TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Hércules Tolêdo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mattos, Elton Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10545
Resumo: This article aims to analyze the actions of the UFOP Bus-Library Extension Project for the training of readers, especially the training of literary readers. The specific objectives of the work are: to identify the practices of literary literacy that occurred within the scope of the Bus-Library Project work; analyze the project's contributions to the formation of readers, more specifically literary readers. The investigation is based on studies on literacy, literary literacy and reading mediation. As a research methodology, we adopted a qualitative approach through documentary research and semi-structured interviews. We point out the practices of literary literacy and the methodologies applied in each event held, such as storytelling; games and reading wheels. After analyzing the content of the collected data, we ratify the importance of the Project in the formation of readers, specifically literary readers, by appearing in communities, proposing literary activities and making books available. We also identified, in a more systematic way, how this university-community collaboration takes place.
id UNISUL-4_16afef93fe92dd29dbd5326affdcf447
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10545
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECTFORMACIÓN DE LECTORES EN EL CONTEXTO DEL PROYECTO DE EXTENSIÓN DE AUTOBUS- BIBLIOTECA UFOPFORMAÇÃO DE LEITORES NO ÂMBITO DO PROJETO DE EXTENSÃO CARRO-BIBLIOTECA DA UFOPLiterary literacyReading encouragementMobile car-library.Literacidad literariaEstímulo a la lecturaAutobús-biblioteca.Letramento literárioIncentivo à leituraCarros-Biblioteca.This article aims to analyze the actions of the UFOP Bus-Library Extension Project for the training of readers, especially the training of literary readers. The specific objectives of the work are: to identify the practices of literary literacy that occurred within the scope of the Bus-Library Project work; analyze the project's contributions to the formation of readers, more specifically literary readers. The investigation is based on studies on literacy, literary literacy and reading mediation. As a research methodology, we adopted a qualitative approach through documentary research and semi-structured interviews. We point out the practices of literary literacy and the methodologies applied in each event held, such as storytelling; games and reading wheels. After analyzing the content of the collected data, we ratify the importance of the Project in the formation of readers, specifically literary readers, by appearing in communities, proposing literary activities and making books available. We also identified, in a more systematic way, how this university-community collaboration takes place.Este artículo tiene como objetivo analizar las acciones del Proyecto de Ampliación Autobús-Biblioteca de la UFOP para la formación de lectores, especialmente la formación de lectores literarios. Los objetivos específicos del trabajo son: identificar las prácticas de alfabetización literaria que tuvieron lugar en el ámbito del trabajo del Proyecto Coche-Biblioteca; analizar las aportaciones del proyecto a la formación de lectores, más concretamente lectores literarios. La investigación se basa en estudios sobre literacidad, literacidad literaria y mediación lectora. Como metodología de investigación, adoptamos un enfoque cualitativo a través de la investigación documental y entrevistas semiestructuradas. Señalamos las prácticas de literacidad literaria y las metodologías aplicadas en cada evento realizado, como el storytelling; juegos y ruedas de lectura. Luego de analizar el contenido de los datos recolectados, confirmamos la importancia del Proyecto en la formación de lectores, específicamente lectores literarios, apareciendo en comunidades, proponiendo actividades literarias y poniendo a disposición libros. También identificamos, de forma más sistemática, cómo se da esta colaboración universidad-comunidad.Este artigo tem como objetivo geral analisar as ações do Projeto de Extensão Carro-Biblioteca da UFOP para a formação de leitores, especialmente a formação de leitores literários. Os objetivos específicos do trabalho são: identificar as práticas de letramento literário ocorridas no âmbito do trabalho do Projeto Carro-Biblioteca; analisar as contribuições do projeto para a formação de leitores, mais especificamente de leitores literários. A investigação fundamenta-se em estudos sobre o letramento, letramento literário e mediação de leitura. Como metodologia de pesquisa, adotamos a abordagem qualitativa por meio da pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas. Assinalamos as práticas de letramento literário e as metodologias aplicadas em cada evento realizado, tais como a contação de histórias; os jogos e brincadeiras e as rodas de leitura. Após análise do conteúdo dos dados coletados, ratificamos a importância do Projeto na formação de leitores, especificamente leitores literários, ao comparecer nas comunidades, propondo atividades literárias e disponibilizando livros. Identificamos, ainda, de forma mais sistemática, como ocorre essa colaboração universidade-comunidade.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo pesquisa documental, entrevistas semiestruturadasapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1054510.59306/poisis.v15e272021147-165Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 147-1652179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10545/5805Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Hércules TolêdoMattos, Elton Ferreira de2023-05-12T23:12:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10545Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:12:42Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
FORMACIÓN DE LECTORES EN EL CONTEXTO DEL PROYECTO DE EXTENSIÓN DE AUTOBUS- BIBLIOTECA UFOP
FORMAÇÃO DE LEITORES NO ÂMBITO DO PROJETO DE EXTENSÃO CARRO-BIBLIOTECA DA UFOP
title TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
spellingShingle TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
Corrêa, Hércules Tolêdo
Literary literacy
Reading encouragement
Mobile car-library.
Literacidad literaria
Estímulo a la lectura
Autobús-biblioteca.
Letramento literário
Incentivo à leitura
Carros-Biblioteca.
title_short TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
title_full TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
title_fullStr TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
title_full_unstemmed TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
title_sort TRAINING READERS IN THE CONTEXT OF THE UFOP MOBILE CAR-LIBRARY EXTENSION PROJECT
author Corrêa, Hércules Tolêdo
author_facet Corrêa, Hércules Tolêdo
Mattos, Elton Ferreira de
author_role author
author2 Mattos, Elton Ferreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Hércules Tolêdo
Mattos, Elton Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Literary literacy
Reading encouragement
Mobile car-library.
Literacidad literaria
Estímulo a la lectura
Autobús-biblioteca.
Letramento literário
Incentivo à leitura
Carros-Biblioteca.
topic Literary literacy
Reading encouragement
Mobile car-library.
Literacidad literaria
Estímulo a la lectura
Autobús-biblioteca.
Letramento literário
Incentivo à leitura
Carros-Biblioteca.
description This article aims to analyze the actions of the UFOP Bus-Library Extension Project for the training of readers, especially the training of literary readers. The specific objectives of the work are: to identify the practices of literary literacy that occurred within the scope of the Bus-Library Project work; analyze the project's contributions to the formation of readers, more specifically literary readers. The investigation is based on studies on literacy, literary literacy and reading mediation. As a research methodology, we adopted a qualitative approach through documentary research and semi-structured interviews. We point out the practices of literary literacy and the methodologies applied in each event held, such as storytelling; games and reading wheels. After analyzing the content of the collected data, we ratify the importance of the Project in the formation of readers, specifically literary readers, by appearing in communities, proposing literary activities and making books available. We also identified, in a more systematic way, how this university-community collaboration takes place.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo pesquisa documental, entrevistas semiestruturadas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10545
10.59306/poisis.v15e272021147-165
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10545
identifier_str_mv 10.59306/poisis.v15e272021147-165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10545/5805
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 147-165
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749306929152