PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125 |
Resumo: | The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher. |
id |
UNISUL-4_08672168a90bd800b8102dffb17e78b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20125 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANOReflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher.El desarrollo del Pensamiento Crítico (PC) es fundamental para que se pueda pensar de forma racional y reflexiva, centrada en lo que se debe creer y hacer. En este sentido, es fundamental el debate sobre el uso de Metodologías de Enseñanza (ME) que propicien el desarrollo del PC en la formación de los estudiantes, futuros ciudadanos. Nuestro objetivo fue investigar el potencial del desarrollo de PC en las principales ME utilizados en el contexto colombiano para enseñar Ciencias. La presente investigación se configura como una investigación cualitativa en educación, de carácter documental, desarrollada en tres etapas: preanálisis, exploración del material y tratamiento e interpretación de los resultados. A partir de los datos analizados, percibimos que la ME que más promueve el PC es la Pedagogía de Proyectos, seguida de: enseñar por la investigación, enseñar por la investigación/educar por la investigación, la experimentación investigativa y la resolución de problemas. También nos dimos cuenta de que todos los ME analizados pueden promover PC en Ciencias, cuando bien mediado por el profesor.O desenvolvimento do Pensamento Crítico (PC) é imprescindível para que se possa pensar de forma racional e reflexiva, com foco naquilo que se deve acreditar e fazer. Nesse sentido, é indispensável o debate sobre o uso de Metodologias de Ensino (ME) que incentivem o desenvolvimento do PC na formação dos alunos, futuros cidadãos. Objetivamos investigar o potencial de desenvolvimento do PC nas principais ME utilizadas no contexto colombiano para ensinar Ciências. A presente pesquisa configura-se como uma pesquisa qualitativa em educação, de caráter documental, desenvolvida em três etapas: pré-análise, exploração do material e tratamento e interpretação dos resultados. A partir dos dados analisados, percebemos que a ME que melhor promove o PC é a Pedagogia de Projetos, seguida por: ensino pela investigação, ensino por pesquisa/educar pela pesquisa, experimentação investigativa e resolução de problemas. Percebemos ainda que todas as ME analisadas podem promover o PC em Ciências, quando bem mediadas pelo professor.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2012510.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 59-772179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125/19100Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos da Silva, VictóriaLopes da Cruz, Letianeda Costa Güllich, Roque Ismael2024-02-05T19:20:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20125Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T19:20:10Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
title |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
spellingShingle |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO Santos da Silva, Victória Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina. |
title_short |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
title_full |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
title_fullStr |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
title_full_unstemmed |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
title_sort |
PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO |
author |
Santos da Silva, Victória |
author_facet |
Santos da Silva, Victória Lopes da Cruz, Letiane da Costa Güllich, Roque Ismael |
author_role |
author |
author2 |
Lopes da Cruz, Letiane da Costa Güllich, Roque Ismael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos da Silva, Victória Lopes da Cruz, Letiane da Costa Güllich, Roque Ismael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina. |
topic |
Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina. |
description |
The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125 10.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125/19100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 59-77 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745969311744 |