIn this paper we discuss the relationship between discursive and linguistic dimensions by analyzing the pedagogical practices of a teacher who joined the methodology of the Portuguese Language Program Olympics – Writing the Future (PLO in Portuguese acronym). Grounded in dialogical theory of language (Bakhtin and his Circle), this methodology builds on the work with the genres of speech, which is why we also support us in these theoretical assumptions also support the analysis. We highlight how, in development work, the teacher sought to take into account the language in its complexity, covering its historical, social and dialogical dimension, seeking to overtake the methodology seated in the language of vision as a system. However, the teacher experienced the confrontation between died and new, between the linguistic and discursive, still tending their practice to the linguistic dimension. Still, the results indicate that this methodology represents a new move towards progressive achievement of discursive autonomy.En este texto se discute la relación entre dimensiones discursivas y lingüísticas por análisis de la práctica pedagógica de una profesora que se ha adherido a la metodología del Programa Olimpíada de la Lengua Portuguesa – Escribiendo el Futuro (OLP). Basada en la teoría dialógica del lenguaje (Bajtín y su Círculo), esa metodología toma como base el trabajo con los géneros del discurso, razón por la que también eses supuestos teóricos fundamentan el análisis. Se destaca que, así, en desarrollo del trabajo, la profesora ha procurado levar en cuenta el lenguaje en su complexidad, cubriendo su dimensión histórica, social y dialógica, buscando el paso de la metodología asentada en una visión de lengua como sistema. Sin embargo, la profesora ha vivido la confrontación entre el viejo y el nuevo, entre el lingüístico y el discursivo, aun tendiendo su práctica para la dimensión lingüística. Así mismo los resultados permitiendo afirmar que esa metodología traduce un nuevo caminar en el curso de una conquista progresiva de la autonomía discursiva.Neste texto discute-se a relação entre dimensões discursivas e linguísticas pela análise da prática pedagógica de uma professora que aderiu à metodologia do Programa Olimpíada da Língua Portuguesa – Escrevendo o Futuro (OLP). Alicerçada na teoria dialógica da linguagem (Bakhtin e seu Círculo), essa metodologia toma como base o trabalho com os gêneros do discurso, razão por que esses pressupostos teóricos fundamentam a análise. Destaca-se assim que, no desenvolvimento do trabalho, a professora procurou levar em conta a linguagem em sua complexidade, abarcando sua dimensão histórica, social e dialógica, buscando a ultrapassagem da metodologia assentada na visão de língua como sistema. No entanto, a professora vivenciou o confronto entre o dado e o novo, entre o linguístico e o discursivo, tendendo ainda sua prática para a dimensão linguística. Mesmo assim, os resultados permitem afirmar que essa metodologia traduz um novo caminhar rumo à conquista progressiva da autonomia discursiva.Silvânia Siebert2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 353-368Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 353-3681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867/2688Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBortolotto, NelitaGuimarães, Joice Eloi2016-08-19T14:52:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3867Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-08-19T14:52:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
Dimensiones discursivas y lingüísticas en el campo de la enseñanza de la lengua portuguesa – notas de una práctica docente
Dimensões discursivas e linguísticas no campo do ensino da língua portuguesa – notas de uma prática docente
title Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
spellingShingle Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
Bortolotto, Nelita
Teacher education
Teaching
Learning
Portuguese language
Dialogism
Entrenamiento docente
Enseñanza
Aprendizaje
Lengua portuguesa
Dialogismo
Formação docente
Ensino
Aprendizagem
Língua portuguesa
Dialogismo
title_short Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
title_full Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
title_fullStr Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
title_full_unstemmed Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
title_sort Discursive and linguistic dimensions in the field of Portuguese Language teaching – notes of a teaching practice
author Bortolotto, Nelita
author_facet Bortolotto, Nelita
Guimarães, Joice Eloi
author_role author
author2 Guimarães, Joice Eloi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bortolotto, Nelita
Guimarães, Joice Eloi
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher education
Teaching
Learning
Portuguese language
Dialogism
Entrenamiento docente
Enseñanza
Aprendizaje
Lengua portuguesa
Dialogismo
Formação docente
Ensino
Aprendizagem
Língua portuguesa
Dialogismo
topic Teacher education
Teaching
Learning
Portuguese language
Dialogism
Entrenamiento docente
Enseñanza
Aprendizaje
Lengua portuguesa
Dialogismo
Formação docente
Ensino
Aprendizagem
Língua portuguesa
Dialogismo
description In this paper we discuss the relationship between discursive and linguistic dimensions by analyzing the pedagogical practices of a teacher who joined the methodology of the Portuguese Language Program Olympics – Writing the Future (PLO in Portuguese acronym). Grounded in dialogical theory of language (Bakhtin and his Circle), this methodology builds on the work with the genres of speech, which is why we also support us in these theoretical assumptions also support the analysis. We highlight how, in development work, the teacher sought to take into account the language in its complexity, covering its historical, social and dialogical dimension, seeking to overtake the methodology seated in the language of vision as a system. However, the teacher experienced the confrontation between died and new, between the linguistic and discursive, still tending their practice to the linguistic dimension. Still, the results indicate that this methodology represents a new move towards progressive achievement of discursive autonomy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3867/2688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)curso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 353-368
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 353-368
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575147229184