THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Jardel Costa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Moreira, Jefferson da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5157
Resumo: This paper aims at presenting the political strategies and the methods created for literacy learning by the educational reform implemented by Governor João Pinheiro, upon the installation of School Groups. It also aims at explaining how the literacy learning program became effective at the third School Group of Lavras, Minas Gerais, under the intervention of Firmino Costa Pereira, a remarkable name for the History of Brazilian Education. To carry out this work, we did a survey at the Public Archives of Belo Horizonte (Minas Gerais) and at Museu Bi Moreira, in Lavras, Minas Gerais. It is possible to observe that a whole new and specific material was developed for literacy learning with the creation of School Groups, in order to bring modernity and civilization to the country. The adoption of an official literacy learning model had specific amendments that went beyond the norm, because the principal of the School Group of Lavras, Firmino Costa, was able to bring uniqueness to the structure of literacy learning in Minas Gerais, which caused great national impact.  
id UNISUL-4_24a56f84b09f6e9da3897b5d58a07977
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5157
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.LA PRESCRIPCIÓN DE LA ALFABETIZACIÓN EN MINAS GERAIS PARTIENDO DE LA REFORMA DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA EN 1906 Y SU APROPIACIÓN EN EL GRUPO ESCOLAR DE LAVRAS - MGA prescrição da Alfabetização em Minas Gerais a partir da Reforma da Instrução Pública em 1906 e a sua apropriação no Grupo Escolar de Lavras MGLiteracy LearningMinas GeraisReforma João Pinheiro.AlfabetizaciónMinas GeraisReforma João Pinheiro.AlfabetizaçãoMinas GeraisReforma João PinheiroThis paper aims at presenting the political strategies and the methods created for literacy learning by the educational reform implemented by Governor João Pinheiro, upon the installation of School Groups. It also aims at explaining how the literacy learning program became effective at the third School Group of Lavras, Minas Gerais, under the intervention of Firmino Costa Pereira, a remarkable name for the History of Brazilian Education. To carry out this work, we did a survey at the Public Archives of Belo Horizonte (Minas Gerais) and at Museu Bi Moreira, in Lavras, Minas Gerais. It is possible to observe that a whole new and specific material was developed for literacy learning with the creation of School Groups, in order to bring modernity and civilization to the country. The adoption of an official literacy learning model had specific amendments that went beyond the norm, because the principal of the School Group of Lavras, Firmino Costa, was able to bring uniqueness to the structure of literacy learning in Minas Gerais, which caused great national impact.  Este artículo tiene como objetivo presentar las estrategias políticas y los métodos construidos para alfabetización, partiendo de la Reforma educativa instituida por el gobernador João Pinheiro, con la instalación de los Grupos Escolares. Se busca también presentar cómo el programa de alfabetización se ha efectado en el tercer Grupo Escolar de la ciudad de Lavras - MG, donde tuvo la actuación de Firmino da Costa Pereira, un exponente para la Historia de la Educación nacional. Para la efectividad de ese trabajo fueron realizadas investigaciones en el Archivo Público Minero de Belo Horizonte y en el Museo Bi Moreira, en la ciudad de Lavras. Es posible concluir que toda una materialidad específica para la alfabetización fue inaugurada desde la construcción de los Grupos Escolares, con el propósito de civilizar y modernizar el país. La apropiación del modelo oficial de alfabetización prescrito tuvo cambios específicos, que fueron más allá de lo normativo, pues el director del Grupo Escolar de Lavras, Firmino Costa, supo poner un carácter singular a la estructuración de la alfabetización en tierras mineras, que tuvo repercusión nacional.  Este artigo tem como objetivo apresentar as estratégias políticas e os métodos construídos para a alfabetização a partir da Reforma Educacional instituída pelo governador João Pinheiro, com a instalação dos Grupos Escolares. Objetiva, também, apresentar como o programa de alfabetização se efetivou no terceiro Grupo Escolar da cidade de Lavras - MG, onde teve a atuação de Firmino da Costa Pereira, um expoente para a História da Educação nacional. Para a efetivação deste trabalho foram realizadas pesquisas no Arquivo Público Mineiro de Belo Horizonte e no Museu Bi Moreira, em terras lavrenses. É possível concluir que toda uma materialidade específica para a alfabetização foi inaugurada a partir da construção dos Grupos Escolares, com o intuito de civilizar e modernizar o país. A apropriação do modelo oficial de alfabetização prescrito teve alterações específicas que foram além do normativo, pois o diretor do Grupo Escolar de Lavras, Firmino Costa, soube imprimir um caráter singular à estruturação da alfabetização em terras mineiras, que teve repercussão nacional.  Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/515710.19177/prppge.v11e202017306-323Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 306-3232179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5157/3463Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Jardel CostaMoreira, Jefferson da Costa2017-12-14T17:12:56Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5157Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T17:12:56Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
LA PRESCRIPCIÓN DE LA ALFABETIZACIÓN EN MINAS GERAIS PARTIENDO DE LA REFORMA DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA EN 1906 Y SU APROPIACIÓN EN EL GRUPO ESCOLAR DE LAVRAS - MG
A prescrição da Alfabetização em Minas Gerais a partir da Reforma da Instrução Pública em 1906 e a sua apropriação no Grupo Escolar de Lavras MG
title THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
spellingShingle THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
Pereira, Jardel Costa
Literacy Learning
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetización
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetização
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro
title_short THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
title_full THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
title_fullStr THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
title_full_unstemmed THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
title_sort THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.
author Pereira, Jardel Costa
author_facet Pereira, Jardel Costa
Moreira, Jefferson da Costa
author_role author
author2 Moreira, Jefferson da Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Jardel Costa
Moreira, Jefferson da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy Learning
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetización
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetização
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro
topic Literacy Learning
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetización
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro.
Alfabetização
Minas Gerais
Reforma João Pinheiro
description This paper aims at presenting the political strategies and the methods created for literacy learning by the educational reform implemented by Governor João Pinheiro, upon the installation of School Groups. It also aims at explaining how the literacy learning program became effective at the third School Group of Lavras, Minas Gerais, under the intervention of Firmino Costa Pereira, a remarkable name for the History of Brazilian Education. To carry out this work, we did a survey at the Public Archives of Belo Horizonte (Minas Gerais) and at Museu Bi Moreira, in Lavras, Minas Gerais. It is possible to observe that a whole new and specific material was developed for literacy learning with the creation of School Groups, in order to bring modernity and civilization to the country. The adoption of an official literacy learning model had specific amendments that went beyond the norm, because the principal of the School Group of Lavras, Firmino Costa, was able to bring uniqueness to the structure of literacy learning in Minas Gerais, which caused great national impact.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5157
10.19177/prppge.v11e202017306-323
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5157
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017306-323
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5157/3463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 306-323
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1787894809267011584