The body in the urban space: between discipline, punish and signify
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3861 |
Resumo: | The body, as discursive object is a significant materiality, in which return and resound memories and discourses, introducing identifying processes. In this way, we think how the body, in the urban space, has been represented and understood as textuality. We do this by two points of view: by Foucault and by Pêcheux, emphasizing that the discourse is the meeting point between both. On one hand, we attempt for a disciplined and punished body and for a coercive society that authorizes, by itself, the justice; and on the other hand, for the ideology that naturalizes the discipline and punish, and the memories that means discursive practices around of to ‘make’ justice, judge and condemn. Thereunto, we take a part of Veja magazine cover (February, 2014), in view of the disciplined and punished body and the body that means by memory and ideology in a society that represents itself as righteous, but not always just. |
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The body in the urban space: between discipline, punish and signifyEl cuerpo en el espacio urbano: entre disciplina, punición y significaciónO corpo no espaço urbano: entre o vigiar, o punir e o significarDiscourseBodyHistoricityMemoryPowerDiscursoCuerpoHistoricidadMemoriaPoderDiscursoCorpoHistoricidadeMemóriaPoderThe body, as discursive object is a significant materiality, in which return and resound memories and discourses, introducing identifying processes. In this way, we think how the body, in the urban space, has been represented and understood as textuality. We do this by two points of view: by Foucault and by Pêcheux, emphasizing that the discourse is the meeting point between both. On one hand, we attempt for a disciplined and punished body and for a coercive society that authorizes, by itself, the justice; and on the other hand, for the ideology that naturalizes the discipline and punish, and the memories that means discursive practices around of to ‘make’ justice, judge and condemn. Thereunto, we take a part of Veja magazine cover (February, 2014), in view of the disciplined and punished body and the body that means by memory and ideology in a society that represents itself as righteous, but not always just.El cuerpo, como objeto discursivo, es una materialidad significante por medio de la cual retornan y resuenan memorias y discursos, instaurando procesos de identificación. En este sentido, se piensa en las formas como el cuerpo viene siendo representado y leído, en el espacio urbano, como una textualidad. Se hace ello por medio de dos miradas teóricas: de Foucault y de Pêcheux, resaltando que el discurso constituye el punto de encuentro entre los dos. De un lado se atenta para el cuerpo vigiado y punido, y para una sociedad coercitiva, que se autoriza hacer justicia, y de otro para la ideología que naturaliza el vigiar, el punir y las memorias que significan las prácticas discursivas alrededor del ‘hacer’ justicia, del juzgar y del condenar. Para ello se recorta la cubierta de la revista Veja (febrero de 2014), teniendo en vista el cuerpo vigiado y punido y el cuerpo que significa por la memoria y por la ideología en una sociedad que se representa como justiciera, pero ni siempre justa.O corpo, como objeto discursivo, é uma materialidade significante, pela qual retornam e ressoam memórias e discursos, instaurando processos de identificação. Neste sentido, pensa-se nas formas como o corpo vem sendo representado e lido, no espaço urbano, como uma textualidade. Faz-se isso por meio de dois olhares teóricos: o de Foucault e o de Pêcheux, ressaltando que o discurso constitui o ponto de encontro entre os dois. De um lado, atenta-se para o corpo vigiado e punido e para uma sociedade coercitiva, que se autoriza a fazer justiça e, de outro, para a ideologia que naturaliza o vigiar, o punir e as memórias que significam as práticas discursivas em torno do “fazer” justiça, do julgar e do condenar. Para isso, recorta-se a capa da revista Veja (fevereiro de 2014), tendo em vista o corpo vigiado e punido e o corpo que significa pela memória e pela ideologia em uma sociedade que se representa como justiceira, mas nem sempre justa.Silvânia Siebert2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3861Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 2 (2016); 227-244Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 2 (2016); 227-2441982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/3861/2682Copyright (c) 2016 Linguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVenturini, Maria CleciLachovski, Marilda Aparecida2016-08-19T14:52:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3861Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-08-19T14:52:57Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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