RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muleka Mwewa, Christian
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferraz de Matos, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514
Resumo: This text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here.
id UNISUL-4_981175c5626672ab0185c15eb9965e29
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16514
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCESEL RACISMO ES IMPORTANTE: APORTES DEL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN, FORMACIÓN Y CIENCIAS SOCIALESO RACISMO IMPORTA: CONTRIBUTOS DOS CAMPOS DA EDUCAÇÃO, DA FORMAÇÃO E DAS CIÊNCIAS SOCIAISBrasilEducaçãoFormaçãoFormação culturalRacismosThis text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here.Este texto presenta un dossier temático sobre el racismo, contextualizando el fenómeno en el tiempo y el espacio. El volumen reúne dieciséis artículos, firmados por una treintena de autores de distintas áreas científicas y adscripciones institucionales, porque se cree que esa pluralidad puede brindar una visión integral del fenómeno para traer más aportes a su estudio, encuadre y enfrentamiento. Quince artículos están dedicados al contexto brasileño (en general o a lugares específicos como Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] y Sergipe) y un artículo se centra en el contexto argentino (La Plata, Buenos Aires). Algunos textos exponen reflexiones teóricas, mientras que otros son el resultado de investigaciones que analizan el contexto escolar y formativo. El contenido de este dossier será de utilidad para científicos sociales, educadores y formadores de niños, jóvenes y adultos, tanto en el ámbito académico como en el asociativo y/o comprometido con las causas aquí abordadas.Este texto apresenta um dossiê temático sobre racismo, contextualizando o fenómeno no tempo e no espaço. O volume reúne dezesseis artigos, assinados por trinta autore(a)s de diversas áreas científicas e afiliações institucionais, porque se acredita que tal pluralidade pode dar uma visão abrangente do fenómeno no sentido de trazer mais contributos para o seu estudo, enquadramento e enfrentamento. Quinze artigos são dedicados ao contexto brasileiro (em geral ou a lugares específicos como Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] e Sergipe) e um artigo debruça-se sobre o contexto argentino (La Plata, Buenos Aires). Alguns textos expõem reflexões teóricas, enquanto outros resultam de pesquisas que analisam o contexto escolar e formativo. O conteúdo deste dossiê será útil para cientistas sociais, educadores e formadores de crianças, jovens e adultos, tanto em meio académico como em meio associativo e/ou engajado com as causas aqui debatidas.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1651410.59306/poiesis.v16e2920221-13Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 1-132179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514/10336Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuleka Mwewa, Christian Ferraz de Matos, Patrícia 2023-07-24T17:00:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16514Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:00:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
EL RACISMO ES IMPORTANTE: APORTES DEL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN, FORMACIÓN Y CIENCIAS SOCIALES
O RACISMO IMPORTA: CONTRIBUTOS DOS CAMPOS DA EDUCAÇÃO, DA FORMAÇÃO E DAS CIÊNCIAS SOCIAIS
title RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
spellingShingle RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
Muleka Mwewa, Christian
Brasil
Educação
Formação
Formação cultural
Racismos
title_short RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
title_full RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
title_fullStr RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
title_full_unstemmed RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
title_sort RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
author Muleka Mwewa, Christian
author_facet Muleka Mwewa, Christian
Ferraz de Matos, Patrícia
author_role author
author2 Ferraz de Matos, Patrícia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muleka Mwewa, Christian
Ferraz de Matos, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Brasil
Educação
Formação
Formação cultural
Racismos
topic Brasil
Educação
Formação
Formação cultural
Racismos
description This text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514
10.59306/poiesis.v16e2920221-13
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e2920221-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514/10336
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 1-13
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749372989440