From the gaze to language: procedures for the production of knowledge - a Foucaultian discourse analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/261 |
Resumo: | The constitution of knowledge is possible through certain procedures. In this paper, I see language as a procedure in a similar way to Foucault’s work on the gaze (in Birth of Clinic). Language is thus seen as a procedure that enables a certain configuration of what the gaze produces as an objet. I analyse, then, the way a certain object (hysteria) is thought and produced through a clinical gaze (by Charcot) and through language (by Freud). Finally, I think about language as a procedure in the field of psychoanalysis, from the perspective of what Foucault calls “tactics of confession”, a characteristic of christian practices. |
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From the gaze to language: procedures for the production of knowledge - a Foucaultian discourse analysisDe la mirada al lenguaje: procedimientos para la producción del saber – un análisis foucaultiano del discursoDu regard au langage: procédés pour la production du savoir – une analyse foucaltienne du discoursDo olhar à linguagem: procedimentos para a produção de saber – uma análise foucaultiana do discursoGazeLanguageProcedureObjectConfessionMiradaLenguajeProcedimientoObjetoConfesiónRegardLangageProcédéObjetConfessionOlharLinguagemProcedimentoObjetoConfissãoThe constitution of knowledge is possible through certain procedures. In this paper, I see language as a procedure in a similar way to Foucault’s work on the gaze (in Birth of Clinic). Language is thus seen as a procedure that enables a certain configuration of what the gaze produces as an objet. I analyse, then, the way a certain object (hysteria) is thought and produced through a clinical gaze (by Charcot) and through language (by Freud). Finally, I think about language as a procedure in the field of psychoanalysis, from the perspective of what Foucault calls “tactics of confession”, a characteristic of christian practices.La constitución de un saber es posible mediante determinados procedimientos. En este estudio me propongo a pensar en lenguaje como procedimiento desde la manera como Foucault reflite sobre la mirada (en Nacimiento de la Clínica),tomada como procedimiento que posibilita una cierta configuración de aquello que la propia mirada produce como objeto. Analizo, entonces, la forma por la cual un objeto de saber (la histería) es pensado y producido mediante lenguaje (por Freud) .Por fin, reflito sobre la especificidad de este último procedimiento en psicoanálisis, desde lo que Foucault llama de “táctica de confesión”, característica de una cierta práctica cristiana.La constitution d’un savoir devient possible selon certains procédés. Dans cet article, je me propose à réfléchir sur le langage comme un procédé, à partir de la façon dont Foucault raisonne sur le regard (in Naissance de la Clinique), pris comme un procédé qui rend possible une certaine configuration de cela dont le regard lui-même coupe/produit comme un objet. J’analyse, alors, la forme selon laquelle un certain objet du savoir (l’hystérie) se fait penser et produire selon le regard clinique (par Charcot) et selon le langage par Freud). Enfin, je réfléchis sur la particularisation de ce dernier procédé en psychanalyse à partir de ce que Foucault appelle la “tactique de la confession”, caractéristique d’une certaine pratique chrétienne.A constituição de um saber é possível mediante determinados procedimentos. Neste artigo, me proponho a pensar a linguagem como procedimento a partir da maneira como Foucault reflete sobre o olhar (em Nascimento da Clínica), tomado como procedimento que possibilita uma certa configuração daquilo que o próprio olhar recorta/produz como objeto. Analiso, então, a forma pela qual um dado objeto de saber (a histeria) é pensado e produzido mediante olhar clínico (por Charcot) e mediante linguagem (por Freud). Por fim, reflito sobre a especificidade deste último procedimento em psicanálise a partir do que Foucault chama de “tática de confissão”, característica de uma certa prática cristã.Silvânia Siebert2010-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/261Linguagem em (Dis)curso; Vol. 4 No. 1 (2003); p. 167-184Linguagem em (Dis)curso; v. 4 n. 1 (2003); p. 167-1841982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/261/275Severo, Cristine Görskiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-10-21T13:13:36Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/261Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-10-21T13:13:36Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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The constitution of knowledge is possible through certain procedures. In this paper, I see language as a procedure in a similar way to Foucault’s work on the gaze (in Birth of Clinic). Language is thus seen as a procedure that enables a certain configuration of what the gaze produces as an objet. I analyse, then, the way a certain object (hysteria) is thought and produced through a clinical gaze (by Charcot) and through language (by Freud). Finally, I think about language as a procedure in the field of psychoanalysis, from the perspective of what Foucault calls “tactics of confession”, a characteristic of christian practices. |
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