Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Bridi, Fabiane Romano de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655
Resumo: This article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common.
id UNISUL-4_43e5ebb85f100409bfcd8003e23aa28d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/655
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializadoFormação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializadoSpecial educationContinuing educationSpecialized educational assistanceEducação especialFormação continuadaAtendimento educacional especializadoThis article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common.Este artigo se propõe a problematizar, mesmo que em caráter inicial, a configuração atual referente à formação continuada de professores no campo da educação especial. Procura-se relacionar a formação específica na área com a política de formação de professores existente no país. Destacamse as orientações presente na Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) e a proposição do serviço de Atendimento Educacional Especializado (AEE) no interior das escolas e das redes de ensino. Tal conjuntura tem produzido uma demanda por formação específica na área e esta tem se caracterizado por ser ofertada em serviço (continuada) e na modalidade a distância. Problematizam-se os efeitos desta formação e aponta-se a necessidade de pesquisas que possibilitem conhecer as implicações que tal proposta de formação tem provocado na configuração das práticas pedagógicas que visem os processos inclusivos de alunos no ensino comum.Universidade do Sul de Santa Catarina2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/65510.19177/prppge.v4e72011187-199Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 4 n. 7 (2011); 187-1992179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655/613Souza Bridi, Fabiane Romano deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T13:34:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/655Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T13:34:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
title Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
spellingShingle Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
Souza Bridi, Fabiane Romano de
Special education
Continuing education
Specialized educational assistance
Educação especial
Formação continuada
Atendimento educacional especializado
title_short Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
title_full Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
title_fullStr Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
title_full_unstemmed Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
title_sort Formação continuada em educação especial: o atendimento educacional especializado
author Souza Bridi, Fabiane Romano de
author_facet Souza Bridi, Fabiane Romano de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Bridi, Fabiane Romano de
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Continuing education
Specialized educational assistance
Educação especial
Formação continuada
Atendimento educacional especializado
topic Special education
Continuing education
Specialized educational assistance
Educação especial
Formação continuada
Atendimento educacional especializado
description This article seeks to question, even in the initial character, the current configuration on the continuing education of teachers in the field of special education. Tries to link specific training in the area with the policy of training teachers in the country. The highlights are the guidelines in this National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and the proposition of the service specialized educational assistance (AEE) within schools and school systems. This situation has produced a demand for specific training in this area and has been characterized by service to be offered (continued) and in distance mode. It problematizes the effects of training and pointed out the need for research to gain knowledge of the implications that this proposal has led training in the configuration of the pedagogical practices that focus on the inclusive processes of pupils in common.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655
10.19177/prppge.v4e72011187-199
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v4e72011187-199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/655/613
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 4 n. 7 (2011); 187-199
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746555465729