BLACK INTELLECTUALITY: THE VOICE OF BLACK WOMEN FROM THE TEZ GROUP
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12662 |
Resumo: | This paper aims to show how black women have struggled daily to be recognized as intellectuals, since intellectuality continues to be associated with knowledge and the white/western male subject. Semi-structured interviews were conducted with five black women from the TEZ Group. The analysis was grounded on black feminism, which brings the intersectionality of gender, race and class as a central issue. The research has enabled the conclusion that black women have struggled both to be recognized as intellectuals and to show that intellectuality is not necessarily associated with high education level. Many black men and women have not attended a university, but produced and have produced knowledge that is much more important than what is produced in the academy. |
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BLACK INTELLECTUALITY: THE VOICE OF BLACK WOMEN FROM THE TEZ GROUPLA INTELECTUALIDAD NEGRA: LA VOZ DE MUJERES NEGRAS DEL GRUPO TEZA INTELECTUALIDADE NEGRA: A VOZ DE MULHERES NEGRAS DO GRUPO TEZ: Black intellectuality; Black feminism; TEZ Group.Intelectualidad negra; Feminismo negro; Grupo TEZ.Intelectualidade negra; Feminismo negro; Grupo TEZ.This paper aims to show how black women have struggled daily to be recognized as intellectuals, since intellectuality continues to be associated with knowledge and the white/western male subject. Semi-structured interviews were conducted with five black women from the TEZ Group. The analysis was grounded on black feminism, which brings the intersectionality of gender, race and class as a central issue. The research has enabled the conclusion that black women have struggled both to be recognized as intellectuals and to show that intellectuality is not necessarily associated with high education level. Many black men and women have not attended a university, but produced and have produced knowledge that is much more important than what is produced in the academy.Este artículo tiene como objetivo mostrar cómo las mujeres negras luchan cotidianamente para ser reconocidas como intelectuales, ya que la intelectualidad continúa siendo asociada al conocimiento y al sujeto masculino blanco/occidental. Fueron realizadas entrevistas semiestructuradas con cinco mujeres negras del Grupo TEZ. El análisis se basó en el feminismo negro, que trae como pregunta central la interseccionalidad de género, raza y clase. Por la investigación realizada, se concluye que la lucha de las mujeres negras es tanto para que sean reconocidas como intelectuales, como también para mostrar que la intelectualidad no está necesariamente asociada a la alta escolarización. Hay muchos hombres y mujeres negros que no pasaron por la universidad y produjeron y producen un conocimiento mucho más importante que aquel que es producido en la academia. O artigo tem como objetivo analisar como as mulheres negras lutam cotidianamente para serem reconhecidas como intelectuais, pois a intelectualidade continua associada ao conhecimento e ao sujeito masculino branco/ocidental. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com cinco mulheres negras do Grupo TEZ. A análise foi realizada com base no feminismo negro, que traz como questão central a interseccionalidade de gênero, raça e classe. Pela pesquisa efetuada, conclui-se que a luta das mulheres negras é tanto para que sejam reconhecidas como intelectuais, quanto para mostrar que a intelectualidade não está associada necessariamente à alta escolarização. Há muitos homens e mulheres negros que não passaram pela universidade e produziram e produzem um conhecimento tão importante do que aquele que é produzido na academia. Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1266210.59306/poiesis.v17e3120231-15Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 1-152179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/12662/13481Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, JaquelineBackes, José Licínio2023-07-24T18:19:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12662Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:19:06Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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