RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514 |
Resumo: | This text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here. |
id |
UNISUL-4_981175c5626672ab0185c15eb9965e29 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16514 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCESEL RACISMO ES IMPORTANTE: APORTES DEL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN, FORMACIÓN Y CIENCIAS SOCIALESO RACISMO IMPORTA: CONTRIBUTOS DOS CAMPOS DA EDUCAÇÃO, DA FORMAÇÃO E DAS CIÊNCIAS SOCIAISBrasilEducaçãoFormaçãoFormação culturalRacismosThis text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here.Este texto presenta un dossier temático sobre el racismo, contextualizando el fenómeno en el tiempo y el espacio. El volumen reúne dieciséis artículos, firmados por una treintena de autores de distintas áreas científicas y adscripciones institucionales, porque se cree que esa pluralidad puede brindar una visión integral del fenómeno para traer más aportes a su estudio, encuadre y enfrentamiento. Quince artículos están dedicados al contexto brasileño (en general o a lugares específicos como Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] y Sergipe) y un artículo se centra en el contexto argentino (La Plata, Buenos Aires). Algunos textos exponen reflexiones teóricas, mientras que otros son el resultado de investigaciones que analizan el contexto escolar y formativo. El contenido de este dossier será de utilidad para científicos sociales, educadores y formadores de niños, jóvenes y adultos, tanto en el ámbito académico como en el asociativo y/o comprometido con las causas aquí abordadas.Este texto apresenta um dossiê temático sobre racismo, contextualizando o fenómeno no tempo e no espaço. O volume reúne dezesseis artigos, assinados por trinta autore(a)s de diversas áreas científicas e afiliações institucionais, porque se acredita que tal pluralidade pode dar uma visão abrangente do fenómeno no sentido de trazer mais contributos para o seu estudo, enquadramento e enfrentamento. Quinze artigos são dedicados ao contexto brasileiro (em geral ou a lugares específicos como Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] e Sergipe) e um artigo debruça-se sobre o contexto argentino (La Plata, Buenos Aires). Alguns textos expõem reflexões teóricas, enquanto outros resultam de pesquisas que analisam o contexto escolar e formativo. O conteúdo deste dossiê será útil para cientistas sociais, educadores e formadores de crianças, jovens e adultos, tanto em meio académico como em meio associativo e/ou engajado com as causas aqui debatidas.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1651410.59306/poiesis.v16e2920221-13Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 1-132179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514/10336Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuleka Mwewa, Christian Ferraz de Matos, Patrícia 2023-07-24T17:00:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16514Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:00:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES EL RACISMO ES IMPORTANTE: APORTES DEL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN, FORMACIÓN Y CIENCIAS SOCIALES O RACISMO IMPORTA: CONTRIBUTOS DOS CAMPOS DA EDUCAÇÃO, DA FORMAÇÃO E DAS CIÊNCIAS SOCIAIS |
title |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
spellingShingle |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES Muleka Mwewa, Christian Brasil Educação Formação Formação cultural Racismos |
title_short |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
title_full |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
title_fullStr |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
title_full_unstemmed |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
title_sort |
RACISM MATTERS: CONTRIBUTIONS FROM THE FIELDS OF EDUCATION, TRAINING AND SOCIAL SCIENCES |
author |
Muleka Mwewa, Christian |
author_facet |
Muleka Mwewa, Christian Ferraz de Matos, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Ferraz de Matos, Patrícia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muleka Mwewa, Christian Ferraz de Matos, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brasil Educação Formação Formação cultural Racismos |
topic |
Brasil Educação Formação Formação cultural Racismos |
description |
This text presents a thematic dossier on racism, contextualizing this phenomenon in time and space. The volume brings together sixteen articles, signed by thirty authors from different scientific areas and institutional affiliations, because it is believed that such plurality can provide a comprehensive view of the phenomenon in order to bring more contributions to its study, framework and confrontation. Fifteen articles are dedicated to the Brazilian context (in general or to specific places such as Curitiba, Mato Grosso do Sul, Santa Catarina, Santa Maria [Rio Grande do Sul] and Sergipe) and one article focuses on the Argentine context (La Plata, Buenos Aires). Some texts expose theoretical reflections, while others are the result of research that analyses the school and training context. The content of this dossier will be useful for social scientists, educators and trainers of children, youth and adults, both in academia and in associations and/or engaged with the causes discussed here. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514 10.59306/poiesis.v16e2920221-13 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e2920221-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16514/10336 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 29 (2022); 1-13 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749372989440 |