CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714 |
Resumo: | Among the different elements placed in a capoeira circle, musicality is a very striking action. In this way, the song is understood as a cultural artifact that, formed from a curriculum, produces identities and, therefore, the subject himself. This essay was born with the interest of analyzing the songs in the universe of capoeira, investigating: how can capoeira themes produce identities at the same time that they tension power relations? To do so, themes posted on Spotify, one of the most accessed platforms in Brazil and in the world, are analyzed. The objective is to point out the productive role of capoeira themes, which demarcate the differences, bring feelings of resistance, discontinuities and tensions, producing the different subjects. |
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CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWERCURRICULUM EN EL CANTO DE CAPOEIRA: IDENTIDAD Y PODERCURRÍCULO NAS CANTIGAS DE CAPOEIRA: IDENTIDADE E PODERIdentityCurriculumPower RelationsCapoeiraIdentidadCurriculumRelaciones de PoderCapoeiraIdentidadeCurrículoRelações de PoderCapoeiraAmong the different elements placed in a capoeira circle, musicality is a very striking action. In this way, the song is understood as a cultural artifact that, formed from a curriculum, produces identities and, therefore, the subject himself. This essay was born with the interest of analyzing the songs in the universe of capoeira, investigating: how can capoeira themes produce identities at the same time that they tension power relations? To do so, themes posted on Spotify, one of the most accessed platforms in Brazil and in the world, are analyzed. The objective is to point out the productive role of capoeira themes, which demarcate the differences, bring feelings of resistance, discontinuities and tensions, producing the different subjects.Entre los diferentes elementos encontrados en un círculo de capoeira, la musicalidad es una acción muy llamativa. De esta forma, la canción se entiende como un artefacto cultural que, formada a partir de un currículo, produce identidades y, por lo tanto, al propio sujeto. Este ensayo nació con el interés de analizar las canciones en el universo de la capoeira, investigando: ¿cómo los temas de capoeira pueden producir identidades al mismo tiempo que producen relaciones de poder? Para ello, temas publicados en Spotify, que es una de las plataformas más visitadas en Brasil y en el mundo, son analizados. El objetivo es señalar el papel productivo de los temas de capoeira que, demarcando las diferencias, traen sentimientos de resistencia, discontinuidades y tensiones, produciendo los diferentes temas.Dentre os diferentes elementos postos em uma roda de capoeira, a musicalidade é uma ação muito marcante. Deste modo, compreende-se a cantiga como artefato cultural que, formada a partir de um currículo, produz identidades e, logo, o próprio sujeito. Este ensaio nasce com o interesse de analisar as cantigas no universo da capoeira, investigando: como os temas de capoeira podem produzir identidades ao mesmo tempo que tensionam as relações de poder? Para tanto, analisam-se temas postados no Spotify, uma das plataformas mais acessadas no Brasil e no mundo. Pretende-se apontar o papel produtor dos temas de capoeira, os quais demarcam as diferenças, trazem sentimentos de resistência, descontinuidades e tensões, produzindo os diferentes sujeitos.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1271410.59306/poiesis.v16e29202285-101Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 85-1012179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714/10321Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Alves, MarceloRosa, Marcelo Victor da 2023-07-24T17:05:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12714Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:05:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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