CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Alves, Marcelo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosa, Marcelo Victor da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714
Resumo: Among the different elements placed in a capoeira circle, musicality is a very striking action. In this way, the song is understood as a cultural artifact that, formed from a curriculum, produces identities and, therefore, the subject himself. This essay was born with the interest of analyzing the songs in the universe of capoeira, investigating: how can capoeira themes produce identities at the same time that they tension power relations? To do so, themes posted on Spotify, one of the most accessed platforms in Brazil and in the world, are analyzed. The objective is to point out the productive role of capoeira themes, which demarcate the differences, bring feelings of resistance, discontinuities and tensions, producing the different subjects.
id UNISUL-4_32776122aa4cae6a9603ce893505c721
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12714
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWERCURRICULUM EN EL CANTO DE CAPOEIRA: IDENTIDAD Y PODERCURRÍCULO NAS CANTIGAS DE CAPOEIRA: IDENTIDADE E PODERIdentityCurriculumPower RelationsCapoeiraIdentidadCurriculumRelaciones de PoderCapoeiraIdentidadeCurrículoRelações de PoderCapoeiraAmong the different elements placed in a capoeira circle, musicality is a very striking action. In this way, the song is understood as a cultural artifact that, formed from a curriculum, produces identities and, therefore, the subject himself. This essay was born with the interest of analyzing the songs in the universe of capoeira, investigating: how can capoeira themes produce identities at the same time that they tension power relations? To do so, themes posted on Spotify, one of the most accessed platforms in Brazil and in the world, are analyzed. The objective is to point out the productive role of capoeira themes, which demarcate the differences, bring feelings of resistance, discontinuities and tensions, producing the different subjects.Entre los diferentes elementos encontrados en un círculo de capoeira, la musicalidad es una acción muy llamativa. De esta forma, la canción se entiende como un artefacto cultural que, formada a partir de un currículo, produce identidades y, por lo tanto, al propio sujeto. Este ensayo nació con el interés de analizar las canciones en el universo de la capoeira, investigando: ¿cómo los temas de capoeira pueden producir identidades al mismo tiempo que producen relaciones de poder? Para ello, temas publicados en Spotify, que es una de las plataformas más visitadas en Brasil y en el mundo, son analizados. El objetivo es señalar el papel productivo de los temas de capoeira que, demarcando las diferencias, traen sentimientos de resistencia, discontinuidades y tensiones, produciendo los diferentes temas.Dentre os diferentes elementos postos em uma roda de capoeira, a musicalidade é uma ação muito marcante. Deste modo, compreende-se a cantiga como artefato cultural que, formada a partir de um currículo, produz identidades e, logo, o próprio sujeito. Este ensaio nasce com o interesse de analisar as cantigas no universo da capoeira, investigando: como os temas de capoeira podem produzir identidades ao mesmo tempo que tensionam as relações de poder? Para tanto, analisam-se temas postados no Spotify, uma das plataformas mais acessadas no Brasil e no mundo. Pretende-se apontar o papel produtor dos temas de capoeira, os quais demarcam as diferenças, trazem sentimentos de resistência, descontinuidades e tensões, produzindo os diferentes sujeitos.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1271410.59306/poiesis.v16e29202285-101Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 85-1012179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714/10321Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Alves, MarceloRosa, Marcelo Victor da 2023-07-24T17:05:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12714Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:05:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
CURRICULUM EN EL CANTO DE CAPOEIRA: IDENTIDAD Y PODER
CURRÍCULO NAS CANTIGAS DE CAPOEIRA: IDENTIDADE E PODER
title CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
spellingShingle CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
Barbosa Alves, Marcelo
Identity
Curriculum
Power Relations
Capoeira
Identidad
Curriculum
Relaciones de Poder
Capoeira
Identidade
Currículo
Relações de Poder
Capoeira
title_short CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
title_full CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
title_fullStr CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
title_full_unstemmed CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
title_sort CURRICULUM IN CAPOEIRA SONG: IDENTITY AND POWER
author Barbosa Alves, Marcelo
author_facet Barbosa Alves, Marcelo
Rosa, Marcelo Victor da
author_role author
author2 Rosa, Marcelo Victor da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Alves, Marcelo
Rosa, Marcelo Victor da
dc.subject.por.fl_str_mv Identity
Curriculum
Power Relations
Capoeira
Identidad
Curriculum
Relaciones de Poder
Capoeira
Identidade
Currículo
Relações de Poder
Capoeira
topic Identity
Curriculum
Power Relations
Capoeira
Identidad
Curriculum
Relaciones de Poder
Capoeira
Identidade
Currículo
Relações de Poder
Capoeira
description Among the different elements placed in a capoeira circle, musicality is a very striking action. In this way, the song is understood as a cultural artifact that, formed from a curriculum, produces identities and, therefore, the subject himself. This essay was born with the interest of analyzing the songs in the universe of capoeira, investigating: how can capoeira themes produce identities at the same time that they tension power relations? To do so, themes posted on Spotify, one of the most accessed platforms in Brazil and in the world, are analyzed. The objective is to point out the productive role of capoeira themes, which demarcate the differences, bring feelings of resistance, discontinuities and tensions, producing the different subjects.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714
10.59306/poiesis.v16e29202285-101
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e29202285-101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12714/10321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 85-101
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749337337856