PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos da Silva, Victória
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes da Cruz, Letiane, da Costa Güllich, Roque Ismael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125
Resumo: The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher.
id UNISUL-4_08672168a90bd800b8102dffb17e78b3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20125
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANOReflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher.El desarrollo del Pensamiento Crítico (PC) es fundamental para que se pueda pensar de forma racional y reflexiva, centrada en lo que se debe creer y hacer. En este sentido, es fundamental el debate sobre el uso de Metodologías de Enseñanza (ME) que propicien el desarrollo del PC en la formación de los estudiantes, futuros ciudadanos. Nuestro objetivo fue investigar el potencial del desarrollo de PC en las principales ME utilizados en el contexto colombiano para enseñar Ciencias. La presente investigación se configura como una investigación cualitativa en educación, de carácter documental, desarrollada en tres etapas: preanálisis, exploración del material y tratamiento e interpretación de los resultados. A partir de los datos analizados, percibimos que la ME que más promueve el PC es la Pedagogía de Proyectos, seguida de: enseñar por la investigación, enseñar por la investigación/educar por la investigación, la experimentación investigativa y la resolución de problemas. También nos dimos cuenta de que todos los ME analizados pueden promover PC en Ciencias, cuando bien mediado por el profesor.O desenvolvimento do Pensamento Crítico (PC) é imprescindível para que se possa pensar de forma racional e reflexiva, com foco naquilo que se deve acreditar e fazer. Nesse sentido, é indispensável o debate sobre o uso de Metodologias de Ensino (ME) que incentivem o desenvolvimento do PC na formação dos alunos, futuros cidadãos. Objetivamos investigar o potencial de desenvolvimento do PC nas principais ME utilizadas no contexto colombiano para ensinar Ciências. A presente pesquisa configura-se como uma pesquisa qualitativa em educação, de caráter documental,  desenvolvida em três etapas: pré-análise, exploração do material e tratamento e interpretação dos resultados. A partir dos dados analisados, percebemos que a ME que melhor promove o PC é a Pedagogia de Projetos, seguida por: ensino pela investigação, ensino por pesquisa/educar pela pesquisa, experimentação investigativa e resolução de problemas. Percebemos ainda que todas as ME analisadas podem promover o PC em Ciências, quando bem mediadas pelo professor.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2012510.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 59-772179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125/19100Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos da Silva, VictóriaLopes da Cruz, Letianeda Costa Güllich, Roque Ismael2024-02-05T19:20:10Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20125Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T19:20:10Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
title PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
spellingShingle PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
Santos da Silva, Victória
Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.
title_short PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
title_full PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
title_fullStr PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
title_full_unstemmed PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
title_sort PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO
author Santos da Silva, Victória
author_facet Santos da Silva, Victória
Lopes da Cruz, Letiane
da Costa Güllich, Roque Ismael
author_role author
author2 Lopes da Cruz, Letiane
da Costa Güllich, Roque Ismael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos da Silva, Victória
Lopes da Cruz, Letiane
da Costa Güllich, Roque Ismael
dc.subject.por.fl_str_mv Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.
topic Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.
description The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125
10.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20125/19100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. Especial (2023): Pensamento Crítico na Educação: Relevância, Contribuições e Desafios; 59-77
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745969311744