SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
DOI: | 10.19177/prppge.v10e172016167-186 |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881 |
Resumo: | This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. |
id |
UNISUL-4_0df4e86ce203d5ee1c26c2249280ce3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3881 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
spelling |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOLPROGRAMA DE EVALUACIÓN DA APRENDIZAJE EDUCATIVO (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICOS ENTRE EVALUACIÓN Y PLAN DE ESTUDIOS DE HISTORIA EN LA ESCUELA SECUNDARIAPROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICAS ENTRE AVALIAÇÃO E CURRÍCULO DE HISTÓRIA NO ENSINO MÉDIOEducational EvaluationPAAEHistory CurriculumHigh School.Evaluación EducacionalPAAEPlan de estudio de HistoriaEscuela Secundaria.Avaliação EducacionalPAAECurrículo de HistóriaEnsino Médio.This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. Este texto tiene el objetivo de contribuir con el debate en la área de políticas públicas de evaluación, con datos analizados sobre el Programa de Evaluación de Aprendizaje Educativo (PAAE) y sus interfaces con el Plan de Estudios Común (CBC en su acrónimo en portugués) de la signatura de Historia en la Red Pública Estadual de Educación del Estado de Minas Gerais. Se buscó analizar las concepciones de evaluación y de enseñanza y aprendizaje que guían el programa, y que están presentes en el CBC. Para ello fue elegido, como referencial teórico, los autores del campo de la evaluación y del plan de estudios. Se ha constada una convergencia entre las concepciones de enseñanza de Historia presentes en la propuesta de estudios para la Enseñanza Secundaria, y los ítems de teste utilizados por lo programa, así como la necesidad de pesquisas dentro de las escuelas, como medio de llenar las lagunas existentes en los debates en el campo de la evaluación educacional y del plan de estudios. Este texto visa a contribuir com o debate na área de políticas públicas de avaliação, com dados analisados sobre o Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE) e suas interfaces com o Currículo Básico Comum (CBC) da disciplina de História na Rede Pública Estadual de Educação de Minas Gerais. Buscou-se analisar as concepções de avaliação e de ensino-aprendizagem que norteiam o programa, e que estão presentes no CBC. Para tanto, elegeu-se como referencial teórico os autores do campo da avaliação e do currículo. Constatou-se uma convergência entre as concepções de ensino de História presentes na proposta curricular para o Ensino Médio e os itens de teste utilizados pelo programa, assim como a necessidade de pesquisas no interior das escolas, como forma de preencher as lacunas existentes nos debates no campo da avaliação educacional e do currículo. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/388110.19177/prppge.v10e172016167-186Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 167-1862179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881/2699Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Alex de OliveiraGomes, Suzana dos Santos2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3881Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL PROGRAMA DE EVALUACIÓN DA APRENDIZAJE EDUCATIVO (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICOS ENTRE EVALUACIÓN Y PLAN DE ESTUDIOS DE HISTORIA EN LA ESCUELA SECUNDARIA PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICAS ENTRE AVALIAÇÃO E CURRÍCULO DE HISTÓRIA NO ENSINO MÉDIO |
title |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
spellingShingle |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL Fernandes, Alex de Oliveira Educational Evaluation PAAE History Curriculum High School. Evaluación Educacional PAAE Plan de estudio de Historia Escuela Secundaria. Avaliação Educacional PAAE Currículo de História Ensino Médio. Fernandes, Alex de Oliveira Educational Evaluation PAAE History Curriculum High School. Evaluación Educacional PAAE Plan de estudio de Historia Escuela Secundaria. Avaliação Educacional PAAE Currículo de História Ensino Médio. |
title_short |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
title_full |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
title_fullStr |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
title_full_unstemmed |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
title_sort |
SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL |
author |
Fernandes, Alex de Oliveira |
author_facet |
Fernandes, Alex de Oliveira Fernandes, Alex de Oliveira Gomes, Suzana dos Santos Gomes, Suzana dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Suzana dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Alex de Oliveira Gomes, Suzana dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Evaluation PAAE History Curriculum High School. Evaluación Educacional PAAE Plan de estudio de Historia Escuela Secundaria. Avaliação Educacional PAAE Currículo de História Ensino Médio. |
topic |
Educational Evaluation PAAE History Curriculum High School. Evaluación Educacional PAAE Plan de estudio de Historia Escuela Secundaria. Avaliação Educacional PAAE Currículo de História Ensino Médio. |
description |
This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881 10.19177/prppge.v10e172016167-186 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e172016167-186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881/2699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 167-186 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1822181766519062528 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.19177/prppge.v10e172016167-186 |