O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642 |
Resumo: | This paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period. |
id |
UNISUL-4_0a3f9b3af38f27c43c316607cbc86cd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18642 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA Ensino RemotoAtuação DocenteIFTMIFTMRemote Learning Teaching PerformanceAprendizaje Remoto Desempeño Docente IFTMThis paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los desafíos, dificultades y alternativas para la impartición de clases en el contexto de la Pandemia del Covid-19. El lugar de la investigación fue el Instituto Federal del Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, específicamente en los Cursos Técnicos Integrados a la Enseñanza Media. Como metodología se recurrió a la investigación cualitativa. Se entrevistó a seis docentes que trabajaban en la enseñanza media en el contexto de la enseñanza a distancia. La investigación reveló las innumerables dificultades experimentadas por los profesores y las posibles alternativas que se llevaron a cabo. El estudio también mostró desigualdad de oportunidades en el acceso a la educación, ya que muchos estudiantes no tenían internet de calidad y/o dispositivos digitales para seguir las clases. Este hecho revela indicios de los grandes desafíos que enfrentará la Educación en la pospandemia. Este artigo tem como objetivo refletir sobre os desafios, as dificuldades e as alternativas para ministrar aulas no contexto da Pandemia da Covid-19. O lócus da pesquisa foi o Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, de forma específica nos Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio. Como metodologia recorreu à pesquisa qualitativa. Foram entrevistados(as) seis professores(as) que atuaram, no Ensino Médio, no contexto do ensino remoto. A investigação revelou as inúmeras dificuldades vivenciadas pelos(as) docentes e as alternativas possíveis que foram realizadas. O estudo também evidenciou a desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino, pois muitos(as) estudantes não tinham internet de qualidade e/ou aparelhos digitais para acompanhar as aulas. Esse fato revela sinais dos grandes desafios que a Educação enfrentará no período pós-pandemia.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1864210.59306/poiesis.v17e31202338-55Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 38-552179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642/13483Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes da Silva Júnior, AstrogildoVieira da Cunha, Paula Adriana2023-07-24T18:20:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18642Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:20:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
title |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
spellingShingle |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo Ensino Remoto Atuação Docente IFTM IFTM Remote Learning Teaching Performance Aprendizaje Remoto Desempeño Docente IFTM |
title_short |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
title_full |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
title_fullStr |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
title_full_unstemmed |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
title_sort |
O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA |
author |
Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo |
author_facet |
Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo Vieira da Cunha, Paula Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Vieira da Cunha, Paula Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo Vieira da Cunha, Paula Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Remoto Atuação Docente IFTM IFTM Remote Learning Teaching Performance Aprendizaje Remoto Desempeño Docente IFTM |
topic |
Ensino Remoto Atuação Docente IFTM IFTM Remote Learning Teaching Performance Aprendizaje Remoto Desempeño Docente IFTM |
description |
This paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642 10.59306/poiesis.v17e31202338-55 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e31202338-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642/13483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 38-55 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749397106688 |