SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Alex de Oliveira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Gomes, Suzana dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881
Resumo: This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. 
id UNISUL-4_0df4e86ce203d5ee1c26c2249280ce3b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3881
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOLPROGRAMA DE EVALUACIÓN DA APRENDIZAJE EDUCATIVO (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICOS ENTRE EVALUACIÓN Y PLAN DE ESTUDIOS DE HISTORIA EN LA ESCUELA SECUNDARIAPROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICAS ENTRE AVALIAÇÃO E CURRÍCULO DE HISTÓRIA NO ENSINO MÉDIOEducational EvaluationPAAEHistory CurriculumHigh School.Evaluación EducacionalPAAEPlan de estudio de HistoriaEscuela Secundaria.Avaliação EducacionalPAAECurrículo de HistóriaEnsino Médio.This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. Este texto tiene el objetivo de contribuir con el debate en la área de políticas públicas de evaluación, con datos analizados sobre el Programa de Evaluación de Aprendizaje Educativo (PAAE) y sus interfaces con el Plan de Estudios Común (CBC en su acrónimo en portugués) de la signatura de Historia en la Red Pública Estadual de Educación del Estado de Minas Gerais. Se buscó analizar las concepciones de evaluación y de enseñanza y aprendizaje que guían el programa, y que están presentes en el CBC. Para ello fue elegido, como referencial teórico, los autores del campo de la evaluación y del plan de estudios. Se ha constada una convergencia entre las concepciones de enseñanza de Historia presentes en la propuesta de estudios para la Enseñanza Secundaria, y los ítems de teste utilizados por lo programa, así como la necesidad de pesquisas dentro de las escuelas, como medio de llenar las lagunas existentes en los debates en el campo de la evaluación educacional y del plan de estudios.  Este texto visa a contribuir com o debate na área de políticas públicas de avaliação, com dados analisados sobre o Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE) e suas interfaces com o Currículo Básico Comum (CBC) da disciplina de História na Rede Pública Estadual de Educação de Minas Gerais. Buscou-se analisar as concepções de avaliação e de ensino-aprendizagem que norteiam o programa, e que estão presentes no CBC. Para tanto, elegeu-se como referencial teórico os autores do campo da avaliação e do currículo. Constatou-se uma convergência entre as concepções de ensino de História presentes na proposta curricular para o Ensino Médio e os itens de teste utilizados pelo programa, assim como a necessidade de pesquisas no interior das escolas, como forma de preencher as lacunas existentes nos debates no campo da avaliação educacional e do currículo. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/388110.19177/prppge.v10e172016167-186Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 167-1862179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881/2699Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Alex de OliveiraGomes, Suzana dos Santos2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3881Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
PROGRAMA DE EVALUACIÓN DA APRENDIZAJE EDUCATIVO (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICOS ENTRE EVALUACIÓN Y PLAN DE ESTUDIOS DE HISTORIA EN LA ESCUELA SECUNDARIA
PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR (PAAE): INTERFACES PEDAGÓGICAS ENTRE AVALIAÇÃO E CURRÍCULO DE HISTÓRIA NO ENSINO MÉDIO
title SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
spellingShingle SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
Fernandes, Alex de Oliveira
Educational Evaluation
PAAE
History Curriculum
High School.
Evaluación Educacional
PAAE
Plan de estudio de Historia
Escuela Secundaria.
Avaliação Educacional
PAAE
Currículo de História
Ensino Médio.
title_short SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
title_full SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
title_fullStr SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
title_full_unstemmed SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
title_sort SCHOOL LEARNING EVALUATION PROGRAM (PROGRAMA DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR PAAE): PEDAGOGICAL INTERFACES BETWEEN HISTORY EVALUATION AND CURRICULUM AT HIGH SCHOOL
author Fernandes, Alex de Oliveira
author_facet Fernandes, Alex de Oliveira
Gomes, Suzana dos Santos
author_role author
author2 Gomes, Suzana dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Alex de Oliveira
Gomes, Suzana dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Evaluation
PAAE
History Curriculum
High School.
Evaluación Educacional
PAAE
Plan de estudio de Historia
Escuela Secundaria.
Avaliação Educacional
PAAE
Currículo de História
Ensino Médio.
topic Educational Evaluation
PAAE
History Curriculum
High School.
Evaluación Educacional
PAAE
Plan de estudio de Historia
Escuela Secundaria.
Avaliação Educacional
PAAE
Currículo de História
Ensino Médio.
description This study aims at contributing to the debate on the area of evaluation public policies by bringing data analysis on the School Learning Assessment Program (Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar - PAAE) and its interfaces with Common Basic Program (Currículo Básico Comum - CBC) of History discipline at the State Public Education System of Minas Gerais, Brazil. We sought to analyze the evaluation and teaching-learning conceptions that guide the Program and which are present on CBC. For such, we chose as theoretical referential authors from the field of evaluation and curriculum. We observed a convergence between the concepts of History teaching found at the curricular proposal for High School and the test items used by the Program, as well as the need for researches inside the schools as a way to fill the gaps existent on the debates of the fields of educational evaluation and curriculum. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881
10.19177/prppge.v10e172016167-186
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e172016167-186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3881/2699
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 167-186
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748231090176