GREAT CLASSICS IN MINI VERSIONS: THE CASE OF THE JUNGLE BOOK, BY RUDYARD KIPLING
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6597 |
Resumo: | One of the contemporary tendencies of children’s literature consists in the boom of editions born of the transformation of universal classic narratives, whether belonging to the oral traditional collection or by specific authors; many even originally published not having as an extratextual recipient the young reader. It predominates adapted objects, with a new style and whose verbal, visual and graphic configuration, denouncing an intentional interactivity, sensoriality and playfulness, makes predict a receiver coincident with the child who does not read or who takes the first steps in reading. The History of the reception The Book of the Jungle (1894), by Rudyard Kipling (Bombay, India, 1865-London, United Kingdom, 1936), and in particular, the five books that make up the textual corpus of this study, adaptations of the classic on the agenda for pre-readers, attest to the mentioned creative line, being of particular relevance in early childhood. |
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GREAT CLASSICS IN MINI VERSIONS: THE CASE OF THE JUNGLE BOOK, BY RUDYARD KIPLINGGRANDES CLÁSICOS EN MINI VERSIONES: EL CASO DE EL LIBRO DE LA SELVA, DE RUDYARD KIPLINGGRANDES CLÁSSICOS EM VERSÕES MINI: O CASO DE O LIVRO DA SELVA, DE RUDYARD KIPLINGChildren’s literatureClassicsAdaptations for pre-readersThe Jungle BookLiteratura InfantilClásicosAdaptaciones para pre-lectoresLibro de la SelvaLiteratura para a infânciaClássicosAdaptações para pré-leitoresLivro da SelvaOne of the contemporary tendencies of children’s literature consists in the boom of editions born of the transformation of universal classic narratives, whether belonging to the oral traditional collection or by specific authors; many even originally published not having as an extratextual recipient the young reader. It predominates adapted objects, with a new style and whose verbal, visual and graphic configuration, denouncing an intentional interactivity, sensoriality and playfulness, makes predict a receiver coincident with the child who does not read or who takes the first steps in reading. The History of the reception The Book of the Jungle (1894), by Rudyard Kipling (Bombay, India, 1865-London, United Kingdom, 1936), and in particular, the five books that make up the textual corpus of this study, adaptations of the classic on the agenda for pre-readers, attest to the mentioned creative line, being of particular relevance in early childhood.Una de las tendencias contemporáneas de la literatura para la infancia consiste en el boom de ediciones nacidas de la transformación de narrativas clásicas universales, tanto pertenecientes al acervo tradicional oral, como de autor, muchas hasta originalmente publicadas no teniendo como destinatario extratextual el lector infanto-juvenil. Predominan objetos adaptados, con un nuevo ropaje y cuya configuración verbal, visual y gráfica, denunciando una intencional interactividad, sensorialidad y ludicidad, hace prever un receptor coincidente con el niño que aún no lee o que da los primeros pasos en la lectura. La Historia de la recepción de la obra El Libro de la Selva (1894), de Rudyard Kipling (Bombay, India 1865-Londres, Reino Unido, 1936), y muy particularmente, los cinco volúmenes que componen el corpus textual de este estudio, adaptaciones para pre-lectores del clásico en pauta, atestiguan la línea creativa enunciada, revistiéndose de particular relevancia en la primera infancia.Uma das tendências contemporâneas da literatura para a infância consiste no boom de edições nascidas da transformação de narrativas clássicas universais, quer pertencentes ao acervo tradicional oral, quer de autor, muitas até originalmente publicadas, não tendo como destinatário extratextual, o leitor infanto-juvenil. Predominam objectos adaptados, com uma nova roupagem e cuja configuração verbal, visual e gráfica, denunciando uma intencional interactividade, sensorialidade e ludicidade, faz prever um receptor coincidente com a criança que ainda não lê ou que dá os primeiros passos na leitura. A História da recepção da obra O Livro da Selva (1894), de Rudyard Kipling (Bombaim, Índia 1865-Londres, Reino Unido, 1936) e, muito particularmente, os cinco volumes que compõem o corpus textual deste estudo, adaptações para pré-leitores do clássico em pauta, atestam a linha criativa enunciada, revestindo-se de particular relevância na primeira infância.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/659710.19177/prppge.v12e0201890-105Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 (2018): nº Esp. Dossiê: Literatura e infâncias; 90-1052179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6597/4092Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sara Raquel Duarte Reis da2018-10-10T19:25:09Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6597Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-10-10T19:25:09Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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