EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406 |
Resumo: | The early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices. |
id |
UNISUL-4_69a48687120d6143c079172719c36f11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6406 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORALA FORMACIÓN DE EDUCADORES DE INFANCIA: DE COMPLEJIDAD DE LA PROFESIÓN AL PROYECTO DE FORMACIÓN EN LA UNIVERCIUDAD DE ÉVORAA FORMAÇÃO DE EDUCADORES/AS DE INFÂNCIA: DA EXIGÊNCIA E COMPLEXIDADE DA PROFISSÃO AO PROJETO DE FORMAÇÃO NA UniverCidade DE ÉVORATeachers’ trainingEarly Childhood EducationPedagogical IsomorphismLearning CommunitiesFormación de profesoresEducación InfantilIsomorfismo pedagógicoComunidad de AprendizajeFormação de professoresEducação InfantilIsomorfismo PedagógicoComunidade de AprendizagemThe early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices.La formación de profesores de la Educación Infantil es un campo teórico y práctico potenciador de la calidad de vida de los niños, de sus familias y comunidades, y de un desarrollo sostenible. Este texto presenta el proyecto de formación de la Universidad de Évora (UE), sedimentado en un perfil de profesional que conteste la complejidad de la profesión en nuestros días. Se explicitan los fundamentos teóricos y pedagógicos de esta formación: 1) el isomorfismo pedagógico; 2) interacción entre la Universidad y los contextos educativos; 3) enriquecimiento cultural sostenido en los contextos socioculturales de la UniverCiudad; y 4) establecimiento de comunidades de aprendizaje colaborativo. Se privilegia el aprendizaje por proyecto y escritura socializada como instrumentos de construcción y afirmación de la profesión basada en procesos investigativos que confieren cientificidad al trabajo y promueven la calidad de las prácticas profesionales.A formação dos professores da Educação Infantil é um campo praxiológico potenciador da qualidade de vida das crianças, das suas famílias e comunidades, e de um desenvolvimento sustentável. Este texto apresenta o projeto de formação da Universidade de Évora (UE), sedimentado em um perfil de profissional que responda à complexidade da profissão nos nossos dias. Explicita os fundamentos teóricos e pedagógicos desta formação: 1) o isomorfismo pedagógico; 2) a inter-ação entre a Universidade e os contextos educativos; 3) o enriquecimento cultural sustentado nos contextos socioculturais da UniverCidade; e 4) a instituição de comunidades de aprendizagem colaborativa. Privilegiam-se a aprendizagem por projeto e escrita socializada enquanto instrumentos de construção e afirmação da profissão baseada em processos investigativos, que conferem cientificidade ao trabalho e promovem a qualidade das práticas profissionais.Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/640610.19177/prppge.v12e21201832-56Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 32-562179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406/3934Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFolque, Maria Assunção2018-07-31T19:38:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6406Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T19:38:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA LA FORMACIÓN DE EDUCADORES DE INFANCIA: DE COMPLEJIDAD DE LA PROFESIÓN AL PROYECTO DE FORMACIÓN EN LA UNIVERCIUDAD DE ÉVORA A FORMAÇÃO DE EDUCADORES/AS DE INFÂNCIA: DA EXIGÊNCIA E COMPLEXIDADE DA PROFISSÃO AO PROJETO DE FORMAÇÃO NA UniverCidade DE ÉVORA |
title |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
spellingShingle |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA Folque, Maria Assunção Teachers’ training Early Childhood Education Pedagogical Isomorphism Learning Communities Formación de profesores Educación Infantil Isomorfismo pedagógico Comunidad de Aprendizaje Formação de professores Educação Infantil Isomorfismo Pedagógico Comunidade de Aprendizagem |
title_short |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
title_full |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
title_fullStr |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
title_full_unstemmed |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
title_sort |
EARLY CHILDHOOD TEACHER’S TRAINING: FROM THE COMPLEXITY OF THE PROFESSION TO THE TRAINING PROJECT OF THE UNIVERCITY OF ÉVORA |
author |
Folque, Maria Assunção |
author_facet |
Folque, Maria Assunção |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Folque, Maria Assunção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teachers’ training Early Childhood Education Pedagogical Isomorphism Learning Communities Formación de profesores Educación Infantil Isomorfismo pedagógico Comunidad de Aprendizaje Formação de professores Educação Infantil Isomorfismo Pedagógico Comunidade de Aprendizagem |
topic |
Teachers’ training Early Childhood Education Pedagogical Isomorphism Learning Communities Formación de profesores Educación Infantil Isomorfismo pedagógico Comunidad de Aprendizaje Formação de professores Educação Infantil Isomorfismo Pedagógico Comunidade de Aprendizagem |
description |
The early childhood teachers’ training is a theoretical and practical field that impacts the quality of children’s life, their families and communities, as well as a sustainable development. This paper presents the training project of the University of Évora (UE) based on a professional profile, aiming to respond to the complexity of the profession nowadays. The theoretical and pedagogical foundations of this training are: 1) pedagogical isomorphism; 2) inter-action between the University and the educational contexts; 3) sustained cultural enrichment in the sociocultural contexts of the UniverCity; and 4) establishment of collaborative learning communities. Learning through projects and socialized writing are favoured as tools of construction and affirmation of the profession based on inquiry processes that confer scientific grounds and promote the quality of the professional practices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406 10.19177/prppge.v12e21201832-56 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e21201832-56 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/6406/3934 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 32-56 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748389425152 |