EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Folque, Maria Assunção
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406
Resumo: The early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices.
id UNISUL-4_69a48687120d6143c079172719c36f11
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6406
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORALA FORMACIÓN DE EDUCADORES DE INFANCIA: DE COMPLEJIDAD DE LA PROFESIÓN AL PROYECTO DE FORMACIÓN EN LA UNIVERCIUDAD DE ÉVORAA FORMAÇÃO DE EDUCADORES/AS DE INFÂNCIA: DA EXIGÊNCIA E COMPLEXIDADE DA PROFISSÃO AO PROJETO DE FORMAÇÃO NA UniverCidade DE ÉVORATeachers’ trainingEarly Childhood EducationPedagogical IsomorphismLearning CommunitiesFormación de profesoresEducación InfantilIsomorfismo pedagógicoComunidad de AprendizajeFormação de professoresEducação InfantilIsomorfismo PedagógicoComunidade de AprendizagemThe early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices.La formación de profesores de la Educación Infantil es un campo teórico y práctico potenciador de la calidad de vida de los niños, de sus familias y comunidades, y de un desarrollo sostenible. Este texto presenta el proyecto de formación de la Universidad de Évora (UE), sedimentado en un perfil de profesional que conteste la complejidad de la profesión en nuestros días. Se explicitan los fundamentos teóricos y pedagógicos de esta formación: 1) el isomorfismo pedagógico; 2) interacción entre la Universidad y los contextos educativos; 3) enriquecimiento cultural sostenido en los contextos socioculturales de la UniverCiudad; y 4) establecimiento de comunidades de aprendizaje colaborativo. Se privilegia el aprendizaje por proyecto y escritura socializada como instrumentos de construcción y afirmación de la profesión basada en procesos investigativos que confieren cientificidad al trabajo y promueven la calidad de las prácticas profesionales.A formação dos professores da Educação Infantil é um campo praxiológico potenciador da qualidade de vida das crianças, das suas famílias e comunidades, e de um desenvolvimento sustentável. Este texto apresenta o projeto de formação da Universidade de Évora (UE), sedimentado em um perfil de profissional que responda à complexidade da profissão nos nossos dias. Explicita os fundamentos teóricos e pedagógicos desta formação: 1) o isomorfismo pedagógico; 2) a inter-ação entre a Universidade e os contextos educativos; 3) o enriquecimento cultural sustentado nos contextos socioculturais da UniverCidade; e 4) a instituição de comunidades de aprendizagem colaborativa. Privilegiam-se a aprendizagem por projeto e escrita socializada enquanto instrumentos de construção e afirmação da profissão baseada em processos investigativos, que conferem cientificidade ao trabalho e promovem a qualidade das práticas profissionais.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/640610.19177/prppge.v12e21201832-56Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 32-562179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406/3934Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFolque, Maria Assunção2018-07-31T19:38:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6406Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T19:38:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
LA FORMACIÓN DE EDUCADORES DE INFANCIA: DE COMPLEJIDAD DE LA PROFESIÓN AL PROYECTO DE FORMACIÓN EN LA UNIVERCIUDAD DE ÉVORA
A FORMAÇÃO DE EDUCADORES/AS DE INFÂNCIA: DA EXIGÊNCIA E COMPLEXIDADE DA PROFISSÃO AO PROJETO DE FORMAÇÃO NA UniverCidade DE ÉVORA
title EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
spellingShingle EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
Folque, Maria Assunção
Teachers’ training
Early Childhood Education
Pedagogical Isomorphism
Learning Communities
Formación de profesores
Educación Infantil
Isomorfismo pedagógico
Comunidad de Aprendizaje
Formação de professores
Educação Infantil
Isomorfismo Pedagógico
Comunidade de Aprendizagem
title_short EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
title_full EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
title_fullStr EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
title_full_unstemmed EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
title_sort EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
author Folque, Maria Assunção
author_facet Folque, Maria Assunção
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Folque, Maria Assunção
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers’ training
Early Childhood Education
Pedagogical Isomorphism
Learning Communities
Formación de profesores
Educación Infantil
Isomorfismo pedagógico
Comunidad de Aprendizaje
Formação de professores
Educação Infantil
Isomorfismo Pedagógico
Comunidade de Aprendizagem
topic Teachers’ training
Early Childhood Education
Pedagogical Isomorphism
Learning Communities
Formación de profesores
Educación Infantil
Isomorfismo pedagógico
Comunidad de Aprendizaje
Formação de professores
Educação Infantil
Isomorfismo Pedagógico
Comunidade de Aprendizagem
description The early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406
10.19177/prppge.v12e21201832-56
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e21201832-56
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406/3934
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 32-56
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748389425152