Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655 |
Resumo: | This article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common. |
id |
UNISUL-4_43e5ebb85f100409bfcd8003e23aa28d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/655 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializadoFormação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializadoSpecial educationContinuing educationSpecialized educational assistanceEducação especialFormação continuadaAtendimento educacional especializadoThis article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common.Este artigo se propõe a problematizar, mesmo que em caráter inicial, a configuração atual referente à formação continuada de professores no campo da educação especial. Procura-se relacionar a formação específica na área com a política de formação de professores existente no país. Destacamse as orientações presente na Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) e a proposição do serviço de Atendimento Educacional Especializado (AEE) no interior das escolas e das redes de ensino. Tal conjuntura tem produzido uma demanda por formação específica na área e esta tem se caracterizado por ser ofertada em serviço (continuada) e na modalidade a distância. Problematizam-se os efeitos desta formação e aponta-se a necessidade de pesquisas que possibilitem conhecer as implicações que tal proposta de formação tem provocado na configuração das práticas pedagógicas que visem os processos inclusivos de alunos no ensino comum.Universidade do Sul de Santa Catarina2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/65510.19177/prppge.v4e72011187-199Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 4 n. 7 (2011); 187-1992179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655/613Souza Bridi, Fabiane Romano deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T13:34:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/655Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T13:34:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
title |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
spellingShingle |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado Souza Bridi, Fabiane Romano de Special education Continuing education Specialized educational assistance Educação especial Formação continuada Atendimento educacional especializado |
title_short |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
title_full |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
title_fullStr |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
title_full_unstemmed |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
title_sort |
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado |
author |
Souza Bridi, Fabiane Romano de |
author_facet |
Souza Bridi, Fabiane Romano de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Bridi, Fabiane Romano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special education Continuing education Specialized educational assistance Educação especial Formação continuada Atendimento educacional especializado |
topic |
Special education Continuing education Specialized educational assistance Educação especial Formação continuada Atendimento educacional especializado |
description |
This article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655 10.19177/prppge.v4e72011187-199 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v4e72011187-199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655/613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 4 n. 7 (2011); 187-199 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218746555465729 |