FINANCIAL AUTONOMY: REQUIREMENTS TO THE SCHOOL PEDAGOGICAL ORGANIZATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macarini, Adlaine da Silva Motta
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pereira, Antonio Serafim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6334
Resumo: The following study discusses the research performed with three schools of Criciúma town - SC, which belongs to the state teaching network of Santa Catarina, about financial autonomy, resources application and their relation with the school pedagogical organization, using the documental analysis and half-structured interview with headmasters of the researched schools. It highlights, among other features that in the law analyzed there are indications on the autonomy in the financial application resources by the school manage center. However, because the law emphasizes the resources application in an instrumental way, it had leaded the headmasters to think more on the middle-activities itself than in its relation with end-activities. Then, it contributes to increase the historical dichotomy between the management and pedagogical center.
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spelling FINANCIAL AUTONOMY: REQUIREMENTS TO THE SCHOOL PEDAGOGICAL ORGANIZATIONAUTONOMÍA FINANCIERA: IMPLICACIONES PARA LA ORGANIZACIÓN PEDAGÓGICA DE LA ESCUELAAUTONOMIA FINANCEIRA: IMPLICAÇÕES PARA A ORGANIZAÇÃO PEDAGÓGICA DA ESCOLAAutonomy. Financial resources. Democratic Management. Pedagogical organization.Autonomía. Recursos financieros. Gestión democrática. Organización pedagógica.Autonomia. Recursos financeiros. Gestão democrática. Organização pedagógica.The following study discusses the research performed with three schools of Criciúma town - SC, which belongs to the state teaching network of Santa Catarina, about financial autonomy, resources application and their relation with the school pedagogical organization, using the documental analysis and half-structured interview with headmasters of the researched schools. It highlights, among other features that in the law analyzed there are indications on the autonomy in the financial application resources by the school manage center. However, because the law emphasizes the resources application in an instrumental way, it had leaded the headmasters to think more on the middle-activities itself than in its relation with end-activities. Then, it contributes to increase the historical dichotomy between the management and pedagogical center.El presente trabajo discute el estudio realizado en tres escuelas de Criciúma, pertenecientes a la red estadual de enseñanza de Santa Catarina sobre autonomía financiera, aplicación de recursos y su relación con la organización pedagógica escolar, valiéndose del análisis documental y entrevista semiestructurada con las directivas de las escuelas investigadas. Destaca, entre otros aspectos, que en la legislación analizada hay indicaciones relativas a la autonomía en la aplicación de recursos financieros por la gestión de la escuela. Sin embargo, el hecho de que la legislación enfatiza la aplicación de los recursos más en la lógica instrumental, ha llevado a las directivas a pensar más en las actividades-medio en sí que en su relación con las actividades-fin. De ese modo, contribuye a reforzar la dicotomía histórica entre administrativo y pedagógico.O presente trabalho discute o estudo realizado em três escolas de Criciúma - SC, pertencentes à rede estadual de ensino catarinense, sobre autonomia financeira, aplicação de recursos e sua relação com a organização pedagógica escolar, valendo-se da análise documental e entrevista semiestruturada com as diretoras das escolas pesquisadas. Destaca, entre outros aspectos, que na legislação analisada há indicações relativas à autonomia na aplicação de recursos financeiros pela gestão da escola. No entanto, o fato de a legislação enfatizar a aplicação dos recursos mais na lógica instrumental tem levado as diretoras a pensar mais nas atividades-meio em si do que na sua relação com as atividades-fim. Deste modo, contribui para reforçar a dicotomia histórica entre administrativo e pedagógico.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/633410.19177/prppge.v13e232019182-196Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 182-1962179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6334/4508Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMacarini, Adlaine da Silva MottaPereira, Antonio Serafim2019-12-13T18:59:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6334Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T18:59:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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