ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peres, Eliane
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Nogueira, Gabriela Medeiros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134
Resumo: This paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. 
id UNISUL-4_7821ed94363f9eb2a5f6044ed1da1db1
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5134
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITEEL TERCER CUADERNO DE ALICE: REFLEXIONES ACERCA DE UN EVENTO DE ALFABETIZACIÓN EN EL CONTEXTO DE LA ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y LA ESCRITURAO terceiro caderno de Alice: reflexões acerca de um evento de letramento no contexto da alfabetizaçãoLiteracyTeaching reading and writingWritingSchool exercise books.AlfabetizaciónEnseñanza de la lectura y la escrituraEscrituraCuaderno escolar.alfabetizaçãoletramentoescritacaderno escolarThis paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. Este artículo trata la relación de una niña con la lengua escrita a partir de sus registros individuales en un cuaderno específico, como atribución a una historia de alfabetización más reciente. Los datos de investigación aquí utilizados han sido colectados en un estudio más amplio, cuyo principal objetivo ha sido identificar prácticas de alfabetización y de la enseñanza de la lectura y la escritura en clases preescolares y de primer año, en la ciudad de Pelotas/RS, en el contexto de la implantación de la enseñanza primaria de nueve años. El uso de un tercer cuaderno por la alumna Alice, a lo largo de su proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura en una escuela pública, en el primer año, en 2010, es tratado aquí como un evento de alfabetización (HEATH, 1983; STREET, 2010) importante y decisivo para su constitución como usuaria competente de la lengua escrita. Esa iniciativa de la niña (el mantenimiento de otro cuaderno que no los cuadernos escolares) ha revelado una relación interactiva y creativa con el lenguaje escrito, en contraposición a la enseñanza mecánica y repetitiva de la practica alfabetizadora de la profesora.  Este artigo aborda a relação de uma criança com a língua escrita a partir de seus registros individuais em um caderno específico, como contribuição à história da alfabetização mais recente. Os dados de pesquisa aqui utilizados foram coletados em uma investigação mais ampla, que teve como objetivo principal identificar práticas de alfabetização e de letramento em turmas de pré-escola e de 1º ano, em Pelotas/RS, no contexto da implantação do Ensino Fundamental de nove anos. O uso de um terceiro caderno pela aluna Alice, durante seu processo de alfabetização em uma escola pública, no 1º ano, em 2010, é tratado, neste trabalho, como um evento de letramento (HEATH, 1983; STREET, 2010) importante e decisivo para sua constituição como usuária competente da língua escrita. Essa iniciativa da criança (manutenção de outro caderno que não os escolares) revelou uma relação interativa e criativa com a língua escrita, em contraposição ao ensino mecânico e repetitivo da prática alfabetizadora da professora.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/513410.19177/prppge.v11e202017344-364Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 344-3642179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134/3476Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, ElianeNogueira, Gabriela Medeiros2017-12-14T18:26:21Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5134Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T18:26:21Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
EL TERCER CUADERNO DE ALICE: REFLEXIONES ACERCA DE UN EVENTO DE ALFABETIZACIÓN EN EL CONTEXTO DE LA ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y LA ESCRITURA
O terceiro caderno de Alice: reflexões acerca de um evento de letramento no contexto da alfabetização
title ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
spellingShingle ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
Peres, Eliane
Literacy
Teaching reading and writing
Writing
School exercise books.
Alfabetización
Enseñanza de la lectura y la escritura
Escritura
Cuaderno escolar.
alfabetização
letramento
escrita
caderno escolar
title_short ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
title_full ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
title_fullStr ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
title_full_unstemmed ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
title_sort ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE
author Peres, Eliane
author_facet Peres, Eliane
Nogueira, Gabriela Medeiros
author_role author
author2 Nogueira, Gabriela Medeiros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peres, Eliane
Nogueira, Gabriela Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Teaching reading and writing
Writing
School exercise books.
Alfabetización
Enseñanza de la lectura y la escritura
Escritura
Cuaderno escolar.
alfabetização
letramento
escrita
caderno escolar
topic Literacy
Teaching reading and writing
Writing
School exercise books.
Alfabetización
Enseñanza de la lectura y la escritura
Escritura
Cuaderno escolar.
alfabetização
letramento
escrita
caderno escolar
description This paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134
10.19177/prppge.v11e202017344-364
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v11e202017344-364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5134/3476
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 344-364
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748326510592