ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134 |
Resumo: | This paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. |
id |
UNISUL-4_7821ed94363f9eb2a5f6044ed1da1db1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5134 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITEEL TERCER CUADERNO DE ALICE: REFLEXIONES ACERCA DE UN EVENTO DE ALFABETIZACIÓN EN EL CONTEXTO DE LA ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y LA ESCRITURAO terceiro caderno de Alice: reflexões acerca de um evento de letramento no contexto da alfabetizaçãoLiteracyTeaching reading and writingWritingSchool exercise books.AlfabetizaciónEnseñanza de la lectura y la escrituraEscrituraCuaderno escolar.alfabetizaçãoletramentoescritacaderno escolarThis paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. Este artículo trata la relación de una niña con la lengua escrita a partir de sus registros individuales en un cuaderno específico, como atribución a una historia de alfabetización más reciente. Los datos de investigación aquí utilizados han sido colectados en un estudio más amplio, cuyo principal objetivo ha sido identificar prácticas de alfabetización y de la enseñanza de la lectura y la escritura en clases preescolares y de primer año, en la ciudad de Pelotas/RS, en el contexto de la implantación de la enseñanza primaria de nueve años. El uso de un tercer cuaderno por la alumna Alice, a lo largo de su proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura en una escuela pública, en el primer año, en 2010, es tratado aquí como un evento de alfabetización (HEATH, 1983; STREET, 2010) importante y decisivo para su constitución como usuaria competente de la lengua escrita. Esa iniciativa de la niña (el mantenimiento de otro cuaderno que no los cuadernos escolares) ha revelado una relación interactiva y creativa con el lenguaje escrito, en contraposición a la enseñanza mecánica y repetitiva de la practica alfabetizadora de la profesora. Este artigo aborda a relação de uma criança com a língua escrita a partir de seus registros individuais em um caderno específico, como contribuição à história da alfabetização mais recente. Os dados de pesquisa aqui utilizados foram coletados em uma investigação mais ampla, que teve como objetivo principal identificar práticas de alfabetização e de letramento em turmas de pré-escola e de 1º ano, em Pelotas/RS, no contexto da implantação do Ensino Fundamental de nove anos. O uso de um terceiro caderno pela aluna Alice, durante seu processo de alfabetização em uma escola pública, no 1º ano, em 2010, é tratado, neste trabalho, como um evento de letramento (HEATH, 1983; STREET, 2010) importante e decisivo para sua constituição como usuária competente da língua escrita. Essa iniciativa da criança (manutenção de outro caderno que não os escolares) revelou uma relação interativa e criativa com a língua escrita, em contraposição ao ensino mecânico e repetitivo da prática alfabetizadora da professora.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/513410.19177/prppge.v11e202017344-364Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 344-3642179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134/3476Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, ElianeNogueira, Gabriela Medeiros2017-12-14T18:26:21Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5134Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T18:26:21Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE EL TERCER CUADERNO DE ALICE: REFLEXIONES ACERCA DE UN EVENTO DE ALFABETIZACIÓN EN EL CONTEXTO DE LA ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y LA ESCRITURA O terceiro caderno de Alice: reflexões acerca de um evento de letramento no contexto da alfabetização |
title |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
spellingShingle |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE Peres, Eliane Literacy Teaching reading and writing Writing School exercise books. Alfabetización Enseñanza de la lectura y la escritura Escritura Cuaderno escolar. alfabetização letramento escrita caderno escolar |
title_short |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
title_full |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
title_fullStr |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
title_full_unstemmed |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
title_sort |
ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE |
author |
Peres, Eliane |
author_facet |
Peres, Eliane Nogueira, Gabriela Medeiros |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Gabriela Medeiros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Eliane Nogueira, Gabriela Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Teaching reading and writing Writing School exercise books. Alfabetización Enseñanza de la lectura y la escritura Escritura Cuaderno escolar. alfabetização letramento escrita caderno escolar |
topic |
Literacy Teaching reading and writing Writing School exercise books. Alfabetización Enseñanza de la lectura y la escritura Escritura Cuaderno escolar. alfabetização letramento escrita caderno escolar |
description |
This paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134 10.19177/prppge.v11e202017344-364 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v11e202017344-364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134/3476 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 344-364 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748326510592 |