O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vieira da Cunha, Paula Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642
Resumo: This paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period.
id UNISUL-4_0a3f9b3af38f27c43c316607cbc86cd0
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18642
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA Ensino RemotoAtuação DocenteIFTMIFTMRemote Learning Teaching PerformanceAprendizaje Remoto Desempeño Docente IFTMThis paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre los desafíos, dificultades y alternativas para la impartición de clases en el contexto de la Pandemia del Covid-19. El lugar de la investigación fue el Instituto Federal del Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, específicamente en los Cursos Técnicos Integrados a la Enseñanza Media. Como metodología se recurrió a la investigación cualitativa. Se entrevistó a seis docentes que trabajaban en la enseñanza media en el contexto de la enseñanza a distancia. La investigación reveló las innumerables dificultades experimentadas por los profesores y las posibles alternativas que se llevaron a cabo. El estudio también mostró desigualdad de oportunidades en el acceso a la educación, ya que muchos estudiantes no tenían internet de calidad y/o dispositivos digitales para seguir las clases. Este hecho revela indicios de los grandes desafíos que enfrentará la Educación en la pospandemia.  Este artigo tem como objetivo refletir sobre os desafios, as dificuldades e as alternativas para ministrar aulas no contexto da Pandemia da Covid-19. O lócus da pesquisa foi o Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, de forma específica nos Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio. Como metodologia recorreu à pesquisa qualitativa. Foram entrevistados(as) seis professores(as) que atuaram, no Ensino Médio, no contexto do ensino remoto. A investigação revelou as inúmeras dificuldades vivenciadas pelos(as) docentes e as alternativas possíveis que foram realizadas. O estudo também evidenciou a desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino, pois muitos(as) estudantes não tinham internet de qualidade e/ou aparelhos digitais para acompanhar as aulas. Esse fato revela sinais dos grandes desafios que a Educação enfrentará no período pós-pandemia.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1864210.59306/poiesis.v17e31202338-55Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 38-552179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642/13483Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes da Silva Júnior, AstrogildoVieira da Cunha, Paula Adriana2023-07-24T18:20:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/18642Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:20:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
title O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
spellingShingle O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo
Ensino Remoto
Atuação Docente
IFTM
IFTM
Remote Learning
Teaching Performance
Aprendizaje Remoto
Desempeño Docente
IFTM
title_short O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
title_full O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
title_fullStr O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
title_full_unstemmed O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
title_sort O ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM ESTUDO NO IFTM, CAMPUS UBERLÂNDIA
author Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo
author_facet Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo
Vieira da Cunha, Paula Adriana
author_role author
author2 Vieira da Cunha, Paula Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes da Silva Júnior, Astrogildo
Vieira da Cunha, Paula Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Remoto
Atuação Docente
IFTM
IFTM
Remote Learning
Teaching Performance
Aprendizaje Remoto
Desempeño Docente
IFTM
topic Ensino Remoto
Atuação Docente
IFTM
IFTM
Remote Learning
Teaching Performance
Aprendizaje Remoto
Desempeño Docente
IFTM
description This paper approaches the challenges, difficulties, and alternatives of teaching classes in the context of the Covid-19 Pandemic. The research locus was the Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Campus Uberlândia, specifically in the Technical Courses Integrated to High School. As a methodology, it resorted to qualitative research. Six teachers who worked in high school in the context of remote teaching were interviewed. The investigation revealed the countless difficulties experienced by the teachers and the possible carried out alternatives. The study also showed inequality of opportunities in access to education, as many students did not have internet and/or digital devices to follow classes. This fact reveals signs of the great challenges that Education will face in the post-pandemic period.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642
10.59306/poiesis.v17e31202338-55
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e31202338-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/18642/13483
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 38-55
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749397106688